Pelvicachromis pulcher - Kersenbuik Cichlide


Herbstnebel

Well-known member
Lid geworden
26 januari 2015
Berichten
999
Locatie
Provincie Oost-Vlaanderen
Als je voor je beroep op de baan zit is het altijd meegenomen om eens een LFS in een andere regio te gaan bezoeken.

Terwijl ik op het gemakje tussen de rijen door mezelf aan het vergapen was aan de vele soorten vissen waar ik nog nooit van gehoord had kwam ik in de rij van de dwergcichliden.

En helemaal op het einde van de rij vlak naast een bak vol met Indische modderkruipers stond er een 80cm bak met daarin voornamelijk mannelijke kersebuik Cichliden. Wat er ook bij zat was een mannelijke Apistogramma Cacato�des. Ze zwommen wreedzaam naast elkaar maar ik vraag me af, kan je die 2 in 1 aquaruim hebben, tijdens de paartijd dan bedoel ik ?
 
als koppel/harem?
Nee.
als individuen?
Lijkt mij ook niet, ze hebben altijd hun eigen territorium en vooral de mannen.
 
Grote groepen drukken de agressie enorm. Daarom kan dat in zo'n verkoopstelling zonder schade gaan. Maar of je dat moet willen in je eigen aquarium is de vraag.
 
Spelen de grootte en inrichting van het aquarium geen rol ?
Grote groepen drukken de agressie...dat heb ik nog al eens gehoord maar bedoel je dan grote groepen va eigen soort of een groot visbestand allerlei in het algemeen ?
 
De reden waarom ik de vraag stel is omdat is omdat ik me afvraag of het mogelijk is om dwergcichliden samen te houden in ��n aquarium, net zoals je bv verschillende Malawi's bij elkaar kan houden.

In de toekomst zou ik misschien zo een biotoop willen inrichten met dwergc. , als er combinaties mogelijk zijn althans.

Ben nog eens teruggekeerd naar die LFS en heb stiekem een foto genomen van de bak waarin ze zitten.

20160108_123125.jpg


Er zitten een paar mooie mannen tussen...
 
In een groot genoege bak is het zeker mogelijk om groepen dwergcichliden te houden. Ik zou het dan echter wel binnen 1 soort houden. Als je verschillende soorten met verschillend temperament bij elkaar zat zal de meest agressieve de boel waarschijnlijk domineren. Maar binnen 1 soort zouden grotere groepen wel moeten kunnen. Als ik me niet vergis (heb het boek niet bij de hand) geeft R�mer als ideaal om van Apistogramma mendezi (of bitaeniata) 6 mannen met 20 vrouwen te houden in een bak met bodemoppervlak van 150X50. Uiteraard met genoeg structuur in de bak.

In de bak op de foto zal je ook niet zomaar agressie problemen hebben omdat er veel vissen op een klein oppervlak zitten en er geen structuur elementen zijn om territoria in te richten.

ps. De cacatuoides op de foto is inderdaad een mooie
 

Terug
Bovenaan