pH verlagende bodem t.b.v. vuurgarnalen


Alexander

Well-known member
Lid geworden
24 oktober 2017
Berichten
443
Leeftijd
30
Locatie
Zuid Limburg
Ik vind pH verlagende bodems mooi bij garnalen. Nu wil ik voor mijn vuurgarnalen ook zo een bodem met van die dikke ronde korrels. Echter heb ik de pH verlagende functie niet nodig voor de vuurgarnalen.

Bestaan er ook korrel bodems zonder pH verlagende functie?

Ik zou het liefste een mooie donkere bodem willen voor het garnalenbakje. Dennerle kwartsgrind zou nog kunnen, hornbach zwart zand vind ik iets te grijs voor wat ik in gedachte heb. Alternatieven zijn ook welkom.
 
Ik dacht dat vuurgarnalen het liefst op een ph tussen de 6.5 en 7.5 zitten.
Als je je kraanwater even meet weet je wat daar de ph van is en weet je of je een ph verlagende bodem nodig hebt.Een ph verlagende bodem(ligt aan de soort) verlaagd de PH tussen de 5.5 en 6.5.
Als het goed is haalt een ph verlagende bodem ook de KH naar 0 á 0.1, maar dat ligt ook aan de waardes van je kraanwater en voor zover weet hebben vuurgarnalen een kh van 5 á 8 nodig om goed te kunnen leven.
Mocht je dus een ph verlagende bodem nodig hebben dan zal je met poeders moeten gaan werken om je KH om hoog te krikken.

Ik zal in jou geval zeggen....
Meet de ph en KH uit je kraan en trek daar je conclusies uit..
Vuurgarnalen zijn zo'n beetje de beginnersgarnalen die niet heel veel moeilijke dingen vereissen om te overleven en doen het in de meeste gevallen prima op normaal kraanwater.
 
Ik dacht dat vuurgarnalen het liefst op een ph tussen de 6.5 en 7.5 zitten.
Als je je kraanwater even meet weet je wat daar de ph van is en weet je of je een ph verlagende bodem nodig hebt.Een ph verlagende bodem(ligt aan de soort) verlaagd de PH tussen de 5.5 en 6.5.
Als het goed is haalt een ph verlagende bodem ook de KH naar 0 á 0.1, maar dat ligt ook aan de waardes van je kraanwater en voor zover weet hebben vuurgarnalen een kh van 5 á 8 nodig om goed te kunnen leven.
Mocht je dus een ph verlagende bodem nodig hebben dan zal je met poeders moeten gaan werken om je KH om hoog te krikken.

Ik zal in jou geval zeggen....
Meet de ph en KH uit je kraan en trek daar je conclusies uit..
Vuurgarnalen zijn zo'n beetje de beginnersgarnalen die niet heel veel moeilijke dingen vereissen om te overleven en doen het in de meeste gevallen prima op normaal kraanwater.
Bedankt voor je uitgebreide toelichting. Het punt is juist dat ik geen pH verlagende functie nodig heb, maar wel dit soort bodems mooi vind. Daarom hoopte ik dat er misschien een soil bodem is zonder pH verlagende functie. Puur als standaard bodem zeg maar.
 
  • Leuk
Waarderingen: JDS
Volgens mij verlaagd de soil van JBL de waarden niet zo erg en blijft de ph nog ruim boven de 7 maar dat kunnen de gebruikers hiervan je vast beter vertellen.
 
Niet meer nodig, ben toch voor Dennerle diamantzwart kwartsgrind gegaan.
 

Terug
Bovenaan