Pharospromensus Linkei


Zo, vanavond stond ik op het punt wat planten in te perken, Had mijn stuk hout met mijn javavaren er al gisteren uit gehaald aangezien er heel wat blad bruin was, vanavond wilde ik het stuk weer retour plaatsen.
Tot mijn grote verrassing zag ik dus dit:


DSC_0861_zpscp2inldo.jpg[/URL
 
DSC_0860_zpsdbnj3gnr.jpg


Van het weekend ruim 50% procent waterwissel. Wist of dacht dat ik zeker een paartje Had omdat ik 3 mannen zag en 1 twijfelgeval. Dacht ook het puntje in de staart te herkennen die jonge mannen ook hebben maar gelukkig Is het een dame, nu dus zeker. De bak Is nu in maanlicht en blijft even wat donkerder als normaal.
Er valt licht van buiten in de bak.
Ik hoop dat het lukt allemaal, zit in spanning :O

Ps; het nest zit onder een amandelblad, heb ook wat potjes en zelfs een fotokokertje ( de ouderwetse) en toch lekker simpel onder een blad :p
 
Leuk!
Die zijn niet echt makkelijk te kweken toch?
 
Nee, er zijn nogal wat eisen om deze vissen te houden waaronder lage waarden., donkere bak met minder licht erboven. Heb Aziatische planten die vrij hard zijn zoals de blyxa Japonica. Die Is nu al zo verstekt dat ik mijn bak verder vol kan zetten.
Maar makkelijk houden Is anders, de visjes krijgen elke dag ook levend voer ;)
 
Leuk hoor duimen maar
 
Bedankt allemaal, hou jullie op de hoogte ;)
 
Raar dat ze een nest hebben gemaakt onder een blad, terwijl je zegt dat er toch nestjes in de bak staan. Duimen dat het verder goed gaat.
Ik heb er zelf ook zitten. Ik heb nooit een nest gezien, ik had verschillende kokosnoten in de bak. Ik heb wel jongen gehad, maar deze zijn ontzettend klein, drijfplanten helpen ervoor zorgen dat ze kunnen schuilen en dus overleven.
Heb je al voedseldietjes klaarstaan voor de jongen ?
 
Er draaien hier elke dag 2 flessen artemia, heb nu naast deze eieren 3 nesten jonge betta's ;)
Hmmmm ik zie op het paroforum dat ook daar de nesten soms midden in het Levermos zitten. Of op de plaatsen waar grotjes zijn maar net er naast. Heel bijzonder maar het komt dus voor.
 
In de natuur ook geen voorgevormde grotjes gok ik zo? ;)

Ik vind het eigenlijk helemaal niet zo raar. Van dat mos klinkt stukje gekker al.

~ Ivo
 
Hihihi dat Is zo hoor Ivo;)

Mijn Limnophilia heterophylla is al zowat mijn hele bovenkant van het oppervlak aan het bedekken, een beste dikke laag. Genoeg verstopplekken dus. Vanuit het andere forum willen ze het liefst dat je
de jongen verwijdert en apart opkweekt, ik heb genoeg blad, groen om genoeg plekjes te hebben zodat de jongen kunnen verstoppen.
 
Tsjah dat is altijd een beetje tweeledig. Wil je sterke dieren overhouden en niet voor de massa
(zou dat al kunnen met deze soortjes) gaan dan is er niets mis met een beetje concurrentie tussen de jongen waarbij de zwakke broeders en zusters het afleggen. En de natuur is harder...
 
Zo denk ik er ook over. op het Parosforum zijn het natuurlijk veel puristen, Mar wta je je ook af kunt vragen breng ik elk nest geheel groot... Ga je er zoveel kwijt raken dan ?
 
Zo Denk ik ook erover, de natuur moet ook zijn gang een beetje kunnen gaan, en zodra je veel plekjes hebt zodat ze kunnen verstoppen Is er weinig aan de hand. Dan blijven zeker de sterkste ook over! ;)
 
Ohhhw wat ontzettend balen, het blad was omgevallen en de man zat er nog steeds onder, heb geprobeerd het blad weer iets omhoog te trekken maar er waren al wat eitjes los, een deel dreef naar boven.
Ik heb deze eruit geschept en in een bakje in het water van het aquarium gezet. Ik ben eens goed gaan kijken en zag de staartjes die aan elk ei vast zaten,het zijn er 5. Weet niet of dit artificial hatching gaat werken, ik hoop het.
 
Alle 5 doen het nog goed en de eidooier Is bijna weg, hoop dat ze morgen vrij gaan zwemmen. Zijn het er toch nog 5, de man Is ondertussen weer in heftig kleurenkleed en heeft weer een plekje geconfisqueerd.
 
Hij heeft er iig zin an.
 
Ik hoop het Maurice, we zien het wel, met de andere 5 ging het niet goed, alles was dood :( maar heb de hoop op een volgend nest.
 
Dat is jammer. De kweekzorg van de man is bij de meeste labyrinthvissen wel van uiterst belang. Maar als er een nest bijna teniet gaat kan je het natuurlijk altijd maar proberen. De kokosnoten of bloempotjes zullen natuurlijk niet zo snel verschuiven. Maar echt natuurlijk is dat natuurlijk niet.

Veel succes met een volgend nest. Ik zou je zowieso wel aanraden om wat levend (infuusvoer) aan de bak te geven. Je weet nooit als er nog ergens overlevenden verscholen zitten. En anders eten de grote visjes het wel op.

Ik had zelf nooit een nest gemerkt, de jongen zullen zich pas tonen eens ze groot genoeg zijn om niet meer als prooi gezien te worden door de andere vissen. Dus je mag de hoop nooit opgeven ;-)
 
I'm soooooooo exited,

Na 5 dagen en mijn planten te hebben bijgeknipt, waar ik wel iets weg zag schieten wat klein was, maar ik in de veronderstelling was dat het mijn nieuwe dames waren, kwam ik vandaag 2 van deze ukken tegen, op zoek naar de artemia die ik vaker in de bak gooi ook voor de grotere linkei.


DSC_0900_zpscfmktefi.jpg


Ik hoop dat er meerdere zitten maar mijn bak Is goed ingericht op schuilplekken en planten, zodat ik er nog niet meer heb gezien ;)
 
Ps: Pol, gelukkig heb ik hier al genoeg ervaring mee, aangezien je de jongen bij muilbroeders ook nooit ziet eer ze groot genoeg zijn, vandaar dat ik ook altijd artemia voer, naast de watervlooien, die ook piepklein kunnen zijn ;).
 
De bak van nu


Sm446oPgs5MwRVCdBAEUP4pLWPu1ENJg.jpeg

Er zijn veel planten bijgezet nadat ze gekort waren. Allen aan de rechterkant.
De hele bovenkant heeft een dikke laag met planten :)
 
Zo even een update van de linkei, Met trots kan ik zeggen dat ik de eerste 3 jongen apart heb kunnen zetten, had er eerst Meer maar Met overzetten zijn er 4 overleden. Nu zitten er 3 al wat grotere jongen in, eten goed en groeien ook goed.
Heb ondertussen een 2e bak opgestart voor deze ukken. :)


02sK0SB4ffL3_wrzG8MJdX9ofyYswMbc.jpeg

02sK0SB4ffL3_wrzG8MJdX9ofyYswMbc.jpeg
 
Dank je Patty, gaat de goed kant op ;)
 
Dat gaat moeten lukken.
 
Hahaha Denk ik ook Maurice ;)
 
Fantastish....proficiat!
 
Dank je wel Chris10.
 

Terug
Bovenaan