Plaatsing pomp in Juwel Primo 60?


B

blubs

Guest
Hoi,

Afgelopen weekend heb ik een Juwel Primo 60 gekocht, met een Juwel relief-achterwand. Pas thuis besefte ik dat dit een klein probleem vormt. In tegenstelling tot de oudere Juwel instappers, en de iets grotere Primo's, heeft de Primo 60 geen filterkolom maar een los pompje met filter van het type Juwel Bioflow 1 (zie bijgevoegde foto).

fg_juwel_aquarium_bioflow_one_1.png


Deze pomp heeft zuignappen aan de achterkant, en de uitlaat opzij. Logische plek is dus rechts tegen de achterwand, zodat ie naar links toe de lengte in de bak spuwt. Maarja, tegen de achterwand wilde ik nou juist het relief plaatsen, en ik denk dat de zuignappen daar niet echt aan gaan plakken. Wat te doen?

Ik ben al terug langsgeweest bij de winkel en daar hadden ze ook niet echt een oplossing. Een mailtje uitstaan naar Juwel maar nog geen reactie. En ik wilde ook graag jullie mening.

Naar mijn idee zijn er een paar opties:
  • Pompje links tegen de voorruit, maar dat vind ik echt zonde van het uitzicht
  • Pompje achter in tegen het linker-zijruit, zodat ie naar voren spuwt, maar dat geeft wellicht beperkte circulatie
  • Een uitsparing in de reliefwand zagen zodat de pomp toch rechts tegen de achterwand direct tegen het glas kan. Nadeel is wel dat hij dan echt vlak langs het relief spuwt, wat misschien ook de circulatie verpest. Een sub-idee is dat ik in die uitsparing iets (een plakje glas?) lijm om de pomp nog wat verder naar voren te brengen.
Mijn plan voor de bak is veel planten en een tikje onderbevolkt met wat klein en makkelijk grut zoals neon-tetra's ofzo. Nu vraag ik me af hoe belangrijk de plaatsing van de pomp en de circulatie is. Met veel planten zal de circulatie misschien sowieso wat minder zijn? En sommige vissen houden ook niet van heftige stroming begrijp ik?
 
zijn de huidige zuignappen te verwijderen, of vindt je het niet erg dat ze zichtbaar zijn?
Ik zou de filter links in de hoek plaatsen met de slanke kant tegen het glas en dubbelzijdige zuignappen gebruiken, is behuizing van de filter niet glad?
dan werken de zuignappen niet goed dan is het beste dat je ze vast plakt aan de filter.

https://www.wesdijk.nl/dieren/filte...01008925.html?search_query=zuignap&results=85
 
Dat is ook wel een goeie, daar had ik nog niet eens aan gedacht!

Inmiddels ook een reactie van Juwel. Ze houden het een beetje vaag: "We recommend to install the filter at the background. Maybe you can cut the background a little bit or you glue the filter at the background. We cannot say if the filter will proper work when you install it at the side glass."

Het filter permanent vastlijmen lijkt me toch niet heel handig. Oke, het gaat alleen om het bakje en het pompje en het media zijn er wel uit te halen, maar wellicht dat ik toch een keer het geheel eruit wil halen of verplaatsen.

Ik zat ook nog te denken, zou ik een 90graden bochtje op de uitlaat kunnen plaatsen? Zodat ik het geheel rechts achter tegen het zijruit kan plakken en hij toch netjes achter langs de lengte naar links toe stuwt? Of zou zo'n bochtje toch de flow al te veel benadelen?
 
Uiteindelijk in overleg met de plaatselijke aquariumwinkel een hoekstukje gemaakt voor op de pomp, dus ik kan hem nu gewoon rechts tegen de zijruit plaatsen en dan stuwt ie alsnog van rechts naar links over de lengte langs de achterwand. Vandaag de achterwand vastgelijmd, dit weekend bodem, water en planten! Heb er zin an!
 

Terug
Bovenaan