Plant voor aan de oppervlakte maar geen drijfplant


roberto1983

Well-known member
Lid geworden
30 mei 2020
Berichten
1,493
Leeftijd
41
Hallo,

Dit is onze huidige situatie;

04-08-23-1.jpg


Beetje rot te zien vanwege de reflectie, maar in het midden hebben we een tak die omhoog loopt waar een aantal vertakkingen zijn net onder het wateroppervlak. Ik zou daar graag een plant in willen laten
groeien, die niet zozeer de hoogte in gaat maar eerder omlaag en/of meer in de wijdte. Het moet dus een plant zijn waarvan de wortelen niet in de grond hoeven, en waarvan het niet erg is dat een stuk
van de plant boven het water uitkomt. Zou een Anubias hier kunnen floreren? Ik weet dat Anubias niet houdt van licht, maar de plek is in principe niet super licht, aangezien we 2 losse led balken hebben
die niet helemaal tot het midden lopen. Of heeft iemand een andere suggestie om die takjes daar wat meer vulling te geven?

Vanaf de andere kant gezien;

04-08-23-5.jpg


Bedankt alvast! ✌️
 
Ik vind bij mij de Hygrophila polysperma wel leuk drijven in mn bak, niet dat ik weet of dat zo leuk bij jou zal staan. Ik heb ze laatsts verlegd maar de wortels groeien heel ver naar beneden wat wel een leuk gezicht geeft. Ze doet het goed als drijver 😄
Ik denk dat ik het vekeerd snapte je wilde juist geen plant hebben drijven 😂
 

Bijlagen

  • IMG_20230916_173040.jpg
    IMG_20230916_173040.jpg
    1.6 MB · Weergaven: 43
@ roberto

Om te beginnen, een mooie doorkijkbak je vraagt om een plant die bovenin de bak kan maar geen drijfplant.
Deze bak verdiend toch een " drijf" plant die het totaal een andere inkijk geeft, probeer eens een sumatravaren of eikebladvaren, zijn makkelijk verkrijgbaar zowel vanuit een webshop of bij de lfs. Deze plant kun je meestal simpel uit elkaar halen en van een stek er meerdere van maken door ze uit elkaar te trekken.

Mijn voorkeur zou uitgaan naar de eikebladvaren, de sumatravaren is wat te compact.

De eikebladvaren die laat je gewoon drijven en na enkele weken gaat deze zich dermate uitgebreiden en kan zo'n 30-40 -50 cm.In diameter groot / rond worden, de bladeren van de eikebladvaren gaan zeker ook de hoogte in en richting licht en bovenzijde van waterlijn van de bak.

Dus snoeien is op een bepaald moment wel een must, de fijne wortelstructuur zal verticaal omlaag zo'n 20 cm.Lang kunnen worden, een keer in de week even in de bak op en neer halen zodat het fijne vuil weggespoeld wordt uit de nogmaals fijne wortel structuur.Als deze drijver te groot wordt wat ik vooruit gezien zie gebeuren kun je deze ook weer opdelen en wat overbodig is weggooien.

De fijne wortel's zijn ook een prima afzetplaats voor vissen die daar hun eieren in kwijt kunnen.

Overgens natuurlijk ook een mooie drijver in een Zuid-Amerika bak.

Ik zou zeggen roberto probeer het eens aan de kosten zal het niet liggen en je kan het altijd terugdraaien en de plant verwijderen, maar ik denk dat je deze drijver gaat waarderen.
 
Hygrophila pinnatifada? (Let op: dit is een epifytische hygrophila!)
Microsorum pteropus 'windelov'?
Bucephalandra soort? (bijv biblis, maar er zijn veel meer soorten)
 
Hoi allen, dank voor de reacties! Met "geen drijfplant" bedoelde ik met name dat ik graag wil dat de plant op 1 plek blijft, en niet rond gaat dwalen door de stroming bovenin de bak. Een ander criteria dat ik nog niet genoemd had zie ik, is dat het een makkelijke en niet veeleisend plantje zal moeten zijn, gezien ik niet met CO2 werk en vooralsnog ook niet met voeding, en dat het liefst zo houd :)
Maar ik ga eens de genoemde opties googlen en kijken of er iets tussenzit dat overeenkomt met hoe ik het in mijn hoofd voor me zie 😁
 
Ik zit alles zo nog is goed te lezen en te bekijken en wat ee tak betreft zou ik het bij anubias of mos houden vooral omdat je andere anubias ook goed groeit toch? Je zou misschien als opvulling van boven ook een dikke steelplant kunnen nemen die je van boven af topt zodat die daar breder word. Die blijven vaak goed op hun plek tegen de stroming en groeien ook de bak uit. Het is moeilijk te bedenken wat past want volgens mij kan er een heleboel aan het hout gebonden worden en dmv onderhoud onder controle gehouden worden al is het een kwestie van smaak.

Kan je meer vertellen. Wat vind je niet mooi of geen goed iedee? Het mag bijvoorbeeld geen tros hoornblad zijn wat je er om heen draaid? Het moet vooral een stevige plant zijn die niet met de stroming mee gaat. De plant zal ook tegen de stroming in moeten kunnen groeien?
 
Ik zit alles zo nog is goed te lezen en te bekijken en wat ee tak betreft zou ik het bij anubias of mos houden vooral omdat je andere anubias ook goed groeit toch? Je zou misschien als opvulling van boven ook een dikke steelplant kunnen nemen die je van boven af topt zodat die daar breder word. Die blijven vaak goed op hun plek tegen de stroming en groeien ook de bak uit. Het is moeilijk te bedenken wat past want volgens mij kan er een heleboel aan het hout gebonden worden en dmv onderhoud onder controle gehouden worden al is het een kwestie van smaak.

Kan je meer vertellen. Wat vind je niet mooi of geen goed iedee? Het mag bijvoorbeeld geen tros hoornblad zijn wat je er om heen draaid? Het moet vooral een stevige plant zijn die niet met de stroming mee gaat. De plant zal ook tegen de stroming in moeten kunnen groeien?

Dank je Don, ik moet zeggen dat ik zelf ook al het idee had om er anubias in te doen, maar wilde kijken welke opties er nog meer zijn. Ik ben totaal niet thuis in de plantenwereld, dit is onze eerste beplante aquarium, vandaar. Maar inderdaad, onze anubias doet het goed in de bak, ik twijfelde alleen een beetje over het licht op die plek, maar ik denk dat ik dat als eerste ga proberen. Ik wil liever niet de hele oppervlakte bedekken maar meer een kruin creëren in het midden.
Een beetje als van
1694930763194.png
naar
1694930778075.png
te gaan 🙂
 
Dan zou ik het anders aan pakken. Als je echt een kruin zou willen, dan zou je misschien iets kunnen maken wat de planten de juiste richting in sturen. Het probleem is de stroming dan krijg je dat alles uiteindelijk die kant in gaat dat kan ook mooi zijn. Maar als je het over een kruin net zoals je op de tekening laat zien. Dan zou je misschien nog het beste weg komen door net zoals op te tekening ook gebruik te maken van aftakkingen. Misschien kan je wel iets met spiderwood. Of een soort kroonluchter er van maken hoewel dat niet echt natuurlijk oogt 🤣 maar net aftakkingen zou je met een soort klimplant de aftakkingen kunnen vullen misschien.

Misschien kan je het laten lijken als of er een tak op een tak is komen drijven, die daar vervolgens vast gegroeid is geraakt met 1 of andere kruipplant zoals anubias of mos, of brazilianse klimop 😀
 
Even terugkomend op :) Nogmaals bedankt iedereen voor het meedenken, maar ik ben uiteindelijk toch voor de anubias gegaan...doet het al goed in mijn bak, en makkelijk vast te zetten in de takken. Hopelijk doen ze het goed op deze plek en groeien ze een beetje zijwaarts, en niet zozeer omhoog, ze staan er in ieder geval horizontaal gericht in 🙏

20230919_104747.jpg



20230919_104755.jpg
 
Hallo,

Dit is onze huidige situatie;

Bekijk bijlage 365859

Beetje rot te zien vanwege de reflectie, maar in het midden hebben we een tak die omhoog loopt waar een aantal vertakkingen zijn net onder het wateroppervlak. Ik zou daar graag een plant in willen laten
groeien, die niet zozeer de hoogte in gaat maar eerder omlaag en/of meer in de wijdte. Het moet dus een plant zijn waarvan de wortelen niet in de grond hoeven, en waarvan het niet erg is dat een stuk
van de plant boven het water uitkomt. Zou een Anubias hier kunnen floreren? Ik weet dat Anubias niet houdt van licht, maar de plek is in principe niet super licht, aangezien we 2 losse led balken hebben
die niet helemaal tot het midden lopen. Of heeft iemand een andere suggestie om die takjes daar wat meer vulling te geven?

Vanaf de andere kant gezien;

Bekijk bijlage 365860

Bedankt alvast! ✌️
Je kan in dit geval kiezen voor Java varen. Maar ook mos varianten zijn geschikt.
 

Terug
Bovenaan