PH wil niet omlaag ondanks CO2 toevoegen.


Al een paar keer wees ik op je verlichting; het feit dat je Heteranthera zosterifolia het niet goed doet (is veel licht nodig) en je Javavaren wel (kan met minder licht toe) wijst ook hierop!

Heb ik gedaan, paar weken op volle kracht gedraaid maar het moment dat het licht omhoog gegooid wordt, neemt de draadalg in alle hevigheid toe. De enige manier om die ellende te verminderen in mijn bak blijkt het terugdraaien van de lichtsterkte en -duur.

Dus als de keuze is [meer licht = meer alg = alles incl. de planten onder de alg (!)] of [minder licht = afnemende alg = dan maar wat andere planten] dan wil ik toch liever eerder van de alg af...
 
Bij mij staat dat plantje in een nano met 5W en die doet het goed verder. Ik lees hier dat normaal licht al voldoende is:
http://www.hobbykwekers.nl/planten/item/heteranthera-zosterifolia-sterrenkruid-3

Bij mij is hij er helemaal uit sinds een week of twee: zat onder de alg en stootte ook steeds meer en meer stukjes af of besloot lekker vrij rond te gaan dobberen. Was niet meer te redden. Staat nu Hoornblad in maar doet het ook niet geweldig, dus die gaat binnenkort naar mn nieuwe tweede kleinere bakje.

Denk dat ik me maar moet beperken tot Valisneria, Javavaren en Anubias dan... :(
 
Je zou toch verwachten dat je anubias het eerst de sjaak is qua alg. Maar ook die houden niet van veel licht. Ik denk dat Benvo dit goed gezien heeft. Dat er verder ook iets anders (tekorten, stroming, etc) niet goed ziet kan heel goed, het is best lastig een evenwicht vinden.
 
Op wat voor manier voeg je de CO2 toe? Diffuser, atomizer, reaktor?

2 kg CO2 fles > JBL Aquaflora diffuser op uitstroom JBL Cristal Profi 1501e filter.
 
Je zou toch verwachten dat je anubias het eerst de sjaak is qua alg. Maar ook die houden niet van veel licht. Ik denk dat Benvo dit goed gezien heeft. Dat er verder ook iets anders (tekorten, stroming, etc) niet goed ziet kan heel goed, het is best lastig een evenwicht vinden.

Tekorten zouden er in de metingen (fosfaat, nitraat, koper, ijzer) uit moeten komen lijkt me.
CO2 kan nog even duren voordat het effect heeft. Ik filter ook nog maar net een weekje over turf dus de pH begint nu eindelijk iets te zakken...

Stroming/circulatie is zoals eerder al aangegeven ook prima: voedingsstoffen komen overal, ook op de bodem, nergens dode/stille plekken. Daarnaast heb ik er destijds ook nog wel eens een tabletje onder gestopt op strategische plekken maar dat maakte weinig tot geen verschil.

En ja, zoals in de praktijk blijkt: meer licht is vrijwel onmiddelijk meer draadalg, minder licht doet het langzaam afnemen. Dus ik heb niet veel keus momenteel.
 
Al een paar keer wees ik op je verlichting; het feit dat je Heteranthera zosterifolia het niet goed doet (is veel licht nodig) en je Javavaren wel (kan met minder licht toe) wijst ook hierop!

Ben heeft gelijk!

Nu je dat licht aan het terugschroeven bent, zit je mijn inziens alleen planten te pesten.

Algen en planten staan dicht bij elkaar. Alleen algen zijn in het voordeel. Zij nemen met weinig genoegen.
Voor plantengroei echter, moet het perfect zijn.

De enige reden waarom je leest dat je het licht moet verminderen. Is omdat er ergens tekorten zijn.
Met minder licht, is minder groei, is minder vraag, dus minder tekort. Echter geen oplossing. Zeker niet voor delicate planten welke veel licht nodig hebben.

Dus schroef dat licht maar weer omhoog. Zorg voor goede voeding. En zorg voor goede CO2 en circulatie.

Heb ik gedaan, paar weken op volle kracht gedraaid maar het moment dat het licht omhoog gegooid wordt, neemt de draadalg in alle hevigheid toe. De enige manier om die ellende te verminderen in mijn bak blijkt het terugdraaien van de lichtsterkte en -duur.

Dus als de keuze is [meer licht = meer alg = alles incl. de planten onder de alg (!)] of [minder licht = afnemende alg = dan maar wat andere planten] dan wil ik toch liever eerder van de alg af...

Dit bewijst bovenstaande. Door je licht op te schroeven, komen de tekorten aan het licht!

Lees ook dit eens. draadalg

Je gebruikt profito. Ik ben daar zelf geen fan van. Zit teveel ijzer in tov de spoor elementen.
Ik zou maar eens een goede sporen bemester toevoegen.
Nitraat max 20 en fosfaat op max 0,5 en ijzer max 0,1.

Dit klinkt vrij weinig, maar is voor de meeste planten al voldoende. Mits je dit ook constand houd. Dus liefst dagelijks doseren.
Ik ben een zeeuw, dus teveel is zonde.

CO2 indicator naar lichtgroen. En dan het licht op 10-12 uur 80-100%.

Succes.
 
Klopt, helaas is het niet zo dat je door ff snel iets te wijzigen meteen resultaat hebt.

Mijn ervaring met turf is dat je kh daardoor redelijk snel zakt (na een paar dagen zakte t bij mij niet verder) en dan stabiel blijft, duurt ook best even voor het is uitgewerkt. Er meer turf in stoppen heeft geen nut. Als je kh wat gezakt en stabiel is kun je wat gaan sturen met je co2 om je ph lager te krijgen, alhoewel je co2 meer bedoelt is voor goede plantengroei dan de ph te sturen. Ik moest juist opletten om niet een te laag ph te krijgen door co2.

Als co2 dan ook ok is en je plantenvoeding ook, dan is licht t volgende waar je mee kan spelen. En nogmaals t is verdomde lastig om voor alle planten, waterwaarden, vissen, geen algen, etc een goed evenwicht te vinden. Tenminste zo ervaar ik het. Als je dat evenwicht gevonden hebt, hoor ik dat graag ;)


Edit: neem de adviezen van de diehard aquaforummers maar aan, zie biljoenblik hierboven. Deze gasten weten 100x meer dan ik.
 
Aquariumbemesting verkoopt m.i. geen troep, dus dat de sporenelementenmix, kaliumnitraat en kaliumfosfaat "goed" zijn vertrouw ik wel.
Ik heb dit in zowel meer als mindere mate o.a. op advies van posters in dit topic gedoseerd, dagelijks, wekelijks, om de dag, noem maar op.

Gezien dat op de metingen gunstig maar voor de plantengroei géén effect heeft gehad, grijp ik naar strohalmpjes en probeer ik eens wat anders, tw. Profito.
Heeft overigens ook geen ander of meer effect maar ik heb het spul nu éénmaal dus ik maak het flesje wel ff op...


Ik heb 12 uur licht op 99% gehad, ik heb 8 uur licht op 70% gehad, ik heb 180 bellen p/m CO2 gedoseerd, ook 60 p/m voor korter en langere periodes... Ik Heb gedacht het ligt aan de diffusor, ik heb gedacht het ligt aan de KH waardoor de CO2 niet goed in het water circuleert en dus ook niet opgenomen kan worden, dus nu dan turf.
Dit is tot nu toe nog het ENIGE dat wél een effect heeft gehad waardoor nu de pH eindelijk omlaag komt en hopelijk de CO2 daardoor ook beter opneembaar wordt voor de planten.

Maar prima, ik zet het licht wel weer terug dan.
Net zoals ik de afgelopen 2 a 3 weken dus al had. Zal er nu nog ff paar uurtjes bij pluggen.

En nu moet nitraat en fosfaat dus weer omlaag? Terwijl dit eerder en in een andere topic JUIST omhóóg moest? Wat moeten de planten dan "eten" als ze door meer licht en CO2 dan misschien eindelijk willen groeien?

Ik kan niet een ieders adviezen allemaal tegelijk opvolgen en ga er ook vanuit dat elke wijziging een week of meer nodig heeft om enig effect te laten zien (behalve turf dan want binnen een paar uur was de hele bak geel en binnen een dag of twee de pH eindelijk eens stabiel op de 7.2/7.3).

Oh en over draadalg: de ene zegt geen licht, de ander zegt het tegenovergestelde. Zoveel websites en artikelen zoveel meningen. Ik kan alleen afgaan van wat er in de praktijk in mijn bak gebeurt en het wordt alleen maar meer met meer licht terwijl de planten dan ook onder komen te zitten en vervolgens nog minder kúnnen opnemen omdat er haast geen groen blaadje meer over is...

Zit ik dan met turf, CO2, diverse poedertjes, dure flessen voeding en water conditioner, etc. etc. etc. en dat terwijl ik een "natuurlijke" bak wilde en niet eens aan CO2 wou beginnen... Pffff...

:stom:

Maar we zullen doorgaan...

Over een paar weken weer een update dan. :juggle:
 
Zoveel websites en artikelen zoveel meningen. Ik kan alleen afgaan van wat er in de praktijk in mijn bak gebeurt
En dat is het moeilijke van deze hobby; de verschillende goedbedoelde adviezen.
Wat voor de 1 een goede oplossing is kan voor de ander het begin zijn van alleen maar ellende.
Elke bak is namelijk anders en je moet 'm zelf 'fine-tunen' Ik kan je er niet bij helpen, maar ik wens je wel veel succes!
 
Aquariumbemesting verkoopt m.i. geen troep

Dat ben ik met je eens en heb het zelf ook jaren gebruikt zonder problemen. Ik gebruik momenteel al een poos de poeders en bemesting van lid Backplay:)
 
Zouden planten onder LEDS dan ineens met de helft aan lumen toekomen??? Zeer onwaarschijnlijk, maar ik laat me graag overtuigen!

Dat denk ik dus ook niet hoor. Bij led heb je vaak minder watts nodig voor afgifte van eenzelfde aantal lumen zover ik weet maar de vraag naar een bepaald aantal lumen zal denk ik niet anders zijn. Het aantal lumen moet .....zijn en dan maakt het denk ik niet uit of dat van een tl komt of van een led.
 
Heb ik gedaan, paar weken op volle kracht gedraaid maar het moment dat het licht omhoog gegooid wordt, neemt de draadalg in alle hevigheid toe. De enige manier om die ellende te verminderen in mijn bak blijkt het terugdraaien van de lichtsterkte en -duur.

Dus als de keuze is [meer licht = meer alg = alles incl. de planten onder de alg (!)] of [minder licht = afnemende alg = dan maar wat andere planten] dan wil ik toch liever eerder van de alg af...

Ik snap je redenering. Maar je maakt m.i. een denkfout. Je moet niet uitgaan van teveel maar van tekorten! Een plant of planten hebben licht nodig, een bepaalde minimum hoeveelheid. Dat is een basisbehoefte, een gegeven.Jou gemiddelde lichtintensiteit ligt volgens mij te laag. Dat is de beginstap. Vervolgens moet je de rest hierop afstemmen. Draadalg wijst veelal op een CO2 tekort.
Van belang is hier trouwens ook de waterdistributie die je meststoffen verdeelt.

Betekend dit nu dat je je licht niet zou kunnen minderen? Jawel, tot een bepaald minimum kan dit wel maar dan moet je voor lief nemen dat planten langzamer gaan groeien, kleinere bladeren hebben en bepaalde soorten zullen het gewoon niet doen. Sterrekruid, jouw voorbeeld, is meer licht nodig dan Javavaren. De eerstgenoemde kan je natuurlijk schrappen. Anubias, een ander voorbeeld, is een langzaamgroeier die met minder licht toekan, die zou je dus kunnen toevoegen. Aanpassen van je plantenbestand wordt dan noodzakelijk iets.

Kernpunt van dit verhaal, stap af van het idee dat je ergen teveel van hebt en ga uit van tekorten!
 
Bij mij staat dat plantje in een nano met 5W en die doet het goed verder. Ik lees hier dat normaal licht al voldoende is:
http://www.hobbykwekers.nl/planten/item/heteranthera-zosterifolia-sterrenkruid-3
Er is, John, zoals jij denkelijk naar beter weet dan ik, altijd een minimum en maximumgrens waartussen een plant het doet. Bij wat meer licht zie je de kronen van Sterrekruid, eigen ervaring, geweldig mooi worden. Maar natuurlijk "doet" hij het ook wel met minder licht zolang de onder- minimumgrens vermeden wordt.
 
Er is, John, zoals jij denkelijk naar beter weet dan ik, altijd een minimum en maximumgrens waartussen een plant het doet. Bij wat meer licht zie je de kronen van Sterrekruid, eigen ervaring, geweldig mooi worden. Maar natuurlijk "doet" hij het ook wel met minder licht zolang de onder- minimumgrens vermeden wordt.

Natuurlijk zal deze plant het met meer licht beter doen en dat zie ik ook in de bak wel Ben. Hij doet het goed en daaronder versta ik dat ik hem om de week moet snoeien en hij mooi groen is en blijft. Dat hij het beter zou doen met meer licht is wel zeker natuurlijk maar hij heeft om het "goed" te doen niet echt veel licht nodig. Het is ook maar net wat je van een plant verwacht natuurlijk;)
Die mooie kronen waar jij op doelt die zie je niet met deze minimale belichting maar goed dat neem ik voor lief.
 
Ik snap je redenering. Maar je maakt m.i. een denkfout. Je moet niet uitgaan van teveel maar van tekorten! Een plant of planten hebben licht nodig, een bepaalde minimum hoeveelheid. Dat is een basisbehoefte, een gegeven.Jou gemiddelde lichtintensiteit ligt volgens mij te laag. Dat is de beginstap. Vervolgens moet je de rest hierop afstemmen. Draadalg wijst veelal op een CO2 tekort.
Van belang is hier trouwens ook de waterdistributie die je meststoffen verdeelt.

Betekend dit nu dat je je licht niet zou kunnen minderen? Jawel, tot een bepaald minimum kan dit wel maar dan moet je voor lief nemen dat planten langzamer gaan groeien, kleinere bladeren hebben en bepaalde soorten zullen het gewoon niet doen. Sterrekruid, jouw voorbeeld, is meer licht nodig dan Javavaren. De eerstgenoemde kan je natuurlijk schrappen. Anubias, een ander voorbeeld, is een langzaamgroeier die met minder licht toekan, die zou je dus kunnen toevoegen. Aanpassen van je plantenbestand wordt dan noodzakelijk iets.

Kernpunt van dit verhaal, stap af van het idee dat je ergen teveel van hebt en ga uit van tekorten!

Ben, je hebt mijn betoog mooi aangevuld. Ik ben het hier mee eens.
 
Je hoort nog erg vaak dat overschotten algen geven maar dat is achterhaald. Tekorten geven algen. Het gebrek aan één element kan al stagnatie geven en dat kan weer algen geven in de bak.
 
Je hoort nog erg vaak dat overschotten algen geven maar dat is achterhaald. Tekorten geven algen. Het gebrek aan één element kan al stagnatie geven en dat kan weer algen geven in de bak.

In een woord: De EI methode:p:D
 
Eén dag met volop licht en, nadat het bijna weg was gisteravond is dit nu de situatie betreffende draadalg... Ben benieuwd hoe het er over een week uitziet (áls ik nog wat van de bak, planten of vissen kan zien dan)...

:mad::stom:

rtg3ybFkY9PnJ_3mZPJQmXQRrk4EJhcy64L_emWHaIWCdG1EFKtAUeU6MUtSFmDAkFEtUqnMElu1dMw=w1366-h638-rw
 
Kernpunt van dit verhaal, stap af van het idee dat je ergen teveel van hebt en ga uit van tekorten!

...en drie ofzo posts terug wordt mij verteld dat evengoed nog teveel fosfaat en nitraat heb en dat de planten met minder kunnen. En nog verder terug was het MINDER voeding voor plant en vis, stofzuigen, waterwissel, etc... Snap je dat ik de weg een beetje kwijt raak zo?

Daarbij is dat sterrespul al lang vergane glorie en heb ik er, zoals gezegd, Anubias in die nu ook mooie zwarte rouwrandjes van de alg begint te krijgen...

Ik zit nu op rond de 100 bellen p/m aan CO2 voor zo'n 16 uur per dag, op 98% lichtsterkte voor ongeveer 13 uur per dag én - als ik dan maar even van de JBL tabel uit ga - aan de bovenmarges wat voedingsstoffen voor de planten betreft met een pH van 7.2, momenteel nog filterend over turf.
Maar ik prik er wel een vijfde witte 80x max. sterkte LED strip bij hoor, zal volgende week ergens worden. Zet ik die ook op 98% net als de huidige 4, dan heb ik 320 LEDs op maximale sterkte (da's meer dan 5000 lumen per 250 liter en dan wil ik niet eens aquascapen maar gewoon groene plantjes en geen alg he)...

We zien wel wat het opleverd over een week of twee.

En nee ik doe niet aan EI: ik vind het persoonlijk onzin om een overschot aan voeding erin te gooien "omdat het toch met de volgende wekelijkse waterwissel er weer uit gegooid wordt". Vind ik dan weer een onnodige belasting op milieu en portemonee, dus ik blijf gewoon vrolijk regelmatig meten.
Ieder zn ding natuurlijk ;).
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dat ben ik met je eens en heb het zelf ook jaren gebruikt zonder problemen. Ik gebruik momenteel al een poos de poeders en bemesting van lid Backplay:)

Was ook mijn volgende keuze als ik een beetje door de huidige poeders heen ben :cool:.
 
....

En nee ik doe niet aan EI: ik vind het persoonlijk onzin om een overschot aan voeding erin te gooien "omdat het toch met de volgende wekelijkse waterwissel er weer uit gegooid wordt". Vind ik dan weer een onnodige belasting op milieu en portemonee, dus ik blijf gewoon vrolijk regelmatig meten.
Ieder zn ding natuurlijk ;).

Hier ben ik het ook helemaal mee eens.

Maar ik vind je wel een beetje koppig overkomen.:sorry:

De adviezen zijn goed bedoeld, en gebaseerd op mijn eigen ervaring.

Ik heb ook gezegd, dat je ervoor moet zorgen dat je van alles genoeg moet hebben voordat je het licht weer omhoog zet.

Dus je CO2 indicator moet gedurende de dag lichtgroen blijven.
De waardes voor nitraat, fosfaat en ijzer zijn gebaseerd op mijn systeem. Meer mag wel, maar hoeft niet.

Sporen elementen kunnen wij niet meten. We denken dat deze genoeg zijn als ijzer genoeg is, dat klopt niet.
Daarom ook mijn opmerking over profito. Je meet teveel ijzer, maar er zitten weinig sporen in.
Gebruik de sporen bemester volgens dosering. CSM+B heb je geloof ik.
Liefst de sporen dagelijks doseren, ze zijn redelijk instabiel.

Als je bovenstaande in orde hebt, zijn er geen tekorten. Dus kunnen de lampen ook weer vol aan.

PS zwarte randen op de anubia wijst op CO2 tekort.
 
Hier ben ik het ook helemaal mee eens.

Maar ik vind je wel een beetje koppig overkomen.:sorry:


Eerder een beetje moedeloos en waanhopig nu ik de bak weer zwart zie worden (die pluizen op de Anubias zijn ook alg als ik het zo zie). :S

Dus je CO2 indicator moet gedurende de dag lichtgroen blijven.

Ik heb nu de Denerle continu test erin hangen. Donkergroen is het meeste richting groen dat ik tot nu toe heb gehad.
Lichtgroen was zelfs met 180 bellen p/m (pH van tussen de 7.4-7.6) niet haalbaar, CO2 is volgens de tabellen nog nooit richting of boven de 20 gegaan helaas, vandaar al die kunstgrepen met turf e.d...


Je meet teveel ijzer, maar er zitten weinig sporen in.

Vorige meting heb ik geen Fe gemeten, maar deze hele maand is het niet onder de 0.1 en niet boven de 0.6 gekomen dacht ik...
Heb de laatste meting wel fosfaat en nirtraat gemeten (0.4 en 30 resp.) maar kwam in tijdsnood dus heb koper en ijzer even gelaten voor wat het was.

Gebruik de sporen bemester volgens dosering. CSM+B heb je geloof ik.
Liefst de sporen dagelijks doseren, ze zijn redelijk instabiel.
.

Komende zaterdag is er weer (groot) onderhoud (waterwissel, schoonmaak, enz) en daarna weer met de plantenvoeding aan de slag, zondag uitgebreid meten en dan ook maar eens uitrekenen wat ik dan per dag moet doseren van de sporenelementen...

Dank voor de adviezen, ik ga ermee aan de slag! :thumbs:
 
Ik heb een (heel oud) recept dat ik nog steeds toepas. Ik heb TL verlichting en na 2 jaar dan verschijnen er zomaar bruine algpluimpjes op mijn langzaam groeiende planten.
De waterwaardes, filtermedia, bemesting, CO2 toevoeging en belichtingsduur en zelfs het wisselwater ( regenwater) zijn altijd hetzelfde. Ik ben er door de steeds terugkerende cyclus van de algjes, die steeds meer worden naarmate ik langer wacht met het vervangen van de TL buizen ( elke maand 1, ik heb er 4 boven hangen) .
Nadat de lampen vervangen zijn, verdwijnt da alg weer binnen een paar weken....Dus ik durf te stellen dat het vrijwel uitsluitend aan het licht is toe te schrijven, dat de planten ophouden met goed te groeien en dat dan de algen het overnemen. Overigens heb ik altijd een beetje draadalg, dat is een graadmeter voor een GEZONDE bak met voldoende plantenvoedsel.

Op de een of andere manier, verandert het groeilicht (spectrum) en de intensiteit ( doordingendheid) van het licht, en de algen treden altijd het eerste op in de gebieden waar de meeste stroming is. Ik heb er geen andere verklaring voor.
Wellicht dat er bij LED verlichting toch iets mis is met het spectrum (lees kleurverdeling) van het licht dat deze uitstralen, waardoor de planten niet optimaal groeien en de algen DUS een kans krijgen en het overnemen. Want dat is echt waar, planten hebben veel schakels in hun leef/groei ketting en als er een ontbreekt of de verhoduingen niet goed zijn, dan nemen de primitievere algen die met veel minder schakels toekomen, het gewoon , in een steeds toenemend tempo over.
 
Wellicht dat er bij LED verlichting toch iets mis is met het spectrum (lees kleurverdeling) van het licht dat deze uitstralen, waardoor de planten niet optimaal groeien en de algen DUS een kans krijgen en het overnemen. .

Zit wat in. Heb ook besloten wat strips bij te gaan plaatsen om dit simpelweg maar uit te kunnen sluiten. Dan zou ik met daglichtsimulatie en het aantal lumen zelfs voor aquascaping goed moeten zitten uiteindelijk ;).
 
Nog even iets over de EI. Veel leden kopen de kant en klaar voeding van de dure merken. Dat is dan per saldo veel duurder dan wekelijks wat weg te gooien van de goedkope zakjes poeder waar je de stockoplossing mee kan maken. Dus het is wellicht zonde dat je wat weggooit maar het is per saldo vaak nog goedkoper en je voorkomt in elk geval tekorten. En zo voorkom je een hoop frustraties als er algen de kop opsteken.
 
Nog even iets over de EI. Veel leden kopen de kant en klaar voeding van de dure merken. Dat is dan per saldo veel duurder dan wekelijks wat weg te gooien van de goedkope zakjes poeder waar je de stockoplossing mee kan maken. Dus het is wellicht zonde dat je wat weggooit maar het is per saldo vaak nog goedkoper en je voorkomt in elk geval tekorten. En zo voorkom je een hoop frustraties als er algen de kop opsteken.
Dit is een goed punt!
Ikzelf ben jaarlijks maar 5,- aan voedingstoffen kwijt omdat ik deze 'dry-salts' voedingstoffen zelf klaarmaak.
 
Ik ben op jaarbasis ongeveer € 30,00 kwijt aan mijn merk Duplaplant en Duplaplant24. Vind ik een klein bedrag, en mijn bak en planten doen het er erg goed op!
Daarnaast heb ik eenmalig nu 18 jaar terug, 500 cc lateriet in de bodem verwerkt als eeuwigdurende ijzerbuffer en ik heb inderdaad nog NOOIT een ijzertekort of oversachot kunnen meten. Ik hou het gewoon op wat goed is.....!
 
Ik heb nu de Denerle continu test erin hangen. Donkergroen is het meeste richting groen dat ik tot nu toe heb gehad. Lichtgroen was zelfs met 180 bellen p/m (pH van tussen de 7.4-7.6) niet haalbaar, CO2 is volgens de tabellen nog nooit richting of boven de 20 gegaan helaas, vandaar al die kunstgrepen met turf e.d...

Mischien wel een hele domme vraag ,maar kan het zijn dat je diffusor de CO2 lekt? Ik lees een aantal keren dat het je eigenlijk niet lukt om de CO2 het water in te krijgen. De pH wil niet echt omlaag, de indicator wil niet kleuren en als je meer licht geeft noem je een aantal keer draadalg wat volgens mij ook op CO2 tekort wijst. Ik vraag het omdat ik die van mij afgelopen dinsdag heb moeten verwijderen omdat ik precies deze verschijnselen had (de CO2 kraan moest steeds verder over, toch een beetje draadalg en een CO2 indicator die niet groen wilde worden) en toen onder de inline diffusor/atomizer een lek-plek in de houten vloer en vervolgens op de atomizer een drupel vond.
 
Mischien wel een hele domme vraag ,maar kan het zijn dat je diffusor de CO2 lekt? Ik lees een aantal keren dat het je eigenlijk niet lukt om de CO2 het water in te krijgen. De pH wil niet echt omlaag, de indicator wil niet kleuren en als je meer licht geeft noem je een aantal keer draadalg wat volgens mij ook op CO2 tekort wijst. Ik vraag het omdat ik die van mij afgelopen dinsdag heb moeten verwijderen omdat ik precies deze verschijnselen had (de CO2 kraan moest steeds verder over, toch een beetje draadalg en een CO2 indicator die niet groen wilde worden) en toen onder de inline diffusor/atomizer een lek-plek in de houten vloer en vervolgens op de atomizer een drupel vond.

Nee hoor, helemaal geen domme vraag :).

Maar ik had er al naar gekeken idd: geen (opgedroogde) lek plekken, geen nattigheid, ook geen drukverlies e.d.
Ik zie de bubbeltjes door de spraybar de diepte in gespoten worden, dus daar lijkt het op zich goed mee te gaan...

Ik ga van het weekend de extra leds erbij maken (dan zou ik op 30+ lumen per liter uit moeten komen) en dan eens kijken wat dat doet.
Vooralsnog blijft de continu test donkergroen maar alg lijkt nu niet snel erger te worden: vorige week het bovendste stuk spiderwood afgepoetst en nu zitten er nog maar een paar dikke plukjes op ipv dat het binnen één dag al helemaal pluizig was...

Met dagelijks +- 12 uur licht en dagelijks doseren van sporenelementen (en liquid carbo dat ik op aan het maken ben, 10 ml per dag) lijkt het enigzins tegen te houden te zijn...

Heb wel de turf eruit gehaald maar pH lijkt nu weer redelijk stabiel op 7.4.
Morgen weer onderhoud, zondag testen en eens kijken waar we staan.

:).
 
Daarnaast heb ik eenmalig nu 18 jaar terug, 500 cc lateriet in de bodem verwerkt als eeuwigdurende ijzerbuffer en ik heb inderdaad nog NOOIT een ijzertekort of oversachot kunnen meten.

Blijft de lateriet in de bodem zolang werken, ik dacht dat het na verloop van tijd weleens uitgewerkt zou zijn, hoewel ik niet weet hoelang dat bij lateriet is.
 

Terug
Bovenaan