Peru biotoopje


S

Stephaniex

Guest
Hoi allemaal!

Voor het visbestand ben ik er wel uit denk ik. Het wordt in ieder geval: harem apistogramma agassizi + schooltje nannostomus marginatus.

Het formaat van het aquarium is 81×36×45.

Ik wilde als bodem graag zand gebruiken, maar las dat met een donkere bodem de kleuren van de vissen mooier uitkomen. Is dat waar? En zo ja: bestaat er een donkere zandbodem?

Ik wil graag veel hout gebruiken en bladeren (gedroogde) op de bodem. Iemand daar een mooi ideetje of inspiratie voor? Tips voor welke planten te gebruiken zijn ook welkom ;)

Alvast bedankt :D
 
Ik wilde als bodem graag zand gebruiken, maar las dat met een donkere bodem de kleuren van de vissen mooier uitkomen. Is dat waar? En zo ja: bestaat er een donkere zandbodem?
Je was toch van plan bladeren en hout op de bodem te leggen? Maakt de bodem ook een stuk donkerder;)
Zwart zand bestaat, jbl sansibar dark of zand van hornbach bijv. vind het er zelf eigelijk onnatuurlijk uitzien, maar dat is een kwestie van smaak.
Ik wil graag veel hout gebruiken en bladeren (gedroogde) op de bodem. Iemand daar een mooi ideetje of inspiratie voor? Tips voor welke planten te gebruiken zijn ook welkom ;)
Echinodorus! Zie je heel veel;)

Hier is wel een 'lijstje' met planten uit ZA:
https://www.aquariumplantenshop.nl/aquariumplanten/herkomst/zuid-amerika
 
Je was toch van plan bladeren en hout op de bodem te leggen? Maakt de bodem ook een stuk donkerder;)
Zwart zand bestaat, jbl sansibar dark of zand van hornbach bijv. vind het er zelf eigelijk onnatuurlijk uitzien, maar dat is een kwestie van smaak.

Ja ben ik ook zeker nog van plan. Maar dacht misschien is er iets donkerder zand bijvoorbeeld. Zwart zand lijkt me ook niet helemaal de bedoeling. Vroeg mij meer af of er mensen waren met ervaring hiermee en hoe het staat.
 
Hoeveel kg zand zou ik nodig hebben voor dit aquarium...? :S Wil niet te veel kopen :D
 
Voor mijn 40x50x40cm aqua had ik aan een zak zand van JBL van 10kg voldoende, zelfs nog iets over. Dus 20kg moet zeker lukken, althans als je geen berg wilt maken van het zand. Wildkamp.nl verkoopt zakken filterzand van 25kg en die bezorgen thuis.
 
Voor biotoop bakken vind ik de gewone zandkleur het mooiste uitkomen.

Je gaat buiten het blad & hout wss ook verlichting gebruiken met een lage kelvinwaarde? dan komt zo'n bodem helemaal mooi uit :)
 
Voor biotoop bakken vind ik de gewone zandkleur het mooiste uitkomen.

Je gaat buiten het blad & hout wss ook verlichting gebruiken met een lage kelvinwaarde? dan komt zo'n bodem helemaal mooi uit :)

Is wel het mooiste denk ik. In het aquarium zelf zit LED verlichting maar heb weinig tot nul verstand van verlichting. Dus moet dat nog even uitzoeken. Dat komt wel als de vissen er komen.
 
Dit filmpje kon ik vinden:


Ga je osmosewater gebruiken? Over turf filteren? Nannostomus en deze apisto kunnen gewoon op kraanwater, maar ik zou wel over turf gaan filteren om de ph toch wat omlaag te krijgen. Ligt aan het kraanwater hoe laag, maar zou voor de 5-6,5 gaan, dan gaan de nanno's ook kweken;)

Edit, een ph van 6-6,5
 
Laatst bewerkt:
Ga je osmosewater gebruiken? Over turf filteren? Nannostomus en deze apisto kunnen gewoon op kraanwater, maar ik zou wel over turf gaan filteren om de ph toch wat omlaag te krijgen. Ligt aan het kraanwater hoe laag, maar zou voor de 5-6,5 gaan, dan gaan de nanno's ook kweken;)
Was wel van plan om een osmoseapparaat te kopen inderdaad. Ook heb ik al gekeken naar turfpellets etc. Nog even kijken welke het beste zijn.

Als iemand er ervaring mee heeft hoor ik het natuurlijk graag.
 
Dit filmpje kon ik vinden:

Ga je osmosewater gebruiken? Over turf filteren? Nannostomus en deze apisto kunnen gewoon op kraanwater, maar ik zou wel over turf gaan filteren om de ph toch wat omlaag te krijgen. Ligt aan het kraanwater hoe laag, maar zou voor de 5-6,5 gaan, dan gaan de nanno's ook kweken;)
De ph waard hangt natuurlijk af of de vissen wildvang of nakweek zijn.
Ik kan me voorstellen dat nakweek die op 7 zit, het niet zo zou appreciëren in een 100x zuurder water te zitten.
 
Was wel van plan om een osmoseapparaat te kopen inderdaad. Ook heb ik al gekeken naar turfpellets etc. Nog even kijken welke het beste zijn.

Als iemand er ervaring mee heeft hoor ik het natuurlijk graag.
Ik gebruik een 10L (veel voordeliger) zak aquavital zwartturf (net als @bderooij en @MaestroCygni geloof ik), ben er heel tevreden over, zou het iedereen aanraden en hun volgens mij ook.
Gebruik om mijn 60cm bak zo'n 250-300g op 100% osmosewater, mijn ph is stabiel op 5;)
 
De ph waard hangt natuurlijk af of de vissen wildvang of nakweek zijn.
Ik kan me voorstellen dat nakweek die op 7 zit, het niet zo zou appreciëren in een 100x zuurder water te zitten.
Klopt:thumbs:

Ps
In mijn bericht zit een typefout, bedoel een ph van 6-6,5:oops:;)
 
Ik gebruik een 10L (veel voordeliger) zak aquavital zwartturf (net als @bderooij en @MaestroCygni geloof ik), ben er heel tevreden over, zou het iedereen aanraden en hun volgens mij ook.
Gebruik om mijn 60cm bak zo'n 250-300g op 100% osmosewater, mijn ph is stabiel op 5;)
Nice! 6-6.5 lijkt me ideaal. Mag ik vragen waar je dat gekocht hebt? Of kan ik dat gewoon online bestellen?
 
Nice! 6-6.5 lijkt me ideaal. Mag ik vragen waar je dat gekocht hebt? Of kan ik dat gewoon online bestellen?
Gewoon online, zoals hier:
https://www.tuin-plaza.nl/product/aquavital-vijverturf-10-liter/

Ikzelf koop de 700ml verpakking bij devisvoerwebwinkel.nl
Het is de beste turf die ik tot nu toe heb gebruikt.
:thumbs:
10L variant is wel goedkoper en ik merk geen verschil met die 700ml verpakking ookal is deze voor vijvers bedoelt. Vervang wel de helft elke maand, voor de zekerheid;)
 
Oké ga even kijken hoe ik dat ga regelen. Bedankt!

Nog een vraag; welk soort hout zou ik gebruiken? Wat past het beste denken jullie? En welke gedroogde bladeren?
 
Oké ga even kijken hoe ik dat ga regelen. Bedankt!

Nog een vraag; welk soort hout zou ik gebruiken? Wat past het beste denken jullie? En welke gedroogde bladeren?
Hout is natuurlijk eigen smaak;)
Ik heb wortelhout gebruikt.

Eiken-, beuken- (let wel op welke, je hebt 2 soorten en eentje was geloof ik giftig) kun je gewoon in het bos plukken en even koken of in de oven stoppen of laten drogen oid.
Catappa-, bananen-, walnootbladeren etc. kunnen ook gewoon.

Om eerlijk te zijn heb ik al deze bladeren voor in mijn bak gewoon op een beurs gehaalt, dan doen ze al dat werk al voor je;)
 
Eiken-, beuken- (let wel op welke, je hebt 2 soorten en eentje was geloof ik giftig) kun je gewoon in het bos plukken en even koken of in de oven stoppen of laten drogen oid.
Catappa-, bananen-, walnootbladeren etc. kunnen ook gewoon.

Om eerlijk te zijn heb ik al deze bladeren voor in mijn bak gewoon op een beurs gehaalt, dan doen ze al dat werk al voor je;)
Ik was ook van plan het gewoon te kopen haha. Gemakzucht maar wellicht ook meer zekerheid dat het goed gegaan is.

Bedankt! Moet dus even nadenken wat ik wil. Vind Spiderwood ook wel erg gaaf, keuzes keuzes haha.
 
Spiderwood ook wel erg gaaf, keuzes keuzes haha.
Moeilijk moeilijk:p


Het ligt eraan wat je wil creeëren, ik wilde een oevergedeelte en een open water gedeelte in de bak. Voor het overgedeelte heb ik spiderwood(wortelhout) gebruikt, hiermee boots je heel mooi de overhangde wortels die in het water steken na. Het stuk hout heb ik vastgemaakt in de (zelfbouw)achterwand (zie mijn fotoalbum;))
 
Moeilijk moeilijk:p


Het ligt eraan wat je wil creeëren, ik wilde een oevergedeelte en een open water gedeelte in de bak. Voor het overgedeelte heb ik spiderwood(wortelhout) gebruikt, hiermee boots je heel mooi de overhangde wortels die in het water steken na. Het stuk hout heb ik vastgemaakt in de (zelfbouw)achterwand (zie mijn fotoalbum;))
Gaaf! Zoiets had ik ook in gedachte maar moet het nog even gaan uitwerken en misschien zelf wel even uittekenen.
 
Wauw manzanita is wel echt heeeel erg mooi :smitten:zeker een kanshebber!

Nu nog even kijken hoe ik het dan wil hebben/ ga inrichten
 
Wauw manzanita is wel echt heeeel erg mooi :smitten:zeker een kanshebber!

Nu nog even kijken hoe ik het dan wil hebben/ ga inrichten
Zo mooi kan het zijn.

D3EF2D06-E56C-40DD-8F29-D477E84FD625.jpeg


Edit: dit zijn twee stukken in elkaar.
 
Wauw
Nou dat lijkt mij wel wat!
Manzanita it is! Prijs valt mee te leven dus dat gaat hem worden. Ben helemaal verkocht.



Had gezien dat Enchinodorus vrij groot wordt. Zijn er ook soorten die wat kleiner blijven voor meer op de voorgrond?
 
Dat Manzanita hout lijkt mij ook de max en misschien samen met spiderwood.
 

Terug
Bovenaan