PH/KH veel te hoog. Beste manier om te verlagen?


SnIpY

Member
Lid geworden
8 mei 2016
Berichten
13
Hallo iedereen!

Ik merkte op dat recent het water dat bij ons uit de kraan komt, wat van samenstelling gewijzigd is. Ik kreeg vooral last van algen door een een te hoge SiO2 waarde. Met JBL SilikatEx dit nu onder controle gekregen.

Volgend probeem is echter dat mijn planten blijven dood gaan. (Gaten/Gele bladeren, ...) ondanks toevoeging van voeding en Co2. Bij het meten van mijn waterwaardes, alarmeren mij vooral de volgende waardes:

PH: 8.2!
KH: 11
GH: 15

Deze waardes liggen niet zoveel lager/hoger dan de waardes die standaard uit de kraan komen.

Ik heb niet het idee dat toevoegen van meer Co2 hier iets aan veranderd, schommelt dan wel traag naar beneden maar is toch vrij ver van een 6.X waarde. Wat zou jullie advies hieromtrent zijn?
 
Soms denk ik waarom zo,n plant ahw ff stopt met floreren.
Dan is co en mest op dat moment niet erg nodig.

Natuurlijke rustperiode dan maar.
 
Dat is balen als je met vloeibare gesteente moet werken.
Maar voordat we het water de schuld gaan geven van de problemen zouden we wel wat meer info willen hebben. En dan met name de opbouw van de bodem, de belichting en de bemesting.
Een foto van je bak zou ook wel erg goed helpen :thumbs:
 
En de gegevens van de voeding (soort/ merk) die toegevoegd wordt in combinatie met de waarden van NO3, PO4 en ijzer (indien mogelijk)....
 
Begrijp ik nou goed dat je co2 toevoegt maar wel zo n hoge ph hebt? Co2 verlaagt namelijk de ph. Met een hoge kh is wel wat extra co2 nodig maar die is hier ook zo n 9.
Heb je ook andere waarden zoals de no3 en po4?
 
Nu ga ik een hoop bagger over mij krijgen, maar soit.

Bij overlast van draadalgen deed ik In mijn vijver zoutzuur "verdund met water" uiteraard om de pH te verlagen. Deze truc had ik meegekregen van een tuinbouwer.
Zij gebruiken namelijk ook zoutzuur om de pH te verlagen. (vooral tomatenkwekers)

In een aquarium zou ik voorzichtiger zijn, maar het kan.
 
Nu ga ik een hoop bagger over mij krijgen, maar soit.

Bij overlast van draadalgen deed ik In mijn vijver zoutzuur "verdund met water" uiteraard om de pH te verlagen. Deze truc had ik meegekregen van een tuinbouwer.
Zij gebruiken namelijk ook zoutzuur om de pH te verlagen. (vooral tomatenkwekers)

In een aquarium zou ik voorzichtiger zijn, maar het kan.
Dat klopt. Je breekt daarmee de KH af. Deze valt door het zuur uiteen in CO2 en xxCl.
Het zogenaamde Eichenextract is in tegenstelling wat de naam doet vermoeden ook gewoon een sterk zuur.
 
Dat klopt. Je breekt daarmee de KH af. Deze valt door het zuur uiteen in CO2 en xxCl.
Het zogenaamde Eichenextract is in tegenstelling wat de naam doet vermoeden ook gewoon een sterk zuur.
Daarbij zal de ontstane co2 snel door gasuitwisseling en opname weg zijn dus het is gaan manier om de co2 blijvend te verhogen. Alleen door echte co2 zul je de co2 waarde kunnen opkrikken.
 
Daarbij zal de ontstane co2 snel door gasuitwisseling en opname weg zijn dus het is gaan manier om de co2 blijvend te verhogen. Alleen door echte co2 zul je de co2 waarde kunnen opkrikken.
Dat klopt. Maar je KH is dan wel een stuk lager. Want deze is afgebroken door het zuur.
 

Terug
Bovenaan