Pharospromensus Linkei


Jootje67

Well-known member
Lid geworden
24 oktober 2012
Berichten
858
Locatie
Beverwijk
Nog even en dan zijn mijn nieuwe aanwinsten binnen, mijn wildbak staat nu ruim 3,5 week in te draaien en de planten zijn goed aangeslagen en groeien mede door de zuurstof toevoeging en voeding erg goed. Mijn waardes zijn allemaal vrij laag, maar wat er iets lager moet Is nog niet echt gezakt. Zijn er misschien meer tips om de PH naar beneden te brengen?

Ik filter al over turf, heb amandelblad en beukeblad in de bak en ververs met geweekt turfwater.

Bak na 3 weken,

87vhxg2cUwH1bA47j8hlWu7G9Ya9ao2A.jpeg


Waardes; PH 6.7
KH 3
GH 4.8
NO2 0
NO3 0.10
Clr 0
Ik gebruik stripjes, en druppeltesten ( PH en Gh)

De bak nu :
 
Jootje67 zei:
Nog even en dan zijn mijn nieuwe aanwinsten binnen, mijn wildbak staat nu ruim 3,5 week in te draaien en de planten zijn goed aangeslagen en groeien mede door de zuurstof toevoeging en voeding erg goed. Mijn waardes zijn allemaal vrij laag, maar wat er iets lager moet Is nog niet echt gezakt. Zijn er misschien meer tips om de PH naar beneden te brengen?

Ik filter al over turf, heb amandelblad en beukeblad in de bak en ververs met geweekt turfwater.

Waardes; PH 6.7
KH 3
GH 4.8
NO2 0
NO3 0.10
Clr 0
Ik gebruik stripjes, en druppeltesten ( PH en Gh)

:foto: ;)
 
De bak nu dus:

zV-mP0VHROKjfmy_EKSyM6Tb-J4iiXl-.jpeg

Ik gebruik dus een extern fotoalbum, en nu weet ik ook weer waarom ik er een hekel aan heb, het duurt 3 kwartier eer je weer een foto.Hier kam plaatsen.
Grrrrrrrrgrrrrrrrrrrrr�%*+��~^�&>{]��+[{�� ahum, de bak doet het in ieder geval top , nu de PH nog, wil hem naar ongeveer 5 hebben .
 
Leuk.

Maar ben je niet bang dat er weinig van over blijft bij die pH van 5 straks?
 
Hmmmmm misschien moet ik dan een middenmoot nemen en hem desnoods 1 punt laten zakken. Mijn Kh Is altijd al laag maar mijn Gh normaal niet, die ligt rond 8 en nu dus 4. Kan het veel kwaad?? Heb me juist verdiept ook wat betreft de planten, weet ook dat donker water weinig zuurstof bevat, vandaar de co2 toediening en extra voedingstoffen. Wat Denk jij
Ivo ?
 
Ik weet niet of je hoopt op spontane kweek? Dan zullen die KH en GH omlaag moeten. Alleen met een lage pH kom je er niet met deze visjes. Helaas wordt vaak totaal voorbijgegaan aan de hardheid van het water en onterecht slechts op de pH gefocust. Het zwarte water waar deze visjes vandaan komen is inderdaad vaak zuurstofarm. Je kunt het best proberen hoor, maar ik denk dat als je echt richting de lage waarden gaat waarbij je kweek kan verwachten/erop kan hopen dat niet al deze planten dat overleven.

~ Ivo
 
Hmmmm je hebt gelijk hoor, maar de andere waarden zijn al redelijk naar beneden. Ik begrijp ook dat ik planten kan verliezen.
Maar zoals ik nu kijk groeit het enorm, heb 2 rode lotussen erin en die waren beiden laag,nu zijn beiden bijna bovenop het water. Ik gebruik daarnaast ijzer, en de overige voedingen.
Mede met tips van de Heer Zuijdam. Maar ik begrijp waar jij op doelt Ivo, dus ik hoop met de tips toch nog wat over te houden .
 
Je gebruikt al osmose water, misschien zou ja dat nog iets meer kunnen gebruiken, met lagere hardheden, gaat de ph ook makkelijker naar beneden. Wat ik alleen niet begrijp is dat je zegt dat er weinig zurstof in dit donkere water zit, en je daarom CO2 toevoegd?
 
Het bakje ziet er nu erg leuk uit Jootje.
Ben benieuwd naar de visjes want ik kan er niet zoveel over vinden op Google nog.
 
Zoek dan maar even naar Parosphromenus linkei ;)

Een ding moge duidelijk zijn: speciaalbakmateriaal en totaal ongeschikt voor een gezelschapsbakken. Jootje is op de goede weg!
 
Ik vind het een heel mooi bakje.

Het zou zonde zijn als dit ten onder zal gaan aan een te lage PH en GH.

Ik zou de PH op 6,5-6,3 houden en de KH op 3 a 4.

wat voor bijvisje ga je erbij nemen?

gr Peter
 
Hallo Jootje,
Ik ben net lid geworden van het forum en ging meteen kijken naar de Labyrinthvissen topic's. :) Wat was ik blij om een topic over Paro's te zien! Zelf ben ik bezig mijn aquaria in te richten en de waterwaardes goed te krijgen. Na wekenlang met Catappabladeren en eichenextract aan de slag en nog te hoog pH, heb ik een osmoosapparaat besteld en elzenproppen en die zijn net binnen. Dat moet me lukken!

Waar heb je je Paro's vandaan? Ik vermoed van Armin van Betta's Pride. Als mijn bakken eindelijk geschikt zijn, ben ik van plan om naar hem toe te gaan voor mijn vissen.

Wat planten betreft die het goed doen in een Paro bak:
Javamos
Javavaren
Ceratopteris thalictroides als drijfplant

Ik kan je aanraden om lid te worden van het Parosphromenus Project. Hun forum is erg behulpzaam.
http://www.parosphromenus-project.org/en/

Dit boek is geweldig: Labyrinth Fish World door Horst Linke. (Het boek is verkrijgbaar in Engels of Duits.) Het is een enorm grote boek met honderden foto's en beschrijvingen van labyrinthvissen (geen Channa's of Badis). Er is heel veel over Paro's en hun biotoop en ook hun onderhoud in aquaria.

Ook is er een boek (alleen in Duits) die speciaal over Paro's gaat: "Prachtguramis � Juwelen des Urwalds in der Natur und im Aquarium".

Graag hoor ik van je hoe het verder gaat! Ik vertel je over mijn vissen als ze hier wonen.

(Excuses voor taalfouten. Nederlands is niet mijn moedertaal).
 
Hallo Jelle, ik gebruik geen osmosewater maar gewoon kraanwater. Maar blijkbaar Is osmose de weg naar een lager PH. Iets wat ik nu niet ga veranderen. Ik mag tussen 5/6 de PH hebben, dus neem nog wat extra turf in de pomp. :) Ik gebruik zuurstof voor de planten, aangezien ik de calculatie voor zuurstof voor je planten heb gebruik ,daar zit ik dan onder kwa temperatuur. Die zit op 24/25 gr.

@Peter: mijn KH staat altijd al op 3, de Gh is gezakt vanaf 8 naar 4.8 en de PH minimaal, was 6.8, nu 6.4. Maar wil hem naar 6. Bijvis komt er niet bij.

@ catappa ; mijn betta's komen bij Hermanus Harianto vandaan en niet bij Armin . Ik ben zelf lid van het Duitse Igl forum, daar staan alle pharospromensus soorten op. Wist ook dat er een aantal Duitsers kweken maar de meesten zijn anoniem. Kweken Is niet mijn hoofddoel maar het zijn zulke mooie visjes dat ik deze graag wil gaan houden.
Er staat veel info op het Igl, DE .

Ik krijg overigens 2 paar linkei en deze hebben de bak voor zichzelf.

Over de boeken, ikzelf heb een boek nu in het Engels van Martin Brammah, deze gaat over het houden van Betta's. Maar aangezien ik dit al bijna 8 jaar doe, zijn sommige dingen voor mij al bekend.
Het boek over de prachtgourami heb ik regelmatig op de Duitse beursen zien liggen maar niet aangeschaft.
Ben ook niet onbekend met wildvormen, heb verschillende muilbroeders gehouden ,welke ik het leukst vind.
Horst Linke weet heel veel net als die andere Duitser :) dus van beiden heb ik al veel artikelen gelezen , er zijn ook een aantal filmpjes .
Wat betreft je link ,ga me zeker aanmelden ;) en als ze er zijn dan komen er zeker foto's.
 
Ohja, die andere Duitser is Martin Hallmann.

Het blijkt dat ik je link al ken ;) maar heb me nu dan maar aangemeld.
 
Igl-home.de heb je vast ook wat aan

Heb je eigenlijk iets van holletjes voor als de Parosphromenus willen bubbelnesten?
 
Hallo Ivo,

Ik heb 2 holletjes, beiden aan een kant van het aquarium maar door het blad en planten bijna niet te zien. Het zijn mooie verstopplekjes. Verder zit er kienhout in met redelijke gaten en in brugvorm waar ze door en onder of bovenlangs kunnen zwemmen .
 
Ik be allang lid van het IGL forum, ook correspondeer ik met Martin Hallmann en Peter Finke. :thumbs:

Jootje, Ik had hetzelfde antwoord als jij kunnen geven over verstopplekjes en kienhout. :D Jou bak is mooi! De Paro's gebruiken hun labyrintorgaan niet, zodat je de water meer bij kunt vullen.

Vandaag heb ik nog een grotje gemaakt door javamos te lijmen op een 4 cm klei bloempot en dan de bloempot half onder het grint te begraven. Ook vanddag voor het eerst elzenproppen in een bak gedaan -- water werd meteen theekleur! Morgen doe ik een nieuwe watertest. Ik ben nog niet aantoe gekkomen mijn osmose kit uit te pakken.
 
Welke planten staan er eigenlijk allemaal in Jootje?

Tijd voor een fotoalbum van jou ook dus @Catappa :D
 
Mijn meeste plantenbestand komt uit Azi�, alleen de grote vijverdrijfplanten niet ;)

Mijn plantenbestand Is als volgt:

Javavaren ;staat op een stuk hout. En kan redelijk tegen wat hogere temperatuur, nu staat de bak onverwarmd maar de kamer is 25 graden.Voor de rest van mijn betta's.

Blyxa Japonica ( familie hydrocharitaceae)

Limnophilia heterophylla ( familie scrophulariaceae)

Levermos ( familie monoseleniaceae)

Beukeblad en amandelblad + elzenproppen.
 
Verder staan er rode lotus in, dit om met het blad de oppervlakte te vullen en dat gaat de goede kant op.

Ook bamboe staat erin ;)

Vandaag de waardes met druppeltest gedaan;

PH zit nu op 6,5
Kh zit op 4
Gh zit op. 6

De overige zit op 0 ( no2 no3)
 
Zo het Is nu 4 dagen geleden dat de visjes zijn aangekomen, ik heb ze rustig over laten over wennen en zo nu en dan zie ik wat voorbij zwemmen. Ze zijn nog echt in wenningsfase, ze schrikken ook als ik even met mijn hoofd voor de bak kom. Tenzij er eten Is. Het Is ook nog niet direct zichtbaar dat ik 2 mannen en 2 vrouwen heb maar de bak wordt wel gewaardeerd want de verstopplekjes worden aardig benut.
Ik voer ze alleen maar levend voer, watervlooien, artemia en tubifex.
Als het me lukt plaats ik foto's ;)
 
Sorry John, zou eens fijn zijn als ze hier een upload programma rechtstreeks hebben. Je mag nu zoveel stappen doen met een extern programma en daar heb ik meestal ruzie mee.
 
Hoi Patty, ik heb er 1 over, ik had ze net alle 2 ingezet en ik geloof dat er 1 daarna half opgegeten Is door de ander :( diegene die nu over Is zat de ander voor de helft op te peuzelen dus ik weet niet exact wat er gebeurd Is, heel vreemd.
 
het zijn net als garnalen ruimertjes dus als de een sterft zal de ander hem/haar opeten

als je wil en ik mocht in de buurt komen zal ik een nieuwe meebrangen
 
Wel super leuke visjes die parosjes ik aas er al een poos op maar om eoa mysterieuze wijze komt er steeds wat tussen dan een ongeluk nu weer een evrbouwing maar ze zullen er komen.
 
Hahahaha ja herkenbaar hier hetzelfde maar ook niet zomaar even aangeschaft. Inlezen, info vragen enz, dat geeft een goede ondergrond en zorgt voor gezonde vissen. ;) het helpt zeker als je al een tijdje andere vissen heb gehad en hebt en of kweekt.
 
Het gaat erg goed Maurice, er is een man die nu al 4 dagen in zijn hol bivakkeert. Ik Denk dus dat er al eieren zijn. De vrouw blijft netjes in de buurt van het nest en het hol.
Waarschijnlijk heb ik aan de andere kant 2 mannen. 1 man Is op volle kleurenpracht en de ander ook wel maar heeft nog geen lange punt aan zijn staart. Die Is wel zichtbaar aan het worden, een puntje groeit nu aardig door. Ik weet dat er bijna geen fouten kunnen worden gemaakt met het onderscheiden van man en vrouw.

De man heeft een mooie bovenvin in de vorm van een arc, met een rondpuntvormige staart.

De vrouw heeft geen hele lange bovenvin en heeft gewoon een ronde staart. Zij Is kleiner dan het mannetje.

Filmpje tegen de avond http://youtu.be/pcn7dF0dB1U/

Ik zal proberen de verschillen tussen man en vrouw duidelijk te maken met foto's.
Als me dit tenminste lukt :(
 
Leuk hoor !! Ik ben om.

De grote bakken (160*60*60 en 130*50*50) Die in de planning/berging staan/stonden gaan weg. Ik wil het toch meer gaan zoeken in Specialiaal bakjes) Parosjes en/of de minder gangbare Betta soorten.
 

Terug
Bovenaan