PC Aquariumproject TechVis


Oh hahah, ik zie het nu, Honeybadger, die datum klopt alleen niet. Heb een random geboortedatum ingevuld denk ik. Tenzij iemand nog een extreem gaaf cadeau voor me zou hebben, dan ben ik vandaag wel even jarig ;)

Haha, ik geloof ook altijd alles wat ik lees, heb veel teveel blind vertrouwen in het interweb... :stom: :D

Tja, ik stel voor dat je op je echte verjaardag mijn post hierboven nog eens herleest, dan is dat ook al geregeld!
 
Zojuist mijn water getest, nog nooit eerder gedaan trouwens, wel leuk die scheikunde erbij ;)
Maar goed, daar kwam het volgende uit:

pH: 8 - 8,5
gH: 7 - 8
kH: 6

pH weet ik dat die te hoog is, dus ik heb de (waarschijnlijk kalkhoudende) stenen eruit gehaald en er een bosje dennentakken in gegooid. Zo zou de pH denk ik wel omlaag moeten gaan.
De gH en kH daarentegen weet ik niet of die goed zijn en hoe je die moet verhogen of verlagen. Zijn deze waarden goed voor citroengarnalen (ik lees overal op internet andere waarden, dus daar kwam ik ook niet echt ver mee). En zo niet, hoe kan ik deze aanpassen?
 
Oh, dat hoop ik niet...:mad: Ik had alleen gehoord dat dennenappels de pH omlaag brengen, maar bij gebrek aan dennenappels heb ik er maar dennentakken in gedaan. Als die giftig zijn haal ik ze er zo maar weer uit dan.
Maar zijn de waarden voor de rest wel goed voor de garnalen?
 
Oh, dat hoop ik niet...:mad: Ik had alleen gehoord dat dennenappels de pH omlaag brengen, maar bij gebrek aan dennenappels heb ik er maar dennentakken in gedaan. Als die giftig zijn haal ik ze er zo maar weer uit dan.
Maar zijn de waarden voor de rest wel goed voor de garnalen?
Over die waardes durf ik niks te zeggen.

Den is giftig voor vogels vandaar dat ik er van uit ga dat het ook niet goed is in een aquarium. Heb ook nooit gelezen dat het in aquaria gebruikt wordt.
Ik vraag me trouwens af of je de pH daarmee kunt laten zakken.

Als de hoge pH door stenen komt zakt hij wellicht als je water ververst. Wat is de pH van het kraantjeswater? Als die lager is dan nu in de bak zou hij moeten zakken in je bak.
 
Hm, heb er nu Elzenproppen in liggen, die heb ik wel al vaker voorbij zien komen. Dennentakken gaan er dan voor de zekerheid maar uit. Een waterwissel ga ik inderdaad ook nog even doen, daarna nog maar een keer meten dan :)
 
Hm, heb er nu Elzenproppen in liggen, die heb ik wel al vaker voorbij zien komen. Dennentakken gaan er dan voor de zekerheid maar uit. Een waterwissel ga ik inderdaad ook nog even doen, daarna nog maar een keer meten dan :)
Je kunt ook je kraanwater meten. Eerst een waterwissel en dan de pH van de bak meten zal lastig zijn, als het goed is is het verschil maar klein. Niet teveel water in eens wisselen zodat de pH maar langzaam zakt.
 
Oh, dat is inderdaad best een goed idee XD Zal ik maar even doen dan zo!
 
Even gemeten, uit de kraan is de pH ongeveer 8. Ook aan de vrij hoge kant nog, ik dacht dat het water in Noord-Holland zo rond de 7 zat
 
Je hebt dan ongeveer dezelfde pH als ik heb (kraanwater). Zit ook op 8-8.5
 
PH van rond de 7 heb je zelden, ze proberen de PH altijd boven de 7 te houden omdat je geen zuur water in je leidingen wil hebben staan (heb ik mij laten vertellen). doorgaans begint het dus vanaf PH 7,5 >

voor citroengarnalen is het volgens mij een prima waarde.
 
Ah oke, dat is wel goed om te weten dan. Heb toevallig iemand in de buurt met citroengarnalen gevonden, dus heb het al gevraagd :)
 
Even gemeten, uit de kraan is de pH ongeveer 8. Ook aan de vrij hoge kant nog, ik dacht dat het water in Noord-Holland zo rond de 7 zat
Watermaatschappijen willen een basisch waternet om zo corrosie van het net zoveel mogelijk te voorkomen (geldt ook voor het leidingwerk thuis). Vandaar dat CO2 nagenoeg ontbreekt. Laat je echter het water staan (of ga je het beluchten) dan zul je zien dat de pH nog iets naar beneden gaat (maar dat zal uiteindelijk nog steeds dichter bij de 8 liggen dan bij de 7).
 
Hoe maken de watermaatschappijen het water dan basisch? Zo komt het neem ik aan bv niet uit de grond.
 
Ik denk zoals het ook basisch wordt in een aquarium. Toevoegen van kalk, calcium, mineralen en andere dingen waar water basisch van wordt.

Ik heb trouwens Elzenproppen in het water gedaan en het water is daardoor erg donker geworden. Het heeft een bruine gloed. Ik vind dit er eigenlijk wel heel mooi uitzien :D Het geeft een beetje een mysterieuze gloed aan het aquarium. Op de foto is het helaas niet heel goed te zien, maar het is echt stukken donkerder.
BCEBAC4A-A53E-4120-8492-6FDC11A35390.JPG
D856579C-2D97-4312-AE1A-8C6B92A7CC1B.JPG
 
Ik heb een tijd met rooibosthee gekleurd en die kleur is inderdaad moeilijk vast te leggen op een foto. Ziet er goed uit hoor!
 
Woeps, de Elzenproppen er de hele nacht in laten zitten en nu is het overdag ook nacht in de bak :eek: Wel een beetje erg donker geworden zo XD
B2906BE2-E27D-43CF-8534-3D93A2FEB6E3.JPG
 
Beter om eerst een paar erin te doen en eventueel bij te vullen, maar je kan er wat uithalen nu en wat water verversen dan is het weer wat lichter.
 
Het heeft wel gewerkt, want de pH zit nu rond de 7,0 - 7,5. Was gisteren nog 8,5! Prima waarden, want de garnalen zitten bij de verkoper op 7 ongeveer.

IMG_9091.JPG
 
Tja, inderdaad maar even wat verversen dan. Ik dacht de meeste kleur er gisteren al uitgekookt te hebben, maar dat bleek toch niet helemaal het geval te zijn nog XD
 
Ik doe niet teveel in een keer. De rest van de bruine kleur zal denk ik wel minder worden in de loop van de tijd :) Zijn er nog andere manieren om de pH laag te houden? Zou bijvoorbeeld citroensap toevoegen een optie zijn, of is dat te zuur als het ware?
 
Ik doe niet teveel in een keer. De rest van de bruine kleur zal denk ik wel minder worden in de loop van de tijd :) Zijn er nog andere manieren om de pH laag te houden? Zou bijvoorbeeld citroensap toevoegen een optie zijn, of is dat te zuur als het ware?
Ik durf je daar niks over te zeggen. Misschien even een apart topic daarvoor openen? Dan zien de kenners het ook.
 
Klinkt wel goed. Ik weet ook dat de pH daalt als je CO2 teovoegt, maar geldt dat alleen als je het toevoegt in gasvorm, of werkt ook de vloeibare CO2 plantenvoeding van EasyLife daarvoor?
 
Ohhhh oke. Dus enkel over turf filteren zou de pH wel verlagen?
 
Puik nieuws, kan morgen 10 citroengarnalen gaan ophalen! :) Hopelijk zullen ze het goed doen.
 
Er was even wat tussengekomen waardoor ik vorige week de garnalen niet heb kunnen ophalen. Nu heb ik weer opnieuw garnalen gevonden en die ga ik vanmiddag ophalen! Ben benieuwd, ik zal tegen die tijd wel even wat foto's uploaden.

Verder is de bak goed aan t draaien, niet veel last van algen, op een beetje bruinalg na. Tenminste, ik denk dat dat het is, aangezien het bruin is.. :p De pH een beetje rond de 7 krijgen (en vooral houden) is wel een beetje moeilijk, ik heb afgelopen week wat berekeningen en tests gedaan, maar het komt erop neer dat ik elke dag een beetje natuurazijn er in kan gooien om de pH stabiel op 7 te houden. Ik zit ook even naar turf voor in het filter te kijken, misschien is dat ook nog wel een optie.

Vanmiddag de foto's!
 
Hmmmm natuurazijn?
Kan dat überhaupt een stabiele pH geven?

Is een hogere pH niet minder schadelijk dan een schommelende pH?
 

Terug
Bovenaan