ph en invloed van kh ken ik, maaar wat met de gh


W

willy99

Guest
Voor mijn planten en co2 waarden zou ik mijn kh en ph wat lager willen krijgen. Een kh van 7 a 9 (t.o.v. 11 nu) en zo een ph van 7 a 7.2 (t.o.v. 7.5 nu).
Maar ik weet dat mijn levendbarenden en garnalen tamelijk hard water nodig hebben. Ons leidingwater heeft maar een gh van 10, wat ik steeds verhoog naar 14.
Nu mijn vraag: verhoog ik met de gh ook automatisch de ph en kh of is er hier geen verband.
 
Hallo Willy

Ik heb gisteren een water verversing gedaan met osmose water (ong 15%) en mijn KH en GH zijn gedaald,
ik denk, volgens wat ik ervan gelezen heb, dat ze met elkaar zijn verbonden.
 
Osmose water bevat alleen water....geen stoffen die de KH of GH maken....in zoverre klopt je verlaging van beide natuurlijk wel.
 
Dus het enige middel zou dan zijn van chemische producten bij te voegen voor een verhoging??
 
Of de gH de kH en pH rechtstreeks be�nvloed hangt af van welk zout er wordt gebruikt. Als dat het geval is zullen kH en pH mee stijgen.

Als het anion van het zout waarmee je de gH verhoogt geen invloed heeft op de pH en kH zal ook de gH-stijging op zich geen invloed hebben op de pH en kH tenzij er een en ander verzadigd raakt. In dat laatste geval zijn er verschillende situaties denkbaar waarbij pH en kH dan net weer dalen wat ook geldt voor het fosfaatgehalte. Die laatste situatie is feitelijk onwenselijk. Want zaken als de kH en fosfaten zijn in feite niet uit het aquarium verdwenen maar bevinden zich niet langer in oplossing. Je kan ze dus niet meten maar ze zijn misschien wel in hogere hoeveelheden aanwezig. Dus belemmert dit de homogeniteit en je loopt het risico dat ze weer oplossen als de balans van het aquarium verschuift.

Voor de meeste zouten geldt (uitzonderingen bestaan) dat calcium slechter oplosbaar is als magnesium. Wil je dus alleen die gH omhoog, zou ik dat doen met magnesiumsulfaat.

Wil je die kH en gH omlaag, dat kan met zwavelzuur � la pH-min
 

Terug
Bovenaan