ph controller, lage ph


Bop(b)

Well-known member
Lid geworden
2 februari 2013
Berichten
108
Goede dag

Ik heb een vraag over de ph controller. Deze heb ik ingesteld op een ph van 6.55, wat volgens mij behoorlijk laag is met een kh van 5. Echter de co2 continu test geeft donker groen aan. De elektrode geeft geen grote afwijkingen in de ijk vloeistoffen, dus de ph zal wel kloppen. Het aquarium wordt via een reactor voorzien van co2, de stroming gaat door de hele bak en alle planten bewegen ligt mee.
Teken van baardalg geeft aan dat er een tekort is.

Maar is het verstandig de ph te verlagen? En hoe komt de ph zo laag?

Alvast bedankt, groeten Bob
 
Zuur je het water nog op een andere manier aan met bijvoorbeeld turf? In dat geval is de ph/kh tabel niet te gebruiken. Volgens de tabel zou je dan rond 47 mg/l uitkomen wat rijkelijk hoog is.
 
Nee ik gebruik geen turf of andere verzurende stoffen. Vissen vertonen ook geen vreemd gedrag en blijven van de oppervlakte vandaan.
 
Nee, gewoon grind. Inmiddels de pH ingesteld op 6.5 met een marge van 0,5. Nu is de langetermijntest groen. Het lijkt niet te kloppen. Maar als ik de elektrode in de ijkvloeistof pH 7 zet, geeft die keurig 7,01 aan.
 
Die ijkvloeistoffen kunnen ook overtijd raken. Ik schrok mij laatst kapot. Met de ene verouderde ijkvloeistof van Dennerle donkergroen en met de nieuw bestelde zat ik in het geel. Wellicht dat het aan oude ijkvloeistof ligt?
 
Teken van baardalg geeft aan dat er een tekort is.
Het ontstaan van Baardalg houd niet automatisch in dat er een tekort aan co2 is kan ook andere oorzaken hebben licht bijvoorbeeld
Maar kloppen je test waardes wel een kh van 5 en een ph 6.5 zou eerder duiden op te veel co2 je geeft niet aan dat je vissen zijn gaan hemelen
Ja zou dus gaan denken kloppen deze waardes wel
begin bij het begin zou ik zeggen
meet de waardes van het kraan water bv eens en laat deze waardes een controleren bij een lfs dan heb je een basis waarvan je kan uit gaan.
 
Al een geruime tijd staat de ph controller ingesteld op 6.55, met de langertermijntest op lime groen. Zonder happende vissen, Inmiddels een tweede ph controller aangeschaft en op dezelfde waarde ingesteld. De ph wordt niet alleen verzuurt door co2, maar ook door zuren in het water. Tenminste dat lees ik, misschien door bemesting. In een ander topic heb ik ook een keer gelezen dat de ph controller laag ingesteld wordt. Ik gebruik de controller omdat ik de co2 niet stabiel kreeg, de bellen varieerde nogal. Wellicht komt het door de wisselemde temperatuur in de kamer.

Groeten Bob
 

Terug
Bovenaan