Ph verlagende bodems.


Seabait

Well-known member
Lid geworden
11 december 2011
Berichten
34,289
Locatie
Middelburg
Misschien wel leuk/informatief om een topic te maken met een overzicht van ph verlagende bodems en de ervaringen.

Heb zelf ervaring met deze bodems van oa Fluval,Colombo en Dennerle.

De Fluval stratum beviel goed alleen was dat in combinatie met kraanwater en was na een maand of 8 uitgewerkt.

De Colombo Flora base was ook in combinatie met kraanwater maar kreeg de ph nauwelijks naar beneden,is al wel een aantal jaren geleden dus misschien dat het product inmiddels aangepast is.

Dennerle scapers soil gebruik ik nu in de bakjes in combinatie met osmosewater en bevalt tot nu toe uitstekend.
De langst draaiende staat nu vanaf maart vorig jaar en is dus bijna een jaar,de ph is nog niks gestegen sinds die tijd.
 
Ik gebruik hier de Enviroment en ververs met osmose. De bodem zit in 3 bakken en werkt al zo n 2 jaar. De ph was aanvankelijk 5.9 en nu 6.15 en de kh is nog 0-1.
 
Inderdaad een zeer goed en leerrijk topic John.:thumbs:
 
Dennerle scapers soil gebruik ik nu in de bakjes in combinatie met osmosewater en bevalt tot nu toe uitstekend.
De langst draaiende staat nu vanaf maart vorig jaar en is dus bijna een jaar,de ph is nog niks gestegen sinds die tijd.
HIer in gebruik met kraanwater, iets langer dan een half jaar, dan is het merkbaar uitgewerkt. Toch maar eens osmose overwegen.
 
Verlagende bodems werken met kraanwater veel sneller uit omdat er veel meer stoffen gebunkerd moeten worden en dan de capaciteit snel op is.
 
Ik had, een tijd geleden, wat advies ingewonnen bij Dennerle over Scaper's Soil en de afgifte van NH3, en dit was het antwoord;

Dennerle Scaper's Soil geeft, zoals alle andere soils, ammoniak af (als plantaardige meststof). Volgens de vorige metingen ongeveer 2-3 ppm bij dosering 15 liter soil op 60liter water.
Dit is een relatief zeer kleine hoeveelheid in vergelijking met veel concurrerende soils. Volgens ervaring verdwijnt de ammonium na ca. 2 weken, de nitriet na ca. 3 weken.
Bewoners kunnen gewoonlijk na 3 weken ingevoerd worden. Maar het is wel natuurlijk verstandig om eerst weer een meting te doen.

Omdat er zo weinig ammoniak word afgegeven door de soil hoeft men slechts 1x per week een grote waterwissel te doen van 50%.
Na 4-6 weken kan dit worden aangepast naar een wekelijkse waterwissel van 30%.


verder heb ik goede resultaten geboekt met deze soil. Maar dan heb ik het expliciet over plantenbakken,
ik heb geen ervaring met het gebruik hiervan in aquaria met garnalen en/of vissen
 

Terug
Bovenaan