Ph vijver erg hoog

Discussie in 'Waterchemie en onderhoud' gestart door Ruben01, 15 apr 2018 om 13:52.

View Users: View Users
  1. Ruben01

Ruben01

Lid geworden:
    22 aug 2016
    hoihoi allemaal!

Ik heb na de winterperiode (vorige week ofzo) mijn vijverwater (waar nog geen vissen inzitten, vorig herfsf helemaal leeggehaalf en opnieuw ingericht) weer eens getesr, de ph was 9! Ik heb de hele winter niks eraan gedaan, dus ik had verwacht dat de ph te laag was doordat er allemaal regenwater in komt. Heb toen de vijver verversf met kraanwater. Vandaag weer getest, ph was weer te hoog, weer ververst en nu is de ph 8-8,5. Gh en KH 6-7.
    Het enige wat anders is met vorig jaar is dat er keien inliggen en er geen vissen inzitten. Het gazon wat ernaast ligt is bemest, mischien komt het daardoor. Maar dan zou de ph toch wel moeten dalen na het verversen. Heb een kwartier de tuinslang in het vijvertje van zo'n 500L gelegd.:juggle:

Paar foto's:

Fotoalbum van Ruben01
    Zouden jullie weten hoe dit komt?

Alvast bedankt!

2. biljoenblik

biljoenblik

Lid geworden:
    3 sep 2015
    Ik hoop voor je dat er geen water vanaf het gras de vijver in loopt.

Maar als het gras is bemest met kalk. Dan zou dat een verklaring zijn.

De stenen heb je al gestest neem ik aan?

Ik weet niet superveel van vijvers. Maar ik eens gehoord dat men meestal de vijver ververst met kraanwater als de pH te laag is.
    Dat komt meestal door de vele regen.

Dus in jou geval zou ik eerder er regenwater in doen, dan kraanwater.

Ruben01 vindt dit leuk.
  3. TS
    TS
    Ruben01

Ruben01

Lid geworden:
    22 aug 2016
    Oja, ik wist dat ik nog wat moest doen vandag:stom::stom::stom:
    :DMaarja, als ik met regenwater ververs gaan mijn KH en GH ook omlaag en die moeten juist wat hoger:juggle:
    Moet de GH dan ook niet oplopen?;)
    Nee, meestal andersom. Alleen ligt de vijver net 2 mm ofzo boven de tuin:stom::stom:
    Daar heeft deze oen tijdens het plaatsen geen rekening mee gehouden, dus het kan wel zijn dat het soms de vijver instroomt.
    Ik weet het, tis slecht dat dat gebeurt:mad:

4. Reichenbach

Reichenbach

Lid geworden:
    4 mrt 2018
    Is de vijver van beton of steen en vrij nieuw? Vers beton, specie of mortel kan de hardheid van het water ook doen oplopen. Kalksteen of marmer kan ook voor een verhoging van de pH zorgen.

Ruben01 vindt dit leuk.
  5. TS
    TS
    Ruben01

Ruben01

Lid geworden:
    22 aug 2016
    Vijver draaide 3 jaar, maar heb deze herfst alles overhoop gehaald, goudvissen eruit, grind schoongemaakt etc. zaten namelijk 30 goudvissen in, allemaal kleintjes van 5-10cm, eigen kweek. En die maakten de bak erg smerig;)

Vijver is gewoon zo'n kant en klare bak.