Planaria plaag


L

LvdV00

Guest
Ik heb denk ik een plaag van Planaria..
1mIO9KY_nxR_R8YubPNOTgIm0eaV_oZo.jpeg

Ze zijn serieus al bast lang, en ik heb ze pas sinds 2 dagen gezien. (Of in ieder geval met heel veel tegelijk, heel af en toe wel eens eentje).

Nu zitten ze nooit op de ramen, en echt alleen maar op de bodem.
Nu heb ik sinds vandaag nieuw voer, een mix van sticks en wafeltjes en toen ik deze in het aquarium deed, en 5 minuten later keek, dacht ik even dat ik een dode slak zonder huisje zag liggen, nu bleek dit dus een stickje voer te zijn die HELEMAAL vol zat met planaria. (Helaas geen foto van gemaakt)

Moet ik me zorgen maken dat de garnalen niet genoeg voer krijgen, moet ik ze eruit halen? of zeggen jullie van laten zitten?

Hier zie je ze kruipen en zie je een beetje hoe groot ze zijn:
 
Af en toe een planaria zien is niet het ergste maar als je er meer ziet dan zou ik ze proberen uit te vangen met een stukje luchtslang bijvoorbeeld. Ik begrijp dat jij nogal wat in je bak hebt dus ik zou er wel iets aan doen. In het uiterste geval Flubenol inzetten.

Btw, je video is niet openbaar zie ik;)
 
Nu wel als het goed is!

Alleen het probleem met de luchtslang is dat ik dan heel de bodem mee zuig.. en dat wil ik eigenlijk liever niet
 
Nee, ik zuig ze van de ramen af als ze daar kruipen.
Ik denk dat ik toch Flubenol zou inzetten als ik de hoeveelheid op de video zo zie anders.
 
Dit staat op MAJA:

De afscheiding is giftig en beschermt de planaria worm tegen roofdieren en helpt ook om een prooi te vangen. Als je een planaria worm aangeraakt zwelt die op en laat een afscheiding van slijm los die giftig is. De afscheiding kleeft aan de aanvaller en kan hem verlammen. De meeste soorten in het aquarium behoren tot deze groep “Rhaditophora.”
 
Ja alleen zitten ze dus helaas nooit op mijn ramen:(

Oke dan zal ik dat toch maar gaan bestellen!/
bedankt voor de hulp!

EDIT: Hmm toch maar heeeel snel gaan bestellen dan, aangezien ik niet wil dat mijn garnalen eraan gaan!
 
In mijn kleine reserve bak heb ook er ook last van, en ik wil nog geen flubinol gebruiken wat ik wel al op voorraad heb.
Ik heb nu een plastiekdrinkflesje met dop genomen en met de soldeerbout een gaatje gemaakt waaraan een slangetje zit halverwege, en aan het slangetje wat in de bak gaat een stokje om te sturen, zodat ik veilig kan aanzuigen en de planaria wegzuig.
Ik kan eventueel een foto van maken.
 
Ik had een tijd geleden ook last van een planaria plaag in mijn garnalenbakje. Ook Flubenol in huis gehaald, maar nooit gebruikt.
Wat bij mij hielp was minder voeren. Echt niet meer voeren dan ze op krijgen. Hier voer ik ze nu 2 (soms 3) keer in de week.

Ik heb een bakje van 20L en daar krijgen ze 1 tabletje of 1 stickje per keer. Is heel weinig, maar de garnalen dijen nog steeds uit en de planaria is verdwenen.
 
Ik heb altijd de pech dat de slang te kort is en alles in mijn mond komt vandaar deze veiligheid optie.
 
Je moet ook maar heel even aanzuigen Herman:deal:. Nadeel van mijn manier is wel dat het bakje snel vol is en weleens overliep als ik even niet oplettend was:(
 
Daar heb ik ook al wat op gevonden, ga ik ook uit proberen, moet nog iets van vlees in hebben?

De andere inwoners kunnen daar niet doorheen tis ongeveer een gaatje van 1 a 2 mm
 
Het beste is om planaria te voorkomen;)

Dat altijd, maar als je ze kunt vangen hoef je ze niet te doden met flubenol. Ik denk dat als je ze allen doodt ze later alsnog misschien terugkomen, ze zijn immers ook in je bak ontstaan.
 
Ik heb de voeders allemaal met een vijzel fijngestampt en gemengt. Met een klein lepeltje geef ik 3x per week wat en nu eigenlijk de laatste 3 jaar geen planaria. Nou ja, weleens 1 gezien maar verder niks dus. Ook een kwestie van de hoeveelheid voer denk ik en dit dus wat proberen in te schatten.
 

Terug
Bovenaan