Plantedbox VS Aquariumbemesting


sschot

Well-known member
Lid geworden
8 oktober 2015
Berichten
3,807
Locatie
Krimpen aan den IJssel
Omdat ik gebruik heb gemaakt van All in One en Complete ben ik aan het kijken wat ik ga doen als de huidige voorraad op is.

Gebruik nu de Complete van @backplay, waar ik in basis tevreden over ben, maar weet niet of hier nu nog aan te komen is.

Dus aan het rond kijken naar alternatieven.

Eigenlijk zie ik 3 opties, te weten:

Plantedbox EI kit
Plantedbox losse poeders
Aquariumbemesting losse poeders conform calculator

Ik gebruik sinds korte tijd nu een UV-C unit. Het is daarom raadzaam om de voeding toe te voegen op dagelijkse basis.

Bij Aquariumbemesting krijg je een schema, waarbij op verschillende dagen mineralen en sporen moeten worden toegevoegd. Echter hoe zit dit icm met UV-C?
Verder vind ik de calculator met info wel duidelijk en inzichtelijk.

Bij Plantexbox, wat is de juiste samenstelling van de losse poeders, en ook hier, hoe kunnen deze het beste icm UV-C worden toegediend?

Omdat dit voor mij nog een stukje onontgonnen gebied is, dacht ik, ik leg het toch even hier neer.

Hoor graag ervaringen dan wel adviezen.

Op voorhand mijn gewaardeerde dank.
 
Ik heb alleen ervaring met planted box waar ik zeer te spreken over ben icm co2.
Ik heb geen uv unit. Dus daar kan ik je niet mee helpen .
Planted box is ook heel makkelijk per dag to te voegen
 
Heb zelf ook al in one van plantbox gebruikt er van af gestapt om twee reden
1 je kan niets bij sturen loopt bv de fosfaat uit de maat kun dit niet aanpassen zonder dat je andere stoffen tekort komt
2 de prijs poeders van Aquariumbemesting bleken voor mij aan het einde van de streep toch goedkoper :D
 
Ik ben het met de post van Jaap eens en losse poeders is het goedkoopste en je kan makkelijk bijsturen als dat zou moeten. Je kan dit ook dagelijks toevoegen als je wil gelet op de UV-C.
 
1 je kan niets bij sturen loopt bv de fosfaat uit de maat kun dit niet aanpassen zonder dat je andere stoffen tekort komt
2 de prijs poeders van Aquariumbemesting bleken voor mij aan het einde van de streep toch goedkoper :D
losse poeders is het goedkoopste en je kan makkelijk bijsturen als dat zou moeten. Je kan dit ook dagelijks toevoegen als je wil gelet op de UV-C.
Helemaal met bovenstaande eens :thumbs:
 
Ik koop zelf bij Floratop de nitraat en fosfaat in wat grotere hoeveelheden en dat scheelt dan weer in de prijs.
 
Nitraat en fosfaat heeft geen last van de uv.
Dus neem de hoeveelheid cms+b die je per week moet toevoegen en deel dit door 7 en doseer dit dagelijks.

Zelf doseer ik elke morgen de cms+b en elke avond mijn eigen nitraat, kalium en fosfaat mengsel.
 
https://rotalabutterfly.com/nutrient-calculator.php
Hier kun je zelf uit rekenen hoeveel fe cms+b je moet toevoegen om aan een bepaalde hoeveelheid fe te komen.

Screen Shot 2018-04-24 at 08.06.34.jpg
 

Terug
Bovenaan