Planaria of detritus?


gertgordijn

Well-known member
Lid geworden
1 december 2011
Berichten
135
Locatie
Gelderland
IMG_20231020_184048~2.jpg
Of toch nog wat anders....

Het is wat moeilijk te zien, maar ik sinds denk ik een kleine week iets wat volgens mij lijkt op een wormpje. Volgens mij zie ik er maar één hooguit twee...

Ik heb twee fouten gemaakt:
- omdat ik dacht een week of twee geleden baby garnalen te zien, was ik wat terughoudend om water te wisselen. Ik wilde geen nakomelingen door het putje spoelen! Ik was daarom echter wel te laat met water wisselen..
- omdat ik dacht een week of twee geleden baby garnalen te zien, heb ik een paar garnalen tabletjes vergruisd en in de bak gegooid. Veel te veel veel voedsel (er lag ook nog restant van de normale tabletjes). Ik moet dus veeeel minder voeren...

Maar nu... Wat is dit, is het gevaarlijk, is er een plaag ophanden.... Hoe kom ik er vanaf??


Bekijk bijlage 367437
 
Laatst bewerkt:
een enkel wormpje kan geen kwaad al zie ik geen punt zoals planaria heeft maar dit is ook wat lastig te zien. Ik denk dat dit in elke bak wel zit dus met minder voeren zal het niet snel een plaag worden.
 
Ik heb het nog niet eerder meegemaakt (of gemerkt iig ... Hiervoor had ik een 80cm bak daar heb ik het nooit gezien).

Is dat geen gevaar voor jonge garnalen? Ik zie er geen meer, en ik zou echt zweren dat ik ienie minie garnaaltjes zag een tijdje terug
 
Wat minder voeren en gewoon waterwissels doen net als anders. Weet niet of je het water direct afvoerd of in een emmer doet. Ik heb een witte emmer waar ik altijd even in kijk om te zien of ik niet per ongeluk een garnaal(tje) mee heb afgeheveld.
 
Wat minder voeren en gewoon waterwissels doen net als anders. Weet niet of je het water direct afvoerd of in een emmer doet. Ik heb een witte emmer waar ik altijd even in kijk om te zien of ik niet per ongeluk een garnaal(tje) mee heb afgeheveld.
Waterwisselen lukt nog wel met een panty, maar de bodem afzuigen werkt dan niet echt.
Hoe vang je zon miniscuul beestje dan weer uit die emmer?
 
Met bv een klein theezeefje of een klein medicijnmaatbekertje. Zo heb ik er al veel gevangen de afgelopen jaren.
 
Waterwisselen lukt nog wel met een panty, maar de bodem afzuigen werkt dan niet echt.
Hoe vang je zon miniscuul beestje dan weer uit die emmer?
Ik giet meestal bijna al het water weg, terwijl ik garnaal in de gaten houd en dan laatste beetje met garnaal gelijk weer terug in aquarium of eerst in kommetje en dan weer in het aquarium. Beetje uitvogelen wat voor jou werkt. Hoe vaker je het doet, hoe handiger je erin wordt.
 
Ik heb er 4 uitgezogen met de waterwissel slang..
Naast dat ze volgens mij de rit niet overleefden, blijken ze ook niet echt wit te zijn.... Ze zijn wel echt volledig plat, vanaf de zijkant zie je haast niks...
Wat me wel opvalt is, wanneer het filter uitstaat zie je ze niet meer....

Begin me nu wel af te vragen of het niet gewoon vuil is dat door de stroming lijkt te zwemmen.......

IMG_20231021_133538.jpg
 
Het zijn toch echt kleine witte wormpjes.. Ik voer inmiddels een heel stuk minder maar ze blijven aanwezig, soms meer, soms minder... Ik wissel gemiddeld 25-30% water per week.

Ik verwijder ze zoveel mogelijk door met een pipetje uit te zuigen, maar das wel een gedoe. Het lijkt verder niet van invloed te zijn op de garnalen, maar vind het geen prettig gezicht.

Nog andere tips of ideeën?
 
Om kleine witte wormpjes hoef je je geen zorgen te maken over je garnalen zolang ze niet de kenmerkende planaria kop hebben, die herken je snel genoeg als ze op het glas zitten.
Die kleine witte wormpjes zitten in elk aquarium en zodra je teveel voert en geen vissen in je aquarium hebt krijg je er wat meer. Minder voeren en het worden er vanzelf minder.
Irriteer je je er aan dan kun je ook nog een van de 3 dwergcorydoras nemen, die helpen je er ook wel van af en blijven over het algemeen van je jongen garnalen af.
 
Ik voer juist al veel minder, éénderde tablet per één à twee dagen.. ik heb wel alleen garnalen

Cory's zitten vooral op de bodem toch? Deze beestjes "zweven" vooral door de bak, met de stroming mee.

Het pipetje werkt eigenlijk best goed, alleen ja... Om nu elke dag 15-30 minuten wormpjes uit te zuigen is ook weer zoiets.
 

Terug
Bovenaan