Plaag doorzichtige kevertjes in aquarium


Lid geworden
9 december 2021
Berichten
6
Leeftijd
36
Beste allemaal,

Ik ben nieuw in het aquarium leven. Ik probeer zo goed mogelijk voor onze visje te zorgen, maar gek genoeg heb ik nu ineens ongewenste gasten in mijn aquarium. We hebben 1 guppy gehad die is gedood door onze andere guppy, vermoeden we. Die werd opgegeten door onze slakken, dus hebben we laten liggen. Misschien was dit niet slim, want denk ik een week erna hadden een aardig wat gekke kleine beestje in ons aquarium. Vervolgens waren ze even weg, 2 dagen omdat de heater kapot bleek en het water dus even iets kouder werd, daarna zaten ze er weer.
Gister dreef er een hele groep van bovenin het aquarium, bijna dood leek het wel.
Ik weet even niet wat te doen en of dit schadelijk is voor mijn guppy, slakken en bodemkruipertje.
In de bijlage aan aantal foto's.
 

Bijlagen

  • WhatsApp Image 2021-12-09 at 17.26.33.jpeg
    WhatsApp Image 2021-12-09 at 17.26.33.jpeg
    100.8 KB · Weergaven: 172
  • WhatsApp Image 2021-12-09 at 17.26.34.jpeg
    WhatsApp Image 2021-12-09 at 17.26.34.jpeg
    188.5 KB · Weergaven: 172
  • WhatsApp Image 2021-12-09 at 17.26.31 (1).jpeg
    WhatsApp Image 2021-12-09 at 17.26.31 (1).jpeg
    85.1 KB · Weergaven: 164
  • WhatsApp Image 2021-12-09 at 17.26.31.jpeg
    WhatsApp Image 2021-12-09 at 17.26.31.jpeg
    90.5 KB · Weergaven: 162
Ik moet zeggen dat ik ze door de kleur niet herken en hoe groot zijn ze?
 
Kan het moeilijk zien. In het water drijvend? Tegen het glas? Op de planten? hebben ze pootjes?
Hoe groot is het aquarium? Foto?
 
Lijkt op mosselkreeftjes, mooi zo close-up!
 
Volgens mij zijn mosselkreeftjes veel lichter van kleur. De foto kan het vertekenen maar deze van de TS lijken me veel groter.
 
Kan het moeilijk zien. In het water drijvend? Tegen het glas? Op de planten? hebben ze pootjes?
Hoe groot is het aquarium? Foto?
Ze zijn 2 mm groot denk ik. Ze zitten met namen op de bodem en op de spulletjes in het aquarium. Ze lijken een soort van te zweven/hupsen. maar blijven dus wel echt onderin. OP de planten zie ik ze eigenlijk nooit zitten. En ze zijn zo klein dat ik niet echt pootjes kan onderscheiden. Aquarium is 30 liter, dus niet heel groot. Hebben hier 2 slakken, 2 guppen en 1 bodemkruipertje inzitten.
 
Volgens mij zijn mosselkreeftjes veel lichter van kleur. De foto kan het vertekenen maar deze van de TS lijken me veel groter.
Ze zijn 1-2 mm groot en lijken er wel echt op, maar inderdaad de zwarte lijnen op hun lijf maken dat ik ook twijfel of dit mosselkreeftjes zijn.
 
Ik heb wel beestjes zoals deze in mijn aquarium gehad hoor, nu heb ik ze ook weer, maar dan kleiner. Dus volgens mij zijn het gewoon mosselkreeftjes
 
Ik heb wel beestjes zoals deze in mijn aquarium gehad hoor, nu heb ik ze ook weer, maar dan kleiner. Dus volgens mij zijn het gewoon mosselkreeftjes
Die zijn niet schadelijk voor mijn vissen en slakken toch?
 
Die zijn niet schadelijk voor mijn vissen en slakken toch?
Had je allang gemerkt als het zo was. omdat het ondertussen een invasie is geworden en alles nog leeft. Denk ik niet nee. Het is een verre gedachte maar gaan ze niet dood als je je bak paar dagen op 30 graden houdt? sommige dieren kunnen er niet tegen.
 
Had je allang gemerkt als het zo was. omdat het ondertussen een invasie is geworden en alles nog leeft. Denk ik niet nee. Het is een verre gedachte maar gaan ze niet dood als je je bak paar dagen op 30 graden houdt? sommige dieren kunnen er niet tegen.
hahaha ja dat is waar. Ik lees dat ik de vissen minder moet voeren, dat eten die hen op blijkbaar. En is 30 graden niet te hoog voor mijn slakken, guppies en bodemkruipers? Las ergens dat met temperaturen boven de 25 graden ze sneller dood gaan.
 
hahaha ja dat is waar. Ik lees dat ik de vissen minder moet voeren, dat eten die hen op blijkbaar. En is 30 graden niet te hoog voor mijn slakken, guppies en bodemkruipers? Las ergens dat met temperaturen boven de 25 graden ze sneller dood gaan.
Sorry niet gelezen dat je slakken hebt. Dan niet doen nee. Minder eten geven kan helpen maar er gaat altijd wat eten naar de bodem zakken die ze dan van eten. Als ik het was, had ik alles eruit gehaald goed gespoeld en zand paar dagen droog gelegd. Verspreid. Behalve je filter. Die is ingedraaid. Zo zou ik er vanaf komen. Maar ik zeg als je het niet ziet laat je het lekker zitten. Ik heb ook een slak invasie na plant halen bij ranzijn. Ik laat het lekker zitten.
 
Dat van die 30 graden is nieuw voor mij en ik zou het niet doen want dat is ook vrij hoog voor de planten en de bewoners. Al helemaal als je niet weet of het werkt.
 
Dat van die 30 graden is nieuw voor mij en ik zou het niet doen want dat is ook vrij hoog voor de planten en de bewoners. Al helemaal als je niet weet of het werkt.
Klopt. Ik stelde voor omdat ik weet dat 2 dagen 30 graden planten niet meteen hoeft te doden. Maar als je niet weet dat niet werkt heeft geen nut inderdaad. Bak spoelen dan? Zijn er vissen die dat eten? zoals puffers die slakken eten.
 
Ik denk dat de meeste vissen wel de mosselkreeftjes eten als die het al zijn maar ja vaak zitten ze op planten en het oppervlak en dan is het weer lastiger.
Ik heb ook tijden last gehad van kleine onbekende beestjes en die zaten op de bladeren van de drijvers en daar deden de vissen dus niks mee.
Nadat ik een tijdje zonder drijvers heb gedraait was ik eraf en nu heb ik er weer drijvers in.
 
Ze zijn onschuldig, je hoeft er niets mee te doen en ze worden inderdaad door de vissen gegeten.
 

Terug
Bovenaan