Pelvicachromis wat is normaal


Niels83

Well-known member
Lid geworden
23 november 2017
Berichten
263
Leeftijd
41
Hallo
Ik heb 2 pelvicachromis taeniatus Nigeria red.

Het mannetje heb ik nu 3 maanden het vrouwtjes sinds vrijdag. Het mannetjes is dan ook wel volwas en de vrouw halfwas.

Het vrouwtjes verstopt zich veel. Als ze elkaar tegenkomen jaagt de man haar weg.

Ik heb veel stenen en mogelijkheden om te verstoppen, er ligt ook een halve kokosnoot in (wat de home base van de man is) en best wat planten.

Is dit normaal gedrag, kan ik nog iets bedenken waardoor de vrouw haar eigen plek krijgt waar de man niet bij kan of is dat niet nodig?

De vrouw zwemt soms ook wel gewoon door de bak hoor. Heeft dan een gele kop en rode buik, ze is dus wel op kleur. Evenals de man.
 
Als de man de vrouw niks vind zal die dit blijven doen.

1m + 1v bij elkaar zetten is niet direct een koppel, De Pelvicachromis "koppelt" wel makkelijk maar niet altijd.
 
Inderdaad, ik heb ook een koppel gehad, waarna na het eerste nest de vrouw de man toch de dood in heeft gejaagd. Nu heb ik een man en vrouw, dat gaat super samen. Dus ik weet niet of de 2 vissen elkaar aardig vinden zeg maar.

Maar als ze elkaar niet motten, ja dan is het heel herkenbaar gedrag
 
Maar kan de liefde nog groeien? Of moet ik de man op versier les sturen?
 
Misschien relatie therapie hahaha

Maar je zou ze een poos kunnen scheiden en het opnieuw proberen. Maar of het lukt, is gewoon lastig in te schatten. Je zou beter meerdere vrouwen bij de man kunnen zetten en na koppel vorming de overige er weer uit kunnen halen. Maar ja, of dat lukt...........

Ik heb evt. nog jongen in de verkoop :p
 
Nadeel daarvan vind ik dat ze best aan de prijs zijn. Hoe kom ik weer van de vrouwen af.

Ik heb maar 1 aquarium dus scheiden is wat lastig.

Maar als het eenmaal mislukt komt het dus niet zomaar weer goed.
 
Vind ik ook niet zo gek. Het mannetje heeft de afgelopen 3 maanden zijn territorium in kunnen nemen. Het vrouwtje komt ineens in het territorium van het mannetje.
Het is voor het vrouwtje sowieso al stressvol om weer in een nieuw aquarium te zitten (en stress van transport) en dan moet ze haar weg ook nog zien te vinden in het territorium van het mannetje.
Je had het beter andersom kunnen doen, het vrouwtje eerst drie maanden in de bak en daarna pas het mannetje (althans dat vind ik). Zeker omdat het vrouwtje ook nog eens niet het volwassen formaat heeft vrees ik dat ze geen schijn van kans maakt tegen het mannetje. Of zowel man en vrouw er allebei tegelijk in doen.
Een volwassen man kan je vaak beter proberen koppelen aan een volwassen vrouw (vrouwtjes zijn sowieso kleiner).

En het bij elkaar plaatsen van een man en een vrouw wil nog niet altijd zeggen dat het ook een koppel gaat worden, daar vergissen mensen zich nog weleens in.
Het helpt in ieder geval wel als je veel 'zichtlijnen' doorbreekt door veel (kien)hout en takken in je aquarium te doen en een paar grote planten (ook een paar lekker in het midden). En veel (leg)holen. Of even de bak sowieso helemaal van inrichting veranderen.

Als je contact opneemt met de dierenwinkel waar je ze hebt gekocht en uitlegt dat het niet helemaal klikt tussen de vissen, dan kan je soms een andere vrouw meekrijgen (of geld terug).
Kies dan de grootste vrouw. Voordat je ze kennis met elkaar laat maken eerst de hele inrichting veranderen.
 
Dat had ik wel gewild alleen ging mijn vrouwtje dood. En heb ik een tijd getwijfeld wat ik wilde en of deze soort er dan wel bij zou gaan passen. Bij de vishandel hadden ze geen volwassen vrouwen meer.
 
Zou ik de man er niet ook even uit kunnen halen een week of zo? En hem dan terug zetten?
 
Ja dat is ook wel een idee. Hopelijk klikt wel. Maar toch zou ik wel een volwassen vrouw nemen dan, eentje die haar mannetje wel kan staan.
 
Ja dat is ook wel een idee. Hopelijk klikt wel. Maar toch zou ik wel een volwassen vrouw nemen dan, eentje die haar mannetje wel kan staan.
Naar gezocht niet te vinden.

Het gaat nu trouwens wel goed in de bak. Zij zwemt relaxt rond soms negeren ze elkaar dan weer maakt die zich mooi en soms jaagt hij haar weg. Over een tijdje komt er een nieuw aquarium. Dan zet ik de vrouw er eerst in.
 
De vissen kunnen elkaar inmiddels verdragen en zijn druk bezig met het hof maken
 
Mooi dat het goed lijkt te komen!

Het zijn vissen met karakter :).
Mijn koppeltje heb ik in de winkel uitgezocht omdat ze daar in een ~40cm bakje al samen een territoriumpje aan het verdedigen waren tegen een 10-tal soortgenoten. Thuis hebben ze vervolgens een jaar lang ongeveer maandelijks eitjes afgezet (nooit uitgekomen). Twee weken geleden besloot het dametje dat het wel genoeg was, en joeg het mannetje de struiken in en hield hem zo een dag of 5 in de hoeken. Toen de hormoontjes weer wat gezakt waren, hebben ze elkaar 2 dagen verdragen op de bodem, om vervolgens de rollen om te draaien. Het mannetje joeg de dame 3 dagen lang weg van de bodem, tot ze er bleek en ongezond uit begon te zien. Sinds midden vorige week is de rust weer hersteld en ze baltsen weer alsof er nooit iets gebeurd is.....

Natuurlijk heb ik de afgelopen 2 weken verschillende keren de aandrang gehad ze uit elkaar te halen, maar als je dat doet, is het maar de vraag of je ze ooit nog weer bij elkaar krijgt. Ik zou bij deze soort dus niet te snel ingrijpen als de bak voldoende uitwijkmogelijkheden heeft.
 
Het is gelukt hoor. Er zijn wat eieren. Ik heb in mijn bak een rotspartij met achterin een kokosnoot onder de filter.
Dat is hun plekje geworden en daar komt eigenlijk niet vaak een andere vis. Lekker rustig voor ze dus.

Ik heb er nu geen plaats voor. Maar voor de toekomst als het uitkomt en ik wil wat over houden wat kan ik dan het beste doen?
 
Het is gelukt hoor. Er zijn wat eieren. Ik heb in mijn bak een rotspartij met achterin een kokosnoot onder de filter.
Dat is hun plekje geworden en daar komt eigenlijk niet vaak een andere vis. Lekker rustig voor ze dus.

Ik heb er nu geen plaats voor. Maar voor de toekomst als het uitkomt en ik wil wat over houden wat kan ik dan het beste doen?
Bedoel je dat je ze eruit gehaald hebt? (Wat bedoel je met over houden?)
Ik heb er geen ervaring mee omdat bij mij de eitjes niet uitkomen, maar als ze wel uitkomen, dan zouden het verder redelijk vanzelf moeten gaan?
 
Als ik niks doe zullen de medebewoners ze opeten.

Ik heb nu niks gedaan. Maar het lijkt me leuk tzt wat jonge visjes over te houden.
 
Ik heb geen ervaring met jongen, maar als ik zie hoe aggressief mijn kribs als ze eitjes hebben mijn Fp. fallax mannen (flinke rovers) door de bak jagen, dan sluit ik niet uit dat ze toch in staat zijn wat jongen groot te brengen in een bak met rovers. (Na 2 dagen zagen de fallax mannen er behoorlijk gehavend uit....)
Gezien het feit dat ze bij mij maandelijks eitjes leggen, zou ik dat eerst proberen en ze alleen in een kweekbakje zetten als het zo niet lukt. Je bereikt er twee dingen mee: Je hebt niet gelijk 50 jongen die vaak maar moeilijk te plaatsen zijn en je vermijdt de overplaatsstap die ook wat onzekerheid met zich meebrengt.
 
Dat dacht ik dus ook, een beetje pelvicachromis is mans genoeg om de jongen te beschermen
 
De eitjes waren na 3 dagen weg. Dacht dus dat het mislukt was.
Vrouw maakte alleen wel het gat kleiner met zand.

Maar vandaag zitten er 25-30 jonge op 1 van de stenen nauw bewaakt door vader en moeder.

Ik ben benieuwd.
 

Terug
Bovenaan