PH wil niet omlaag ondanks CO2 toevoegen.


W

WPdM

Guest
Hola!

Ik begin met de statistieken:

+- 300 liter bak, rond de 30 kleine/middelgrote visjes, filterzand bodem, 2 externe filters met op de CristalProfi e1501 de CO2 toevoer (filter > CO2 > spraybar onder water).

Waterwaarden: pH 7.6 (in de avond 7.4 voordat het licht en de CO2 uit gaat), KH 7, GH 8.
Licht: 11 uur zonsopgang, 21:30 zonsondergang, dus 10.5 uur 5x ledstrip op 70% max.
In de namiddag staat er even een winterzonnetje op de bak voor ongeveer een uurtje of twee (in de lente/zomer/herfst staat de zon te hoog en bereiken de stralen de bak niet).

Waterwissel ongeveer 25% wekelijks, pH kraanwater 7.6, KH 6, GH 8.

Ik voeg sinds 3 weken CO2 toe en zit nu al een week op 180 (!) bellen per minuut, maar de pH wil maar niet zakken.
Er hangt een Colombo continu test in welke een blauwe tot cyaan tint krijgt maar nooit echt groen wordt.

De vissen hebben nergens last van, maar de planten doen het middelmatig: het groeit, maar meer de hoogte in alsof er licht gezocht wordt (met name door de zosterella en waterpest) dus ze worden niet mooi vol.

Het enige wat er aanzienlijk veranderd is de afgelopen paar weken zijn de waardes fosfaat en nitraat die nu prima zijn voor de planten omdat er ook vissen in zitten. Dus ik voeg alleen sporenelementenmix toe 1x p/w.

Hoewel de bruine diatomen even een tijdje heel minimaal waren lijkt het nu weer terug te komen: de planten lijken daarom erg bruin, de zosterella heeft zelfs zwarte stengels...

:(

Ik weet nu niet of ik teveel of te weinig light heb of dat er wat anders aan de hand is?

Het lijkt mij niet normaal dat je met een week lang 180 bellen CO2 (de weken ervoor langzaam opgebouwd van 60 > 120 > 180) nog geen enkele verandering in de pH ziet?

Iemand anders zoiets gehad en hoe gefixd?

Ik ben benieuwd!

Grtz,
WP.

Voor het idee, dit is hoe het er nu bij staat:
16298879_1407541235931425_4914702903311512305_n.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Diatomen, bruinalg dus, kunnen o.m. wijzen op te weinig licht. Overigens weet ik niet welke ledstrips je hebt en welke licht opbrengst deze kunnen leveren. Je lichtduur zegt hier niet alles. Je zou dan ook iets moeten zeggen over de intensiteit.
 
Diatomen, bruinalg dus, kunnen o.m. wijzen op te weinig licht. Overigens weet ik niet welke ledstrips je hebt en welke licht opbrengst deze kunnen leveren. Je lichtduur zegt hier niet alles. Je zou dan ook iets moeten zeggen over de intensiteit.


2 x deze:
Aquarium LED Strip RGB 100CM 24V met SMD5050 extra felle multi color leds. IP68 Volledig waterdicht en speciaal voor onder het deksel van een aquarium.

1 x deze (60 leds p/m):
Aquarium LED Strip Warm Wit 100CM 24V met SMD5050 extra felle leds. IP68, 16 lumen per led.

1 x deze (60 leds p/m):
Aquarium LED Strip Helder Wit 100CM 24V met SMD5050 extra felle leds. IP68, 18 lumen per led.

...en dat op 70% nu omdat ik dit in de eerste instantie 12 uur lang op 90 had draaien en toen alles onder de diatomen zat... Was overigens wel zonder vissen en met toen nog kleinere planten.
 
Je waterwaardes geven aan dat de bufferwerking ( om PH STABIEL te houden) in jouw geval erg hoog is. De KH en GH laten (bijna) niet toe dat de PH gaat dalen, ondanks je toegevoegde CO2. De planten in je bak kunne die hoeveelheid CO2 ook niet aan, te weinig licht (intensiteit) en VEEL te weinig plantmassa. Zelfs met het dubbele van de huidige dosis zal het nauwelijks lukken om de PH met meer dan 0,2 punten te laten zakken.te laten zakken!

Planten gaan pas goed groeien als er van alle schakels in de assimilatie ketting voldoende aanwezig is. Als bv Licht ontbreekt, of bepaalde meststoffen, ijzer, of CO2, sporenelementen, dan stopt de plant met groeien en gaat kwarren, en ja dan nemen andere organismen (algen!!) die veel minder eisen stellen aan de groeicondities het graag over!

De planten groeien idd erg "naar het licht " en laten ook vrij grote internodiën ( stengelstukken tussen 2 bladeren(kransen) zien.
Welk K(elvin) getal hebben je LEDbalken? Ook de lichtkleur ( =K-getal) is zeer van invloed op de manier van groeien van je planten!

Zo, nu heb ik gezegd welke oorzaken er zouden kunnen zijn waarom de Ph niet wil zakken en je planten niet fijn groeien.

Mogelijke oplossingen:

1) (veel) meer licht met een HOOG K- getal, tijdsduur hetzelfde.
2) Gebruik van osmose water of regenwater om de KH/GH naar 3-4 te krijgen en dan zakt ook de PH waarde ZONDER Co2. beneden 7.0
3) Gebruik 2 soorten plantenvoeding, a) stabiele meststoffen die niet of nauwelijks chemisch veranderen, toevoegen bij waterwissel. b) instabiele meststoffen die snel uiteenvallen en/of verbindgeen met andere stoffen aangaan,
deze dagelijks toevoegen.
4) Toevoegen CO2, niet meer dan 100 druppels per minuut, dat moet ruim voldoende zijn.
5) Inbrengen van snelgroeiende ECHTE waterplanten, en dan beter VEEL van 1 of 2 soorten, dan van alles een beetje. ( kijk hier op AF voor aanbieders!
 
Mooie bak!

Lees dit eens: https://www.google.nl/url?sa=t&sour...ggaMAA&usg=AFQjCNEoO9d_Tz12zwxEWMlMAAjeEgHSaA

Vond ikzelf erg nuttig, verder ben ik hier ook mee aan t worstelen.


Thanks.

En inderdaad interessant artikel, alleen enigzins n.v.t. want ik voeg dus wél CO2 toe ;).

De vissies doen het op zich prima, de LFS houdt ook een pH van 7.6 aan.
Op zich niet verkeerd, ware het niet dat de planten het dus niet goed doen, ik nu weer meer diatomen heb en ik met 180 bellen per minuut toch echt een "groene" continu test had verwacht.

Neveneffect van deze maatregel (toevoegen CO2) zou moeten zijn een lagere pH, maar dat gebeurt dus niet..? :S
 
Dat artikel zegt hetzelfde als Bigsmoke.

Je waterwaardes geven aan dat de bufferwerking ( om PH STABIEL te houden) in jouw geval erg hoog is. De KH en GH laten (bijna) niet toe dat de PH gaat dalen, ondanks je toegevoegde CO2. De planten in je bak kunne die hoeveelheid CO2 ook niet aan, te weinig licht (intensiteit) en VEEL te weinig plantmassa. Zelfs met het dubbele van de huidige dosis zal het nauwelijks lukken om de PH met meer dan 0,2 punten te laten zakken.te laten zakken!

Zo, nu heb ik gezegd welke oorzaken er zouden kunnen zijn waarom de Ph niet wil zakken en je planten niet fijn groeien.

Mogelijke oplossingen:

2) Gebruik van osmose water of regenwater om de KH/GH naar 3-4 te krijgen en dan zakt ook de PH waarde ZONDER Co2. beneden 7.0
4) Toevoegen CO2, niet meer dan 100 druppels per minuut, dat moet ruim voldoende zijn.

De kh, co2, ph tabel geeft het ook mooi weer.
 
1) (veel) meer licht met een HOOG K- getal, tijdsduur hetzelfde.
2) Gebruik van osmose water of regenwater om de KH/GH naar 3-4 te krijgen en dan zakt ook de PH waarde ZONDER Co2. beneden 7.0
3) Gebruik 2 soorten plantenvoeding, a) stabiele meststoffen die niet of nauwelijks chemisch veranderen, toevoegen bij waterwissel. b) instabiele meststoffen die snel uiteenvallen en/of verbindgeen met andere stoffen aangaan,
deze dagelijks toevoegen.
4) Toevoegen CO2, niet meer dan 100 druppels per minuut, dat moet ruim voldoende zijn.
5) Inbrengen van snelgroeiende ECHTE waterplanten, en dan beter VEEL van 1 of 2 soorten, dan van alles een beetje. ( kijk hier op AF voor aanbieders!


1) Kelvin weet ik niet van deze leds (zie boven de specs die ik wel heb), maar ik weet wel dat ik ze destijds 12 uur lang had op 90 % en dat hier zonder CO2 binnen een week alle voedingsstoffen "opgebruikt" waren (zonder de vissen, dus met plantenvoeding) en de planten snel achteruit gingen en de diatomen zeer snel toenamen.
Het advies was toen juist de licht intensiteit en duur terug te schoeven en nitraat en fosfaat toe te voegen wat ik ook heb gedaan.
Toen kwamen de vissen erin, nitraat/fosfaat prima op peil en daarom alleen nog sporenelementen (60ml p/w). NO3, PO4, SiO2 en Fe zaten allen aan de bovenmarge voor een tank met redelijke bezetting.
Alleen de CO2 en pH (nu digitaal meetbaar met pen) bleven daarin achter.
Vandaar dat ik huiverig ben om dit nu weer terug op te schoeven, maar zal het eens een weekje proberen weer dan, kijken wat er gebeurt!

2) geen optie. en ik zou al tevreden zijn met 7-7.2 als dan de CO2 voor de plantjes ook zo rond de 20-30 zou zijn ipv 13 nu :(.

3) zie boven. Ik voeg nu sporenelementen toe 1x pw meteen na waterwissel en alle waardes zijn wat dat aangaat prima.

4) heb 'm weer terug geschroefd naar 110-120 nu, zal terug gaan naar 100...

5) wat is er niet "echt" aan Valisneria, (Javavaren), Zosterella, veel teveel waterpest en dat spul rechts vooraan waar ik het kaartje van kwijt ben? Het is dat ik geen Cabomba meer kan krijgen hier maar ik heb juist deze zuurstofgenererende snelgroeiers gekozen om het aquarium op te zetten... Veel meer planten wil ik ook niet in de bak hebben (wil nog wel wat van de vissen zien ;)).
Sowieso was ik al van plan de waterpest meer bij elkaar te zetten als de zosterella een keer goed zou gaan. Dit zou een dichte weelderige groene bos gras moeten zijn inmiddels en dat redt het dus niet...

Zo zou het kúnnen worden (zie afbeelding) en in ieder geval een gedeelte ervan was ook zeker de bedoeling dus daarom wil ik dit niet weggooien en andere planten erin stoppen die dan waarschijnlijk dezelfde weg op gaan...
sQ6jRUcWG-a7-X3nm6p93MawWA5qgl0N.jpeg


Meer zosterella erbij kopen lijkt me ook niet handig als dit kleine beetje al niet op gang komt, toch?

Dank voor de adviezen, ik ga er meteen mee aan de slag en eens kijken wat het opschroeven van het licht doet! Over een weekje weten we meer ;) .
 
Aan beide zijden een spray bar geeft ook niet een goede circulatie denk ik.


Spraybar links staat schuin naar beneden, spraybar rechts aan het oppervlakte. Gooi er rechtsboven vlokjes in en je ziet ze zo van rechts over het oppervlakte naar links gaan, dan links naar beneden en rustig door de middelste en onderste waterlagen weer naar rechts toe dwarrelen. Letterlijke "circulatie" dus :). Zelfs de kuhli's vinden zo nog eens een vlokje op hun blaadjes of op het zand...
 
Dat artikel zegt hetzelfde als Bigsmoke.



De kh, co2, ph tabel geeft het ook mooi weer.

Klopt. Laatste meting een CO2 van 13 (mg/l) ipv de wenselijke 20-30... En dat met 180 bellen p/m....
Dus ja, dan ga ik aan de slag met het licht! ;)
 
Sluit je CO2 op de linker spray bar aan. Dus die naar beneden gaat.
CO2 is puur en alleen bedoeld voor het verhogen van CO2. Dus groene indicator.
De pH is bijzaak.
Wil je de pH sturen, dan de KH verlagen. Met osmose of turf.
 
Sluit je CO2 op de linker spray bar aan. Dus die naar beneden gaat.
CO2 is puur en alleen bedoeld voor het verhogen van CO2. Dus groene indicator.
De pH is bijzaak.
Wil je de pH sturen, dan de KH verlagen. Met osmose of turf.

Daar is de CO2 ook op aangesloten inderdaad.
Heb de lichtintensiteit nu opgevoerd en de CO2 teruggebracht naar rond de 110 bellen per minuut (morgen nog even fijn afstellen, licht en CO2 zijn nu uit) dus eens kijken hoe het er over een week uitziet.
 
Zoals hierboven aangegeven buffert de kh je ph. Ik kreeg ook mijn CO2 niet omlaag zelf met ver boven de 180 bellen per min. Na het verversen met regenwater en de kh naar 4 te brengen ging het bijna als vanzelf!
 
Spraybar links staat schuin naar beneden, spraybar rechts aan het oppervlakte. Gooi er rechtsboven vlokjes in en je ziet ze zo van rechts over het oppervlakte naar links gaan, dan links naar beneden en rustig door de middelste en onderste waterlagen weer naar rechts toe dwarrelen. Letterlijke "circulatie" dus :). Zelfs de kuhli's vinden zo nog eens een vlokje op hun blaadjes of op het zand...


Ok, die stand kon ik lastig zien maar het is goed zolang het maar niet gaat "botsen".

Weet je je waterwaarden?
 
2 x deze:
Aquarium LED Strip RGB 100CM 24V met SMD5050 extra felle multi color leds. IP68 Volledig waterdicht en speciaal voor onder het deksel van een aquarium.

1 x deze (60 leds p/m):
Aquarium LED Strip Warm Wit 100CM 24V met SMD5050 extra felle leds. IP68, 16 lumen per led.

1 x deze (60 leds p/m):
Aquarium LED Strip Helder Wit 100CM 24V met SMD5050 extra felle leds. IP68, 18 lumen per led.

...en dat op 70% nu omdat ik dit in de eerste instantie 12 uur lang op 90 had draaien en toen alles onder de diatomen zat... Was overigens wel zonder vissen en met toen nog kleinere planten.
Je licht intensiteit is veel te laag. Een strip met 60 ledjes die 16 lumen per led geven en een die 60 keer 18 lumen opbrengen plus een RGB strip die waarschijnlijk een halve waarde heeft geeft ongeveer in totaal zo rond de 2500 lumen? Daar schrijf je verder bij dat je de verlichting op 70% laat draaien, maakt dus ongeveer 1750 lumen. Één 90cm JMB balk geeft als vergelijk al zo'n 2700 lumen per balk, ik heb er drie boven mijn 1 meterbak! Ik zou je als ik jou was zeker eens gaan kijken naar goede verlichting, dat kan led zijn maar ook TL!
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij heb je veel makkelijke planten en dan is 13mg vaak al wel voldoende hoor. Dan kun je beter naar het licht kijken zoals Ben al aangeeft.
 
Je licht intensiteit is veel te laag. Een strip met 60 ledjes die 16 lumen per led geven en een die 60 keer 18 lumen opbrengen plus een RGB strip die waarschijnlijk een halve waarde heeft geeft ongeveer in totaal zo rond de 2500 lumen? Daar schrijf je verder bij dat je de verlichting op 70% laat draaien, maakt dus ongeveer 1750 lumen. Één 90cm JMB balk geeft als vergelijk al zo'n 2700 lumen per balk, ik heb er drie boven mijn 1 meterbak! Ik zou je als ik jou was zeker eens gaan kijken naar goede verlichting, dat kan led zijn maar ook TL!

Ik had me redelijk ingelezen op het LED vlak: met 10-15 lumen per liter zou ik voor een niet-super-volle bak prima uit de voeten moeten kunnen, zeker met de planten die ik erin heb zitten.

De bak is tot ongeveer 55cm gevuld, vrij dikke bodem, diepe 3D achtergrond dus kom zo rond de 250 daadwerkelijke liters uit denk ik.

Berekening huidige situatie:
180 x 16 = 2880 (WW 3000K, RGB instelbaar K)
60 x 18 = 1080 (HW 6000K)
= 3960 lumen / 250 liter = 15.8 lumen per liter als ik alles volop heb draaien. Nu heb ik alles gedurende 10 uren op 95% gezet dus ik zal er iets onder komen, maar zeker niet onder de 10 lumen per liter...

En dit is vrij fel zo in de woonkamer met 240x SMD5050 24V extra bright leds op bijna volle kracht...
(Kleurtemperatuur is dan voor helder wit 6000 Kelvin en voor warm wit/RGB (ook wit overdag) rond de 3000+ K.)

Wel leuk zo, klooien met de verlichting, alleen ik ben benieuwd of dit dan ook een effect gaat hebben op de opneembaarheid van de CO2 die ik toevoeg (staat nu rond de 100-110 bellen per minuut).

M.i. was het neveneffect van meer CO2 in het water een daling van de pH. De pH daalt niet dus denk ik dan "niet genoeg CO2, vandaar slechte planten en blauwe continu indicator"...

Wellicht dat ik het eerder moet zoeken in de KH/pH/CO2 dan in de verlichting, maar we gaan het zien want dit is het enige wat ik momenteel kán doen ;).
 
Ok, die stand kon ik lastig zien maar het is goed zolang het maar niet gaat "botsen".

Weet je je waterwaarden?

Yup, hierboven al eerder vermeld: pH 7.6 (zakt niet verder dan 7.2 vlak voordat het licht uit gaat, maar blijft ook vaak op 7.4 steken). KH 7, GH 8.
Zuurstof 10, NO3 20, PO4 0.3, Fe 0.3, ammonium, koper en nitriet niet of bijna niet meetbaar.

Dus fosfaat en nitraat hebben de vissen inmiddels voor me geregeld en sporenelementen voeg ik zelf toe 1x in de week. Eens kijken wat meer/feller/langer licht doet.

Ik hoop alleen dat dit niet net als de vorige keer dus juist weer voor een algen explosie zorgt: toen was het advies juist minder licht en dat bleek inderdaad te helpen...

:S :stom:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zoals hierboven aangegeven buffert de kh je ph. Ik kreeg ook mijn CO2 niet omlaag zelf met ver boven de 180 bellen per min. Na het verversen met regenwater en de kh naar 4 te brengen ging het bijna als vanzelf!

Snap 'm, zal voor de pH inderdaad veel uitmaken. Maar ik heb helaas geen regenwateroptie. Ik was al "tegen" CO2 toevoegen (wilde eigenlijk een natuurlijke bak zonder toevoegingen) dus ik wil zeker niet ook nog eens met osmosewater e.d. gaan werken.
Ach, als de plantjes het maar goed gaan doen en de visjes happy zijn maakt de pH ook niet zo heeeeeeeeeeeel veel uit: de LFS houdt zijn vissen ook op 7.6 (dat komt er uit de kraan hier) dus daar voorzie ik ook niet zoveel problemen mee als er nog bij zouden moeten komen...

Maar die plantjes he, dat móet gewoon beter kunnen ;).
 
Misschien vergis je je nogal in de kracht van je leds? Probleem is daarbij datgene wat onze ogen zien is niet wat de plant ervaart. Hoe weet je overigens de Lumenwaardes? Welke kwaliteit leds heb je? Waarom vraag ik dit? Nu, vaak, te vaak heb ik gezien dat mensen ledstrips kochten via Chinese sites of via winkels als Aldi, Lidl of Action en dan denken dat deze producten geschikt zijn voor aquarium's gezien de waardes die (soms) op de verpakking staan of anderszins zijn aangegeven. Na meting bleef er vaak niet veel van over.... Natuurlijk beweer ik niet dat dit bij jou het geval is. Dat weet ik gewoon niet, dat zal duidelijk zijn. Wel blijf ik denken dat je een belichtings probleem hebt.
 
Misschien vergis je je nogal in de kracht van je leds? Probleem is daarbij datgene wat onze ogen zien is niet wat de plant ervaart. Hoe weet je overigens de Lumenwaardes? Welke kwaliteit leds heb je? Waarom vraag ik dit? Nu, vaak, te vaak heb ik gezien dat mensen ledstrips kochten via Chinese sites of via winkels als Aldi, Lidl of Action en dan denken dat deze producten geschikt zijn voor aquarium's gezien de waardes die (soms) op de verpakking staan of anderszins zijn aangegeven. Na meting bleef er vaak niet veel van over.... Natuurlijk beweer ik niet dat dit bij jou het geval is. Dat weet ik gewoon niet, dat zal duidelijk zijn. Wel blijf ik denken dat je een belichtings probleem hebt.


FF stukkie terug lezen, staat alles genoteerd van lumen tot Kelvin en de berekeningen... ;)

SMD5050 IP68 extra bright 24V leds, 60 per meter, 4 meter in totaal, tussen de 16-18 lumen per led =
180 x 16 = 2880 (RGB regelbaar K)
60 x 18 = 1080 (HW 6000K, WW 3000K)
= 3960 lumen / 250 liter = 15.8 lumen per liter.

Voor een bak met spaarzame beplanting van makkelijke snelgroeiers zou tussen de 10-20 lumen per liter water op zich prima moeten zijn (ik ben geen aquascaper), dus zo heb ik het nu (op 95%m +-12 uur per dag) draaien. Was 70% voor +- 9 uur. Eens kijken wat het oplevert de komende week :)!
 
Zou er dan werkelijk zoveel verschil zijn in lichtstroom (lumen) tussen T5 en T8 aan de ene kant en LEDS aan de andere kant?

Als je een spaarzaam beplante bak hebt, dan nog is het advies voor TL altijd geweest, ongeveer 30 lumen per liter.....!
Bij een vol beplante bak oplopend naar 40-45 lumen per liter. Dat laatste praktizeer ik al vele jaren en dat gaat werkelijk uitstekend, zie de vele momentopnames van mijn bak door de jaren heen ( BigSmoke's (r)evolutue)

Zouden planten onder LEDS dan ineens met de helft aan lumen toekomen??? Zeer onwaarschijnlijk, maar ik laat me graag overtuigen!
 
Zou er dan werkelijk zoveel verschil zijn in lichtstroom (lumen) tussen T5 en T8 aan de ene kant en LEDS aan de andere kant?

Als je een spaarzaam beplante bak hebt, dan nog is het advies voor TL altijd geweest, ongeveer 30 lumen per liter.....!
Bij een vol beplante bak oplopend naar 40-45 lumen per liter. Dat laatste praktizeer ik al vele jaren en dat gaat werkelijk uitstekend, zie de vele momentopnames van mijn bak door de jaren heen ( BigSmoke's (r)evolutue)

Zouden planten onder LEDS dan ineens met de helft aan lumen toekomen??? Zeer onwaarschijnlijk, maar ik laat me graag overtuigen!


Tja ik kom tabellen zoals op deze pagina [klik] wel vaker tegen en met de makkelijke planten die ik heb had ik toch wel verwacht dat ik redelijk uit zou komen. Leds focussen al het licht in een hoek naar beneden terwijl er bij TL zelfs met goede reflectoren toch een hoop verloren gaat, dus zo vergezocht is het denk ik niet...
Ik zou er vrij eenvoudig een balkje bij kunnen plaatsen (nog eens 60x18+ lumen erbij) en misschien ga ik dat ook doen, maar het zal 'm ook in de bemesting zitten wellicht: ik heb nu wat Profito besteld (medio volgende week binnen) dus eens kijken of dat ook wil helpen...
 
Npu, niet zo mooi nieuws dus: na een week op CO2 +-100 bellen p/m (pH blijft gehele dag rond de 7.6/7.7) en +-12 uur licht op 95% intensiteit heb ik toch weer méér diatomen en nu ook gratis nog wat van dit draderige blauw/groene spul erbij (zie foto's, penseelalg?). Die heb ik nog niet eerder in mijn bakkie gezien. Ben er nog niet aan toe gekomen om uit te zoeken wat het is, maar méér alg is sowieso niet goed...

:stom:

Dus licht maar weer terug naar iet minder dan 9 uur en fingers crossed dat de plantenvoeding die ik komende week binnen krijg wonderen kan verrichten...

:(

vHUsUrZJUr5pqe8WBpPGpLMl1Zg2HIKQRsItMN2GeDudTg5Y986fgZXmLQmmDOyWCI4ZNik2ahFYG6Y=w1318-h618-rw


JD6sD7sqzKrpNivYpsskYc37s3Ph2oEu1prn8KN-P9Xr9j5BmL2IUsm0GH50sMSVA51BWiijvaetrq0=w1318-h618-rw


ytMP2Zlo01-AklbniShJj8V8yD0lfCUhQykA_ay87XUbze4iOZeAOC2eG1NMrIAML5bub_Di7ZvDcnw=w1318-h618-rw
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Waar het om gaat is de lichtstroom ( = lumenstroom) die tot op de bodem doordringt ( meet baar met lichtmeter) Daarnaast is het spectrum van het licht ( waar liggen de pieken , in het blauwe of in het rode gebied?)

je kan licht hebben met een K getal van 6000+ maar als de spectrumverdeling niet goed is voor je plantengroei, dan baat het niet en zullen je planten niet (kunnen) groeien.

Het feit dat je nu ook nog bruine ( = rode) algen hebt, geeft aan dat er veel te veel plantenvoeding in je water zit en ook nog in de verkeerde verhoudingen. Je planten assimileren niet en alle voeding circuleert rond in je bak, de algen zijn je hier erg dankbaar voor, daarnaast zorgen je dieren in de bak en de afstervende plantendelen voor een extra boost van nitraten.

Probeer eens het volgende en meet zorgvuldig elke 2 dagen:

Waterwissel 2 x per week 30%. verminder plantenvoeding met 50% wel elke dag toevoegen, voer je dieren minder, om de dag. Zet er extra licht bij en belicht met alles aan tot 10 uur per dag, ervoor en erna, mag je wel nog wat belichten als kijklicht. bv: van 08.00 uur tot 11.00 oplopend van 10% naar 100% ( desnoods met stappen); vanaf 20.00 uur tot 23.00 uur AFLOPENS VAN 100% NAAR 0% .

Zet er snelgroeiers bij die ook bij mindere lichtverhoudingen snel doorgroeien ( bv Ceratopteres soorten) dit om de algen van hun voeding te beroven. Dan moet het m.i. wel lukken om e.e.a. weer op de rails te krijgen.

Let wel, dit is bedoeld als goede raad en is beslist geen 100% zekere oplossing, je werkt immers met levend materiaal en elke bak is anders. Wel heb ik zelf al diverse keren dit recept toegepast en het werkt steeds in meer of mindere mate. Alleen die omrekening vanT5 en T8 naar LED, daar ben ik nog helemaal niet uit. Wacht nog liever een paar jaar gebruikers ervaringen af.

Mede daarom is het wel van belang, dat je elke dag aantekeningen maakt in een agenda of zo, is handig voor jezelf om dingen na te kijken en veranderingen te bemonsteren.
 
Waar het om gaat is de lichtstroom ( = lumenstroom) die tot op de bodem doordringt ( meet baar met lichtmeter) Daarnaast is het spectrum van het licht ( waar liggen de pieken , in het blauwe of in het rode gebied?)

je kan licht hebben met een K getal van 6000+ maar als de spectrumverdeling niet goed is voor je plantengroei, dan baat het niet en zullen je planten niet (kunnen) groeien.

2x RGB staan op 95 procent = wit licht
1x WW = 95
1x HW = 95

Dus alles bij elkaar een daglicht simulatie, heb alles nu gedurende +- 9 uur op 95% draaien. Voorheen op 70%.
Tuurlijk zou ik blauw en rood nog iets hoger kunnen zetten naar bijv. 97% en WW/HW lager maar dan heb ik een paarse schemering in de bak en het voegt an sich niets toe kwa intensiteit. Dus wit laat ik hetzelfde draaien als RGB: veel natuurlijker licht.


Het feit dat je nu ook nog bruine ( = rode) algen hebt, geeft aan dat er veel te veel plantenvoeding in je water zit en ook nog in de verkeerde verhoudingen. Je planten assimileren niet en alle voeding circuleert rond in je bak, de algen zijn je hier erg dankbaar voor, daarnaast zorgen je dieren in de bak en de afstervende plantendelen voor een extra boost van nitraten.

Diatomen hád ik al, maar d.m.v. licht reductie en toevoegen van fosfaat, nitraat en plantenvoeding waren deze onder controle.
Toen kwamen de vissen erbij, bleven fosfaat en nitraat goed op niveau en hoefde ik deze niet meer toe te voegen.

Resultaat: 1 x per week sporenelementenmix en dat was het. Ik voeg dus helemaal niets anders aan plantenvoeding toe.
Alle waarden (fosfaat, nitraat, ijzer) waren hiermee netjes binnen de marges.
Echter de planten groeiden wel maar niet goed (ik wil vol en groen) dus ben ik toch overstag gegaan en heb er een CO2 installatie op gezet.
Wat ik verwachtte gebeurde niet: geen pH daling, geen betere plantengroei, zelfs niet met 180 bellen per minuut!
:(

Die penseelalg is nieuw en aan komen zetten in de afgelopen paar dagen.
Het enige wat ik veranderd heb de afgelopen week (op advies hier verder terug in dit topic) is de lichtintensiteit (en -duur) en ik heb de CO2 iets terug gedraaid naar +-100 bellen per minuut.

De conclusie die ik dan logischerwijs trek is dat teveel licht (en, zojuist gemeten, teveel ijzer!) dan juist de oorzaak van meer (en nieuwe soorten) alg is, niet te weinig.
Zeker ook omdat die penseelalg precies daar zit waar het meeste licht valt: bovenin.

:S


Zet er snelgroeiers bij die ook bij mindere lichtverhoudingen snel doorgroeien ( bv Ceratopteres soorten) dit om de algen van hun voeding te beroven.

Ik lees overal dat waterpest en Valisneria snelgroeiers zijn?
En zo is de zosterfolia mij ook aangeprezen door de LFS en juist die doet het slecht, samen met dat spul rechts vooraan waarvan ik de naam niet weet maar waaraan je wel duidelijk kan zien dat het vooral in de toppen mis gaat...
:(

Ok, de javavaren is niet een snelgroeier maar deze is wel mooi vol en doet het nog het beste van allemaal.
Verder heb ik niets substantieels in de bak staan.

Overigens, ik heb net nieuwe metingen gedaan (waterwissel was zaterdag en meteen daarop is er ook weer sporenelementenmix toegevoegd):

- KH: 6
- GH: 8
- pH: 7.4 druppeltest (7.7 digitale pH pen... Ik vertrouw eerder de druppeltest...)
- CO2: 7
- NO3: 20
- PO4: 0.2
- Fe: 1.5 (!)

Dus wat er nu vooral uit springt is een hoog ijzergehalte: dit was steevast tussen de 0.2-0.4, niet hoger. Ook niet de dag nadat ik sporenelementenmix heb toegevoegd. Dus waar dat dan ineens vandaan komt...?

:S

Maar goed, samengevat:
- licht is nu dus +-9 uur RGB/WW/HW op 95%
- toevoeging CO2 100 bellen p/m
- 1x p/w sporenelementenmix, verder niets aan plantenbemesting.
- 1x p/d voer en ze laten geen kruimeltje over.

Vasten lijkt me nu niet handig met een paar kleintjes in de bak (die eigenlijk meerdere keren per dag een beetje zouden moeten krijgen, maar ja het is geen kweekbak natuurlijk).

Ik zie wel wat het de komende week wordt en of ik nog een waterwissel of twee wil gaan doen: wil de vissen ook niet zoveel stressen nl...

Dank voor het advies iig!
 
Het blijkt in jouw geval inderdaad erg moeilijk om de zaak stabiel te krijgen. Niet opgeven en niet wanhopen. Wel goed blijven monitoren wat je doet en elke stap betekent ook dat je daarna een paar dagen NIETS anders moet veranderen. zo kun je in elk geval vaststellen, wat een bepaalde handeling doet met je waterwaardes. En je kunt zo langzaam maar zeker een logboek krijgen met stappen die een bepaalde uitwerking hebben.
Uiteindelijk zal de bak stabiliseren, alhoewel ik moet toegeven niet goed raad te weten met de hoge PH die niet omlaag wil. De algen die je hebt zijn echter echt wel het gevolg van TEVEEL aan voedingsstoffen en ook van de nu in jouw bak heersende waterwaardes, deze algen groeien nu eenmaal veel liever in alkalisch en hard water dan in zacht zuur water.
 
Ok dan, een update.

De pH is nu naar 7.2 en redelijk stabiel.
Licht is terug gedraaid naar +-8 uur en de leds staan op 65% of lager.
Ik filter nu wel over turf (KH is omlaag naar 5) maar het gelige kleurtje is me wel wat te heftig eigenlijk, maar goed...

Water waardes (mn. fosfaat en nitraat) zijn prima voor de plantjes maar ik vind het nog niet echt geweldig groeien.
Continutestje is donkergroen...
Draadalg is nog niet helemaal weg (wel iets minder) dus dat zal er ook wat mee te maken hebben wellicht.

Ik denk dat ik op termijn toch weer van de turf af stap en er wat andere vollere planten in doe (de varens en de Valisneria lijken het prima te doen dus is denk dat ik de bak daarmee vol zet dan maar): de visjes lijken verder nergens problemen mee te hebben want ik zit nu met dusdanig veel jonkies dat ik voor de mannen een ander thuis ga zoeken en daar zelfs een nieuwe (kleine) bak voor heb aangeschaft om ze z.s.m. apart te kunnen zetten ;).

Ter info!
 
Je kh is met 6 niet echt hoog te noemen dus de ph zou met voldoende bellen moeten kunnen zakken. Continutest mag wel wat lichter zijn dan donkergroen vindt ik zelf dan. Hoe hoog is je po4 nu dan?
 
Je kh is met 6 niet echt hoog te noemen dus de ph zou met voldoende bellen moeten kunnen zakken. Continutest mag wel wat lichter zijn dan donkergroen vindt ik zelf dan.

Vind ik dus ook idd...

Laatste testje, voor het totaalplaatje:

Temp.: 25
KH: 5
pH: 7.2
GH: 7

NH4: <0.05
NO2: iets onder 0.05 (maar nog net geen 0.025)

NO3: 30
PO4: 0.4

CO2 volgens tabel: 10

Zit nu rond de 90 bubbles per sec. voor 14 uren op de dag (start 4 uur voordat zonnetje op gaat in de bak)...
Ook best wel veel toch?

Maar goed, ik wacht even tot deze turf is uitgewerkt.
Ik gebruik nu ook wekelijks Profito als bemesting en heb nog evt. sporenelementen/fosfaat/nitraat (poederbasis) om apart bij te voegen als de testjes laten zien dat er te weinig in de bak zit... En voer de visjes minder: zit nu ook een volwassen Kersenbuik in die hopelijk iets gaat doen aan de eindeloze stroom minimollies dus ze mogen van mij allemaal wat hongeriger blijven ;).
 
2x RGB staan op 95 procent = wit licht
1x WW = 95
1x HW = 95

Dus alles bij elkaar een daglicht simulatie, heb alles nu gedurende +- 9 uur op 95% draaien. Voorheen op 70%.
Tuurlijk zou ik blauw en rood nog iets hoger kunnen zetten naar bijv. 97% en WW/HW lager maar dan heb ik een paarse schemering in de bak en het voegt an sich niets toe kwa intensiteit. Dus wit laat ik hetzelfde draaien als RGB: veel natuurlijker licht.




Diatomen hád ik al, maar d.m.v. licht reductie en toevoegen van fosfaat, nitraat en plantenvoeding waren deze onder controle.
Toen kwamen de vissen erbij, bleven fosfaat en nitraat goed op niveau en hoefde ik deze niet meer toe te voegen.

Resultaat: 1 x per week sporenelementenmix en dat was het. Ik voeg dus helemaal niets anders aan plantenvoeding toe.
Alle waarden (fosfaat, nitraat, ijzer) waren hiermee netjes binnen de marges.
Echter de planten groeiden wel maar niet goed (ik wil vol en groen) dus ben ik toch overstag gegaan en heb er een CO2 installatie op gezet.
Wat ik verwachtte gebeurde niet: geen pH daling, geen betere plantengroei, zelfs niet met 180 bellen per minuut!
:(

Die penseelalg is nieuw en aan komen zetten in de afgelopen paar dagen.
Het enige wat ik veranderd heb de afgelopen week (op advies hier verder terug in dit topic) is de lichtintensiteit (en -duur) en ik heb de CO2 iets terug gedraaid naar +-100 bellen per minuut.

De conclusie die ik dan logischerwijs trek is dat teveel licht (en, zojuist gemeten, teveel ijzer!) dan juist de oorzaak van meer (en nieuwe soorten) alg is, niet te weinig.
Zeker ook omdat die penseelalg precies daar zit waar het meeste licht valt: bovenin.

:S




Ik lees overal dat waterpest en Valisneria snelgroeiers zijn?
En zo is de zosterfolia mij ook aangeprezen door de LFS en juist die doet het slecht, samen met dat spul rechts vooraan waarvan ik de naam niet weet maar waaraan je wel duidelijk kan zien dat het vooral in de toppen mis gaat...
:(

Ok, de javavaren is niet een snelgroeier maar deze is wel mooi vol en doet het nog het beste van allemaal.
Verder heb ik niets substantieels in de bak staan.

Overigens, ik heb net nieuwe metingen gedaan (waterwissel was zaterdag en meteen daarop is er ook weer sporenelementenmix toegevoegd):

- KH: 6
- GH: 8
- pH: 7.4 druppeltest (7.7 digitale pH pen... Ik vertrouw eerder de druppeltest...)
- CO2: 7
- NO3: 20
- PO4: 0.2
- Fe: 1.5 (!)

Dus wat er nu vooral uit springt is een hoog ijzergehalte: dit was steevast tussen de 0.2-0.4, niet hoger. Ook niet de dag nadat ik sporenelementenmix heb toegevoegd. Dus waar dat dan ineens vandaan komt...?

:S

Maar goed, samengevat:
- licht is nu dus +-9 uur RGB/WW/HW op 95%
- toevoeging CO2 100 bellen p/m
- 1x p/w sporenelementenmix, verder niets aan plantenbemesting.
- 1x p/d voer en ze laten geen kruimeltje over.

Vasten lijkt me nu niet handig met een paar kleintjes in de bak (die eigenlijk meerdere keren per dag een beetje zouden moeten krijgen, maar ja het is geen kweekbak natuurlijk).

Ik zie wel wat het de komende week wordt en of ik nog een waterwissel of twee wil gaan doen: wil de vissen ook niet zoveel stressen nl...

Dank voor het advies iig!

Al een paar keer wees ik op je verlichting; het feit dat je Heteranthera zosterifolia het niet goed doet (is veel licht nodig) en je Javavaren wel (kan met minder licht toe) wijst ook hierop!
 

Terug
Bovenaan