Pauwoog grondels, witte muggen larven


S

storm337

Guest
Hoi allemaal,

Ik heb sinds 1 dag 4 pauwoog grondels in mijn 54 liter bak,
ze zijn er heel goed aan toe maar ik dacht ik koop gelijk wat levend voer (WitteMuggenlarven) in dit geval.
Maar ik heb op dit moment maar een bak staan met vissen die ik moet voeren dus als ik zo�n zakje koop dan moet ik dat verdelen over een aantal dagen. Ze eten het goed maar ik ben bang dat ze teveel eten. Hun buikjes zijn helemaal vol (duidelijk te zien)
En toch eten ze verder, doe ik iets fout?

En nog een vraagje :)
Ik bewaar die witte muggenlarven nu gewoon in een grote plastic bak met water maar is dat gewoon oke?
Niet dat ik dalijk 100 muggen hier heb ;)


Groet, Storm
 
Zolang je ziet dat er geen muggenlarven verdwijnen, en ee ineens heeeel veel muggen in je huis zitten zal je nirt snel met veel larven zitten denk ik ;)

Ik denk dat als ze zich zo vol zitten te vreten zonder stoppen, dat je even een dagje niet moet voeren en daarna moet minderen... Ik heb er bij mijn betta's problemen mee gekregen dat ze tonnetje rond waren en veel moeite hadden om naar benden te zwemmen.
 
Ik weet van de lfs dat ze de zakjes in de koeling bewaren en juist de artemia buiten de koeling.
Zo doe ik het dus ook. Witte muggelarven blijven wel even in leven dus ze zullen ze echt wel opeten als je met mate voert.
Een incidentele larve die nog in de bak zwemt pikken ze de dag erna wel hoor.
 
jessicapilon zei:
Ik weet van de lfs dat ze de zakjes in de koeling bewaren en juist de artemia buiten de koeling.
Zo doe ik het dus ook. Witte muggelarven blijven wel even in leven dus ze zullen ze echt wel opeten als je met mate voert.
Een incidentele larve die nog in de bak zwemt pikken ze de dag erna wel hoor.

Ja, maar hun buikjes zijn dus al heel dik en wit, is het niet teveel?
 
Ik heb ook al eitjes gevonden terwijl ze er net 1 dag inzitten ;)
 
storm337 zei:
Niet dat ik dalijk 100 muggen hier heb ;)

Mikyboy40 zei:
Zolang je ziet dat er geen muggenlarven verdwijnen, en ee ineens heeeel veel muggen in je huis zitten zal je nirt snel met veel larven zitten denk ik ;)
Misschien voor de gein eens opzoeken welke kleur muggenlarve nu hoort bij de steekmug die zo gehaat is... ;)
 
Witte muggenlarven zijn larven van de spookmug (Chaoborus), zijn verrassend goede jagers, ze hangen de hele tijd stil in het water, tot er een watervlo in de buurt komt. Als ik watervlooien schep vang ik deze ook altijd, ik gooi gewoon alles in het aquarium en de vissen eten wel wanneer ze honger hebben, meestal is alles binnen 3 dagen op.
 
Gelukkig zijn de watervlooien hier (nog) schoon als ik ze vang. Even spoelen en voeren maar.
 
Ik vind het wel fijn dat er variatie in het voer zit: daphnia, chaoborus, cloeon, caenis, cyclops, gammarus, asselus en af en toe wat chironimus.
 
Ik probeer ook steeds variatie in het eten te brengen, ik heb in de tuin een grote ton water staan, waarin watervlo, muggenlarven en van die kleine gele diertjes in zwemmen. Deze spoel ik dan grondig uit en voer ze.
 
Jelle Touwen zei:
Ik vind het wel fijn dat er variatie in het voer zit: daphnia, chaoborus, cloeon, caenis, cyclops, gammarus, asselus en af en toe wat chironimus.

De meeste ken ik daar niet van dus maar hier zit enkel watervlooien als ik ze vang. Ben nog niet 1x iets anders tegengekomen terwijl in de zakjes van de lfs wel met regelmaat een ander beestje zit.
 
jessicapilon zei:
Waar hebben ze die dan afgezet? Bij mij deden ze dat in een leghol.

Haha grappig verhaal ik had even niks waar ze eieren in af konden zetten, dus heb ik een opzetstukje van mijn fohn gebruikt :juggle: :D
 
Ben ik weer.... helaas vond ik gisterochtend een dode pauwooggrondel :(
Een van de 3 vrouwtjes.... De man had opeens kapotte vinnen en dat had het dode vrouwtje ook.

Ik weet trouwens zeker dat het een vrouwtje was dat was duidelijk te zien, nu word ik wakker zet ik het licht aan zie ik een uitgeput vrouwtje gewoon nog wel normaal zwemmen enzo met het mannetje achter haar aan, nu denk ik zeker te weten dat mijn mannetje alle vrouwtjes de dood in wil jagen ofzo?

Hulp gevraagd....
 
Meestal worden deze gondels gehouden als koppel, misschien wil het mannetje zijn aquarium beschermen tegen vrouwtjes die hij niet ziet zitten, ook lijkt je bak ietsie naar de kleine kant maar met beplanting en schuilplaatsen zou het wel moeten lukken.
 
Mascha&Ivo zei:
Zeker in een 54 liter bak.

Dat is Zekeeeeer niet het probleem.
Aangezien zij de enige bewoners van de bak zijn en ze voldoende holen en schuilplaatsen hebben.
 
storm337 zei:
Mascha&Ivo zei:
Zeker in een 54 liter bak.

Dat is Zekeeeeer niet het probleem.
Aangezien zij de enige bewoners van de bak zijn en ze voldoende holen en schuilplaatsen hebben.
Het is en blijft een territoriumvormer waarvan je maar liefst 3 vrouwtjes op een zeer beperkt bodemoppervlak hebt gehuisvest. De afwezigheid van andere vissen doet daar niets aan af.
 
Mascha&Ivo zei:
storm337 zei:
Mascha&Ivo zei:
Zeker in een 54 liter bak.

Dat is Zekeeeeer niet het probleem.
Aangezien zij de enige bewoners van de bak zijn en ze voldoende holen en schuilplaatsen hebben.
Het is en blijft een territoriumvormer waarvan je maar liefst 3 vrouwtjes op een zeer beperkt bodemoppervlak hebt gehuisvest. De afwezigheid van andere vissen doet daar niets aan af.

Dus wat nu? Er zitten nog 2 vrouwtjes en 1 mannetje in.
 
Toch kijken of je het minst geaccepteerde vrouwtje terug kan brengen naar de winkel of elders kwijt kan?
 
Bij mij gingen 2 vrouwen met 1 man in een 60cm wel goed maar ja geen bak is gelijk natuurlijk.
Ik zou in dit geval dan ook het advies van Ivo opvolgen ;).
 
De buikjes van de 2 vrouwtjes zijn ineens oranje? wat betekent dit?
 

Terug
Bovenaan