pH verlagende bodem of.....?


JdeV

Well-known member
Lid geworden
12 juli 2014
Berichten
600
Leeftijd
38
Locatie
Zwartewaterland
Zomaar een gedachte die bij me opkwam en die ik wil delen met jullie.

Bij mijn garnalen gebruik ik een pH verlagende bodem van Borneo wild, deze bevalt prima en doet wat het moet doen voor langere tijd.
Maar wat in die bodem zorgt er nu voor dat de pH lager wordt?

Is een pH verlagende bodem niet gewoon een manier om turf granulaat duur te verkopen?

Kun je niet gewoon turf granulaat gebruiken? De pH wordt er lager van en het water zachter.

Zomaar een gedachte, misschien dat er mensen zijn met een antwoord?
 
Zo n bodem is gewoon gebakken klei en afhankelijk van welke klei het is wordt de ph bepaald. De ene bodem verlaagd dan ook meer dan de andere. Turf kun je ook gebruiken maar is niet stabiel want dat werkt vrij snel uit en zal dus wisselende waarden laten zien.
 
Hier een uitleg door lid Backplay:

De gebakken klei en het organisch materiaal hebben heel veel plaatsen met een negatieve lading (anionen), die dus positieve (kationen) deeltjes aantrekken. De capaciteit van de bodem om die kationen aan te trekken heet de 'cation exchange capacity'. De meeste plaatsen zullen bezet worden door calcium, magnesium, kalium en waterstofionen (H+). De hoeveelheid waterstofionen gaat bepalen op welke pH je bodem blijft hangen, en mits die hoeveelheid waterstofionen afhangt van het soort materiaal dat in de bodem word gebruikt is er dus een verschil in pH tussen al de aquasoil's. Mits organisch materiaal een veel hogere CEC heeft, gaat een bodem met meer van dit materiaal een lagere pH geven.
Er zijn een paar zaken, zoals de pH, die invloed hebben op welk van deze kationen word opgenomen/vervangen, maar dan dwalen we te ver af.
 
Grappig dat de CEC genoemd wordt, dit is dus ook mijn punt.
Als je kijkt naar deze waarden die je op internet kunt vinden dan heeft turf een veel hogere CEC waarden dan klei.
Mijn redenering zou dan zijn dat turf een lagere pH zou kunnen bereiken maar ook langer kan werken omdat het een hogere capaciteit heeft.

Ik heb nu in mijn Rio 125 ongeveer 3 liter turf in het filter zitten, bijna 9 maanden nu, en deze is nog steeds werkzaam, qua metingen blijft het ook stabiel.
Mijn Borneo Wild soil zit nu bijna een jaar in de bak bij de garnalen maar is eigenlijk al uitgewerkt en moet binnenkort vervangen worden.
 
wellicht heb je gelijk met turf maar dan zul je veel moeten gebruiken want het werkt vrij snel uit. Turf breekt de kh af en dat geeft weer co2 vrij zover ik weet.
Al met al een chemisch verhaal en niet echt mijn ding.
Het hangt ook af van de soort turf en klei hoe de werking zal uitpakken. De ene ph verlagende bodem verlaagt dan ook meer dan de andere.
 

Terug
Bovenaan