Planaria(?) in filter?


F

Ferry Heibrink

Guest
Ik heb misschien een probleem.

In mijn bak zat een nest jonge Herossen. Deze zijn voorbij het filter gezwommen een een groot deel was opgezogen. Ik had al een kweekbak klaarstaan, dus de reddingsactie kon beginnen ('s avonds laat :( ).

Ik heb het voorfilter uit mijn Eheim 2080 gehaald en geleegd in een brede aardappelbak die ik snel had uitgespoeld. Dit was een behoorlijk dikke laag slib, waardoor het moeilijk was de jongen uit te vangen, maar het is gelukt na dit 2 uur pielen met een spuit om zo op te zuigen.

Nu viel mij op dat ik in dit filterslib 2 soorten microscopisch kleine bewegende beestjes zag met het blote oog. 1 lijkt op een watervlo, echt een speldenpuntje die zich door het water beweegt. Het andere is een wormpje, heel dun en maar iets van een millimeter lang.

Als ik ga zoeken kom ik uit op planaria, maar ik heb geen idee of dat het is weet ik niet. Hoe lang ik het er al in heb zitten weet ik ook niet, want je moet heel goed kijken wil je het vinden. Ik zag ze pas boven komen toen de bak slib al een tijdje stilstond toen ik klaar was met het redden van de babyvisjes.

Heb helaas geen foto gemaakt op dat moment, het was al erg laat en de actie was niet gepland.

Kan iemand me zeggen of ik hier iets tegen moet doen? Ik heb namelijk wel een kreeft in mijn aquarium.

Op de uitvoer van deze pomp zit overigens wel een UV filter, maar zolang ze in het filter blijven zitten komen ze daar niet langs en ik was in eerste instantie ook niet van plan de UV permanent aan te laten.

PS. In de bak zelf heb ik ze nog niet gezien, maar misschien kijk in niet goed (of op de goede plekken).

Alvast dank!
 
Een enkele planaria kan geen kwaad als het al planaria is.
 
Het is alleen wel zo dat er ongetwijfeld wat meegekomen is in het kweekbakje. Daar zitten visjes in die amper 3 millimeter groot zijn...

Alleen medicatie gebruiken doe ik liever niet zomaar. Dit zijn zeer kleine en kwetsbare visjes die net uit het ei komen.
 
Dan zou ik er niks in gaan gebruiken in elk geval. Zelf zoog ik een incidentele planaria vaak af met een stukje luchtslang. Dus mocht je wormpjes zien dan is dat ook een optie.
 
Ik houd het in de gaten. Ik laat nog wel even weten hoe het met de kroost is. Het zijn er enorm veel.
 
Niet te hard zuigen, krijg jij lost van wormen.
 
Voorfilter regelmatiger schoonmaken. Dat is het handige van Eheim. Je hoeft niet de hele filter leeg te halen.

Zo voorkom je een hoop vuil ophoping.
 
Voorfilter regelmatiger schoonmaken. Dat is het handige van Eheim. Je hoeft niet de hele filter leeg te halen.

Zo voorkom je een hoop vuil ophoping.

Ik maak hem eens per 6 to 8 weken schoon. Dit is al best een opgave, want het ding is loeizwaar en ik moet hem over een hoge rand van het aquariummeubel heen tillen terwijl hij vol zit en vervolgens naar de keuken rijden. Het is me al een in de rug geschoten hierdoor waardoor ik een poosje amper kon lopen, dus ben extra voorzichtig.
Voorfilter maak ik grondig schoon, de mandjes met filtermedia haal ik er uit. Het witte filtervlies was ik uit of vervang ik, de manden haal ik er even uit om het filter leeg te scheppen en om te spoelen, maar de filtermedia blijf ik van af.

De retourslang laat ik leeglopen, zo kan het filter zichzelf weer eenvoudig vol laten lopen. Nadeel is wel dat je bij de 2080 een terugslagklep hebt. Die druk ik altijd even iets aan met een rietje of satestokje boven een emmer. Als die terugslagklep er zonder problemen uitgehaald kan worden (zit op het koppelstuk en kun je er zo uithalen) dan doe ik dat het liefst, maar weet niet of dat nog nadelen heeft verder.

Op mijn andere pomp zit een voorfilter in plaats van een aanzuigkorf, die ik vaker schoonmaak (wordt ook heel vies). Het pomp blijft daar ook duidelijk schoner. Misschien voor de 2080 ook maar een setje erbij nemen. Het is alleen niet zo'n mooi gezicht zo'n voorfilter in de bak.

PS. De babyvisjes dat zijn er echt honderden en het gaat nog steeds erg goed. ik heb 2 dode gezien, maar de rest is prima. Wel was mijn verwarming drooggelopen tijdens het verschonen (vergeten uit te zetten). Bij het vullen is deze geknapt. Gelukkig niet onder stroom gestaan en had nog een reserve.
 

Terug
Bovenaan