Pelvicachromis Pulcher (Kersenbuikcichlide)


V

VinFinn

Guest
Hallo, allemaal.

Ik heb 2 kersenbuikcichliden en ik zou graag willen weten wat de optimale omstandigheden zijn voor jongen krijgen. Ik heb een paar holletjes in mijn bak maar ik weet niet of die zo goed zijn, daarom vraag ik ook tips voor hoe ik holletjes kan maken waar ze hun nestje kunnen bouwen (of kun je de vissen dat het beste zelf laten doen?). Ik weet dat ik meerdere holletjes nodig heb maar ik heb er nogal weinig, dus daarom die vraag nog even. Voor de rest: wat is de beste temperatuur?

Andere vissoorten in mijn aquarium:
Maanvis Pterophyllum Scalare
Zwaarddrager Xiphophorus Helleri
Zwarte/Rouw Tetra Gymnocorymbus Ternetzi
Black Molly Poecilia Sphenops
Synodontis Eupterus
Borstelneus meervalletje

Zouden een of meerdere van deze soorten de liefde kunnen verstoren? Zo niet, welke andere gaan niet goed samen met de kersenbuiken?

Als er dan uiteindelijk jongen zijn, hoe moet ik er dan mee omgaan? (voeren, apart zetten etc)

Groet Finn.
 
Als je kersenbuiken wilt kweken, zou ik dat niet in een gezelschapsbak doen, maar in een speciaalbak. De enige vis in jouw bestand die de boel 'met rust' zal laten, is die 'borstelneusmeerval'. Geen idee welke soort je ermee bedoelt, maar waarschijnlijk valt hij onder de categorie bulldozers en gaat hij niet aan de kant voor een kersenbuik. De rest van de vissen zullen er voor zorgen dat er geen jongbroed over blijft.
 
Als je kersenbuiken wilt kweken, zou ik dat niet in een gezelschapsbak doen, maar in een speciaalbak. De enige vis in jouw bestand die de boel 'met rust' zal laten, is die 'borstelneusmeerval'. Geen idee welke soort je ermee bedoelt, maar waarschijnlijk valt hij onder de categorie bulldozers en gaat hij niet aan de kant voor een kersenbuik. De rest van de vissen zullen er voor zorgen dat er geen jongbroed over blijft.
Of de rest van de vissen zit in een bovenhoek terwijl de kersenbuik heel fel het jongbroed zal beschermen.
 
Kersenbuiken kunnen erg fel zijn en kunnen je andere vissen behoorlijk terroriseren als ze eitjes of jongen bewaken. Bovendien zul je al snel met een overschot aan jongen zitten, grote kans dat je ze aan de straatstenen niet kwijt kunt.
 
Ik zou er absoluut niet serieus mee willen kweken. Het aanbod is vele malen groter dan de vraag.

Je raakt ze bijna alleen kwijt als je geld toe biedt ipv dat mensen jou er voor betalen. ;)
 
Hoe groot is je aquarium? Black molly's houden toch wel van brakwater, dus die zou ik in een ander aquarium doen met brakwater.

Kersenbuikjes zien er mooi uit en zijn misschien niet zo groot, maar kunnen heel agressief zijn.
Maar als je er toch mee wil kweken, dan helpt het als je holen in het aquarium zet (want het zijn holenbroeders). Bv. omgekeerde bloempotten, gehalveerde kokosnoten of kienhout.

Verder is het heel belangrijk om het water consequent en frequent te verschonen, minstens één keer per week. De temperatuur had ik tussen 23-26 graden. Goed voeren met eiwitrijkvoer (bv zwarte muggenlarven uit de diepvries). Hier en daar wat plantjes en 'zichtbrekers' voor vooral het vrouwtje (soms voor het mannetje) zorgen er voor dat de kersenbuikjes zich veiliger voelen.
 

Terug
Bovenaan