PH afstellen


W

Wentelsteefje

Guest
Mijn Dennerle PH controller kan het bereik van de PH op 3 manieren controleren.

Ik heb de PH ingestelt op 6.85

Nu kan ik het ventiel laten sluiten bij een verschil van
1- 1.0
2- 0.5
3- 0.1

De eerste is de geadviseerde fabrieks instelling. Dit houd echter wel in dat het ventiel pas dicht gaat bij 6.75 en pas weer open gaat bij 6.95 is dit verschil in PH wel wenselijk?

Ik heb hem nu zelf op 0.5 gezet en dat houd in dat het ventiel sluit bij 6.80 en weer opend bij 6.90. Hoe later op de dag hoe stabieler de toevoeging word omdat de planten dan meer Co2 gebruiken. Dit houd in dat de bak vanaf een uur of 15:00 tot en met 23:00 constant op 6.86 staat wat volgens mij een hele mooie waarde met 20 gr/l Co2 is. Buiten deze uren is er dus wel telkens een verval tussen de 6.80 en 6.90.

Optie 3 is te 0.1 punt zo zou ik de bak de hele dag en nacht tussen de 6.84 en 6.86 kunnen houden maar houd in dat mijn ventiel overuren draaid. Kan dit kwaad? Heeft een terugslag ventiel net als heel veel andere mechanica een quotum en ben ik op deze setting binnen no time de Sjaak en moet een nieuwe aanschaffen?

Ik vind het vreemd dat Dennerle 1.0 adviseerd mits een schommeling tussen 6.75 en 6.95 geen enkel probleem is natuurlijk.

Hoe hebben jullie je PH controller afgesteld?
 
De geadviseerde fabrieks instelling is waarschijnlijk dat ie niet zo snel kapot gaat. :)

Ik neem aan dat je een KH van rond de 4 hebt?
Vind wel dat er een groot verschil zit tussen 6.75 (20ppm co2) en 7 (12ppm co2). Bijna 50%!

Ik zelf probeer altijd de CO2 zo constant mogelijk te houden, dus gedurende de lichtperiode altijd op 6.4 bijvoorbeeld.
Zo voorkom je plaatselijke CO2 tekorten.
Heb geen ervaring met de Dennerle controller, maar als je hem op 6.75 instelt zou het gewoon altijd 6.75 moeten zijn vind ik.

Als het licht uitgaat kan je de CO2 toevoer helemaal stopzetten, aangezien je planten dan geen CO2 meer opnemen.
Je pH zal vaak dan lichtelijk stijgen van 6.75 naar bijvoorbeeld 7. (afhankelijk van de stroming/gasuitwisseling)
Als je de pH controller dan een uurtje/half uurtje voordat het licht aangaat inschakelt zal de pH waarde weer 6.75 zijn als het licht weer aangaat.
 
De PH controller hoeft niet uitgeschakeld te worden, juist niet zou ik zelfs zeggen. Hij houd de PH juist 24/7 netjes binnen het door mij ingestelde bereik.

Mijn KH is idd 4 ik kan de controller ook op 0.01 zetten en dan zal de PH idd nauwelijks verschillen en constant tussen de 6.84. En 6.86 blijven. Een verwaarloosbaar verschil naar ik aanneem? Maar het magneetventiel zal dan overuren draaien.

De controller schakelt 's nachts uiteraard de Co2 toevoeging uit mits de PH binnen het ingestelde bereik blijft.
 
Zeg je hebt je lampen 10 uur aan, en je planten verbruiken dan 10 uur CO2.
Dan staan je lampen 14 uur uit en je planten verbruiken dan geen CO2, maar je blijft het wel toevoegen met als doel de ingestelde pH waarde.

Die CO2 die je als de lampen uitstaan toevoegt gaat dan verloren aan gasuitwisseling.
Dus je voegt het eigenlijk voor niets toe, want het wordt wel 'verbruikt' maar niet door je planten.

Daarom kan je beter na de lichtperiode helemaal niets toevoegen, scheelt je een hoop geld aan CO2.

Aan de andere kant is de vraag of vissen last hebben van een pH verlaging elke ochtend vlak voor het licht aangaat.
Dat kan ik je niet vertellen.
 
Zetten de meeste aquarianen met een PH gecontrolleerde Co2 installatie dat ding dus 's nachts uit? Als 's nachts de PH boven de 7 stijgt dan moet er weer extra lang Co2 toegedient worden om tot mijn ingestelde waarde te geraken. Iets wat nauwelijks nodig is als er af en toe een kwartiertje Co2 toegedient word in de morgen. Mijn ventiel gaat vaak om 00:30 dicht en als ik om 02:00 naar bed ga dan is de PH nog steeds laag en het ventiel gesloten. Ik denk dat er 's nachts maar zelden toevoeging is om de door jou gegeven reden. De "verspilde" Co2 is minimaal en maakt me niet echt veel armer denk?

Daarnaast is de voornaamste reden toch dat de PH zo gelijkmatig mogelijk blijft voor de visjes straks? Heb ik namelijk nog niet, bak staat nog in te draaien ;-)
 
Denk dat het verlies wel afhankelijk is van de bakmaat en oppervlakte stroming.
Bij sommige bakken loopt de CO2 zelfs op als het licht uitstaat. Dit omdat planten dit aanmaken als ze 'slapen'.
Daar kan ik niet over oordelen en dat is bij iedere bak verschillend.

Zelfs zie ik geen reden om 's nachts CO2 toe te voegen in ieder geval.
Mijn vissen hebben zover ik het kan zien geen last van de 'pH inhaalrace' die elke ochtend plaatsvind.
Scheelt mij een hoop geld in ieder geval.
Ik deed dit eerst ook, maar nu gaat een co2 fles bijna 2x zo lang mee.

Nogmaals de meerwaarde van de CO2 die je als het licht uit toevoegt is alleen dat de pH stabiel blijft.
Dus de keuze is een stabiele pH versus extra CO2 verbruik.
 
Ik snap het... Denk dat hij hooguit 2 x een kwartiertje aanslaat 's nachts, die bubbeltjes overleef ik wel :)
 
Ik begrijp het verhaal niet zo goed als je af kunt stellen met 1.0 is het toch zo dat bij een afstelling van 6.85 hij uitschakel bij 5.85 en aanschakeld bij 7.85,of bij een 0.5 bij 6.35 en 7.35 ingeval van 0.1 bij 6.75 en 6.95 t maar dat zal wel aan mij liggen. In ieder geval heb ik een dennerle controller waarbij je geen verschillende mogelijkheden hebt, dat komt waarschijnlijk omdat hij al tien jaar oud is. Ik heb hem afgesteld op 6.8 met KH 5, hij schakeld in op 6.9 en uit op 6.7 en werkt al tien jaar perfect.
 
Je hebt gelijk Karper, ik zet de punten verkeerd :-/

Het hoort het volgende te zijn.

1- 0.10
2- 0.05
3- 0.01

Zoals jouw controller schakelt is dus volgens de fabrieksinstellingen van mijn Dennerle controller. Zoals jij het beschrijft is een verandering van 2/10 punt dus geen probleem? In mijn geval zal het dan fluctueren tussen de 6.75 en 6.95 ik vind dat zo'n groot verschil, maar ja ik heb er dan ook nog niet echt kijk op lol.... Ik wil het allemaal zo goed als mogeljk doen snap je? :)
 
Ik heb in de jaren al heel wat verschillende vissen gehouden en nooit enig probleem ondervonden welke terug te leiden zijn op de schommeling in ph in de natuur schommeld deze ook (dag/nacht, na een tropische regenbui enz.), maar als je het nog fijner af kunt stellen lijkt mij dat ook geen bezwaar. Het is wel zo dat hoe fijner je afsteld hoe vaker je ventiel uit en aan gaat schakelen, en dat gaat denk ik ten koste van de levensduur.Het werkt bij mij al zeker tien jaar zonder problemen maar als het velen malen meer schakeld vraag ik het me toch af.
 
Ook ik heb mijn co2 set gewoon volgens de fabrieksinstellingen van 0.10 laten staan.
Voor zover ik weet is de schommeling met0.10 niet heel erg. Tijdens het water verversen stijgt mijn ph soms wel met 0.50 ik heb nog nooit iets negatiefs op mijn vissen gezien hiervan.

In de nacht wit mijn Ph nog wel eens dalen zonder dat er CO2 word toegevoegd zodra de lampen uit gaan is mijn waarde rond de 6.80 gedurende de nacht zakt deze nog wel eens naar 6.70
Ik zou hem gewoon standaard laten en de eerste paar dagen je PH waarde in de gaten houden, mocht je over de waardes twijfelen kun je altijd navraag doen op het forum
 
Dankjewel voor jullie reacties, ik hoef me nu geen zorgen te maken en laat hem dan gewoon staan zoals hij staat. Dit is dan wel op 0.05 maar het ventiel gaat hoogstens 2 a 3 keer dicht per etmaal. Goed te horen dat een schommeling van 0.10 geen probleem geeft :)

Ik heb al zoveel onschatbare waarde aan weetjes en kennis van dit forum afgehaalt dat ik wel een "blijvertje" ben hoor :)
 

Terug
Bovenaan