Ph gedaald na nieuwe bodem


Herbstnebel

Well-known member
Lid geworden
26 januari 2015
Berichten
999
Locatie
Provincie Oost-Vlaanderen
Een 2-tal maand geleden heb ik onze ouwe zandbodem verruild voor een donkere bodem JBL plant soil die tevens Ph verlagend werkt.

We hebben steeds een zuurtegraad van 7,3 gehad, wat ideaal was voor sleutelgatcichliden, corydoras panda, rouwtetras, ancistrus en pangolus tankei.

Sinds die bodem vernieuwd is is de zuurtegraad stilletjes gedaald naar 7, paar dagen later 6,5 en nog en week later 6. Lager kan ik niet meten.

Ik heb ondertussen al een paar waterwissels gedaan om de ph naar omhoog te trekken maar ik blijf 6 (of lager) meten.

Aan de vissen heb ik nog niks gemerkt tenzij dat de sleutels al redelijk wat gepaard hebben en ook de rouwtetras hebben dat gedrag al vertoond wat ik eerder niet opmerkte.

Laat ik alles gewoon zoals het is of probeer ik de Ph op te trekken met Kh+ (van mijn vijver) tot een deftiger 6,5 à 7 ?
 
Je had dit natuurlijk op je klompen aan kunnen voelen. Dat een pH bodem de pH naar beneden trekt.

Zolang je vissen zich goed voelen, niet gaan gifmengen. Anders had je alles net zo goed bij het oude kunnen laten.

Je ververs beleid gewoon handhaven. De bodems hebben een regulerende en milde werking. Welke ook langzaam minder wordt.
 
Waarom koos je voor een ph-verlagende bodem als dat niet gewenst is? Ik zou zeggen: de bodem lekker laten zitten en niet teveel klooien met chemicaliën. Je vissen zijn het meeste gebaat bij een stabiele ph.
 
Dat de bodem ph verlagend was nam ik erbij, maar dat hij zo een verschil zou zijn had ik niet verwacht. De keuze voor de donkere bodem kwam er omdat de kleuren van planten en vissen mooier uitkomen en ik had ook ergens gelezen dat de vissen zich meer op hun gemak zouden voelen bij een donkere bodem dan bij een lichte.
Omdat ik met corys zit heb ik dan ook gezocht naar een korrel die niet scherp was...bolletjes dus.

De zandbodem heb ik niet weggesmeten. Ik ga die eventueel nog recupereren voor een Tanganyka bak.
 
Je had beter vooraf een topic kunnen maken want dan was er zwart filterzand aangeraden.
De soil korrels zijn wel mooi afgerond maar eigenlijk niet geschikt voor vissen die in de bodem wroeten.
 
Heb vorige week woensdag de Kh waarde van 1 opgetrokken tot 4 met Kh+ poeder dat ik gebruik voor mijn vijver. De Ph is nu al 3 dagen stabiel op 7. Na nieuwjaar ga ik nog een waterwissel doen met leidingwater (Gh 8, Kh 4 )
 
Naast merk-producten, zijn er ook natuurlijke producten om te markt om de waterwaardes te beïnvloeden. Zoals een sepiaschelp om de Calcium/Ca (en daarmee de dGh) te verhogen, maar ook Natriumbicarbonaat/NaHCo3 om de dKh-zouten te verhogen (indirect dus ook de pH). Wellicht staat zoiets in je keukenkastje.
 
Maar goed dat kan wel in het keukenkastje staan maar je moet ook wel weten hoeveel je moet toevoegen.
 
Naast merk-producten, zijn er ook natuurlijke producten om te markt om de waterwaardes te beïnvloeden. Zoals een sepiaschelp om de Calcium/Ca (en daarmee de dGh) te verhogen, maar ook Natriumbicarbonaat/NaHCo3 om de dKh-zouten te verhogen (indirect dus ook de pH). Wellicht staat zoiets in je keukenkastje.
Deze info haalde ik hier vandaan: http://www.theaquariumwiki.com/wiki/Sodium_bicarbonate

Bedankt @jessicapilon, kwas inderdaad de bronvermelding vergeten...
 
In mijn belevenis is er geen probleem toch? al die opgenoemde visjes kunnen prima zwemmen in water van pH 6? Wat is de reden dat je de pH toch omhoog wilt gooien?
 

Terug
Bovenaan