Ph ten opzichte van dropcheckers


Erik Blom

Well-known member
Lid geworden
13 december 2012
Berichten
512
Locatie
Zwammerdam
Beste mensen,

Mijn ph computer staat ingesteld op 6,6 toch vindt ik mijn dropchecker(3) niet licht genoeg.
Ze zijn nu net aan licht groen en ik denk dat ze met een ph van 6,6 tegen het gele aan moeten zitten.
Kan ik mijn ph computer op 6,5 zetten en dan varen op de dropcheckers of is dit te riskant?
 
Opzich is een dropchecker betrouwbaar want een druppeltest of een ph probe zal worden beïnvloed door stoffen in het water zoals zuren.
Wel is belangrijk dat je goede vloeistof gebruikt.
 
Jeetje, 6.6 dat is laag. Dan hoop ik niet dat je KH hoger is dan 4
Ik heb een ph van 6.7 en een kh van 9 maar de dropchecker kleurt al jaren lichtgroen en niet eens echt gelig. Ik vernieuw elke 6 weken de vloeistof. Als ik de tabel bekijk dan zou ik loeihoog moeten zitten maar dat laat de dropchecker ook niet zien.
 
Ik heb een ph van 6.7 en een kh van 9 maar de dropchecker kleurt al jaren lichtgroen en niet eens echt gelig. Ik vernieuw elke 6 weken de vloeistof. Als ik de tabel bekijk dan zou ik loeihoog moeten zitten maar dat laat de dropchecker ook niet zien.
Weet je dan ook wat het is dat de zuurgraad zo verlaagd?
 
Ja ik doseer co2 want anders is de ph hier richting de 8. Maar goed de tabel is niet altijd even betrouwbaar en ik doe dit al jaren zo en de manen hebben er geen last van en zijn rustig.
Ik vertrouw in de regel op een dropchecker en niet op de tabel.
 
Ja ik doseer co2 want anders is de ph hier richting de 8. Maar goed de tabel is niet altijd even betrouwbaar en ik doe dit al jaren zo en de manen hebben er geen last van en zijn rustig.
Ik vertrouw in de regel op een dropchecker en niet op de tabel.
Ja dat begrijp ik, maar naast de co2 zullen er dan factoren moeten zijn die het water zuurder maken toch?
 
Ja dat begrijp ik, maar naast de co2 zullen er dan factoren moeten zijn die het water zuurder maken toch?
Kun je nagaan dat er veel stoffen zijn die de pH beïnvloeden en je niet zomaar van onze testjes kunt uitgaan
Klopt en behalve mn hout heb ik er niks bijzonders in maar al jaren heb ik een lichtgroene checker maar wel een erg lage ph. Als de co2 echt heel hoog was dan zouden de vissen dat wel laten merken maar de Manen zwemmen rustig door de bak met rustige ademhaling.
 
Mijn vissen zwemmen ook gewoon door de gehele bak.
er zijn er wel een paar die aan de oppervlakte zitten, maar dat zitten ze eigenlijk altijd al.
 
Ik gebruik een dropchecker van Colombo. Dropchecker is blauw, dus te weinig co2 aanwezig in aquarium, echter met ph waarde van 6.85 en kh van 6 zou ik volgens de tabel, teveel co2 in bak hebben en zou de dropchecker geel moeten kleuren. Ik snap er maar weinig van.
 
Ik gebruik een dropchecker van Colombo. Dropchecker is blauw, dus te weinig co2 aanwezig in aquarium, echter met ph waarde van 6.85 en kh van 6 zou ik volgens de tabel, teveel co2 in bak hebben en zou de dropchecker geel moeten kleuren. Ik snap er maar weinig van.
Maak je gebruik van een aquasoil?
 
Kijk dat is bij mij ook zo, ph is 6,5 volgens de geijkte ph elektrode en ph computer, maar dropchecker(3]zijn donker groen en de baardalg vliegt op alles wat maar los en vast zit.
dan zou het toch kloppen en is er te weinig co2?
 
De tabel is lang niet altijd echt betrouwbaar . Met onze metingen meten we meer stoffen die de kh en de ph beinvloeden en dan kun je dus foutieve waarden uitlezen.
Ik vertrouw daarom altijd op de dropchecker.
 

Terug
Bovenaan