Pethia gelius, maar welke?


Eco Creations

Well-known member
Lid geworden
23 maart 2018
Berichten
845
Leeftijd
35
Locatie
Heerlen
Er klopt iets niet aan de verschillende Pethia gelius die in omloop zijn, althans zo lijkt het..

Ik was vanmiddag bezig met een aantal vissoorten uit India op te zoeken voor een mogelijk toekomstig bestand. Ik stuitte op de Pethia gelius, de gouden dwergbarbeel.
Toen ik de info van AquariumGlaser.de las stuitte ik op het volgende:
1653323281768.png

En inderdaad, op internet gaan er tal van bronnen uit van een maat van 4, 4,5 of zelfs 5 cm.
Seriously Fish: 3,5 - 4cm (klik)
Aquainfo: 4,5cm (klik)
Aquavisie: 4cm (klik)
Aquagids: 4cm (klik)
Aquadiction: 5cm (klik)
Toen ik verder keek viel me ook op dat op de foto's naar mijn idee twee verschillende vissen te zien zijn.

De 5cm variant, namelijk deze:
1653323382940.png


En deze 2,5cm variant:
1653323499001.png


Als je het mij vraagt kijk ik dus naar twee verschillende vissen. De tweede foto doet me, qua bouw, denken aan rabora kubotai. De eerste echter een echte barbeel.
Heeft iemand ervaring met deze visjes? En kan iemand voor wat opheldering zorgen in dit 'fishy' zaakje šŸ˜…
 
Ik kan het oplossen:

Pethia Gelius is de bovenste en wordt groter. Deze was vorig jaar in omloop in de handel. De onderste is Pethia Aurea (voorheen Barbus Gelius). Deze blijft kleiner en slanker. Is meer geschikt voor kleinere aquaria. De Gelius wordt wel iets groter en ik vind eigenlijk dat die minimaal 80 cm nodig heeft.
Komen beiden in koeler water voor in India.

gr Peter
 
Ik kan het oplossen:

Pethia Gelius is de bovenste en wordt groter. Deze was vorig jaar in omloop in de handel. De onderste is Pethia Aurea (voorheen Barbus Gelius). Deze blijft kleiner en slanker. Is meer geschikt voor kleinere aquaria. De Gelius wordt wel iets groter en ik vind eigenlijk dat die minimaal 80 cm nodig heeft.
Komen beiden in koeler water voor in India.

gr Peter
Super Peter! Bedankt!
 
wildvang Pethia gelius blijft doorgaans ook kleiner dan de nakweek. Wel wat groter dan P. aurea. Het meest duidelijke verschil is dat P aurea kleurloze aarsvin en buikvinnen heeft, terwijl ze bij gelius geel zijn.
 

Terug
Bovenaan