Parosphromenus sp. - Prachtgoeramie


MaestroCygni

Well-known member
Lid geworden
6 mei 2015
Berichten
4,104
Leeftijd
22
Locatie
Appingedam, (Groningen)
  • Wetenschappelijke naam
    Parosphromenus sp.
  • Nederlandse naam
    Prachtgoeramie
  • Hardheid: zacht, neutraal, hard
    Zeer zacht
  • Temperatuur: koud, subtropisch, tropisch
    Subtropisch-Tropisch. Normaal wil je ze op 22-24 graden houden en tijdens het warmere (kweek)seizoen kun je de temperatuur langzaam tot 27-28 graden verhogen.
  • School, koppel, harem of solitair
    Kan in een koppel, harem of groep worden gehouden.
  • Welke waterlaag (boven, midden, onder of overal)
    Onder, maar zwemt af en toe naar het midden om eten te zoeken.
  • Herkomst
    Zuidoost-Azië
 
Laatst bewerkt:
Ten eerste wil ik zeggen dat ik voor "Parosphromenus sp." heb gekozen omdat de meeste Parosphromenus soorten bijna hetzelfde zijn qua gedrag en waterwaardes, en aangezien er al weinig mensen met Paro's zijn, wilde ik die samen brengen in één topic.

  • Omstandigheden eigen aquarium (maten aquarium, soort aquarium (biotoop, planten, stenen, hout aquarium, welke medebewoners,
    leidingwater of aangepast water (wat is er aangepast - osmose, turf enz), temperatuur )

    30cm kubus, Zuidoost-Aziatisch biotoop, 90% osmose, veel turf en bladeren. Temperatuur is nu rond de 22 graden.
  • Gedrag ten opzichte van elkaar (dezelfde soort).
    Geweldig. Oh, je wilt wat uitgebreidere info? Ok, ik heb vermoedelijk twee vrouwen. Ze zitten soms achter elkaar aan maar over het algemeen scharrelen ze vredig rond de bak. Ze zijn meestal bij elkaar.
  • Gedrag ten opzichte van andere aquarium bewoners.
    Ik heb een speciaalbak :juggle:
  • Eigen mening over de vis in zijn totaliteit (gedrag algemeen, kleur, zichtbaarheid in het aquarium)
    Het zijn geweldig mooie vissen met een geweldig gedrag. Ik heb twee vrouwen, dus veel kleur heb ik niet gezien. De mannen zijn tijdens het kweekseizoen fel gekleurd. Ze laten zich nu dat er geen stroming in mijn bak is de hele tijd zien.
  • Ervaring met de kweek van deze vis. Denk bijvoorbeeld aan: Makkelijk of moeilijk, is er broedzorg, eierlegend enz.
    Geen ervaring. Ze maken schuimnesten in holen, de kweek is redelijk makkelijk zolang alle waardes stabiel blijven.
Het is een vis dat ik iedereen aanraad zolang je wat ervaring hebt. De stroming in de bak moet nihil zijn als je ze vaak wilt zien, een sponsfilter is dus een aanrader.
 
Leuk verslag, het lijken mij heel interessante vissen. Heb je nog problemen met temperatuurverschillen in je kubus? Er is niet veel stroming.
Foto's foto's foto's

Groetjes John.
 
Leuk verslag, het lijken mij heel interessante vissen. Heb je nog problemen met temperatuurverschillen in je kubus? Er is niet veel stroming.
Foto's foto's foto's

Groetjes John.
http://aquaforum.nl/threads/het-zuidoost-aziatisch-bakje-van-maestrocygni.97369/ Daar kun je wat foto's van mijn bak en vissen zien. Ik probeer het album om de zoveel tijd te updaten.
Wat temperatuurverschillen betreft: Nee, ik heb niks gemerkt. Mijn kamer is 24/7 verwarmd tot 21-23 graden dus de bak blijft ook mooi tussen de 22-23 graden. Ik weet echter niet hoe ik het in het kweekseizoen (zomer) wil doen, als de temperatuur net zo stijgen als vorig jaar hoef ik er geen verwarmingselement in te hangen. Dat scheelt in ieder geval wel :)
Ik moet er ook bij vermelden dat de kubus maar tot de helft gevuld is. Ik vind het mooier en Paro's zijn toch labyrintvissen, dus ze waarderen dat wel.

[Edit:] Ik heb gezien dat je ook foto's moet/mag plaatsen hier, dus here we go:
Een filmpje:

Zeer onscherpe foto, maar je ziet de kleuren van de vis. De positie is ook typisch van Parosphromenus, het is het tegenovergestelde van Nannostomus eques, N. eques zwemmen schuin met hun kop richting het wateroppervlak, terwijl Paro's met hun staart richting het wateroppervlak zwemmen.
IMG_20170402_190745.jpg
 
Laatst bewerkt:
Heel zach behoorlijk tot extreem zuur houden. Nemen vaak alleen levend voer aan. Als je de waterkwalieteit kunt bieden die ze behoeven leuke visjes.
 
DSC_0719.JPG
Supermooie vissen maar ook kunnen ze extrem schuw zijn als je wildvang hebt.
Levend voer een must,zekers!
Vragen schuilplaatsen, blad en planten zijn minder bestand tegen het zure water.
Mijn waterwaarden zitten het meeste onder de 5. Door de zandbodem die ik gebruik het eerste jaar een Prachtbak gehad, daar zitten dan de meeste voedingsstoffen in voor de planten, nu werk ik Met takken en beukeblad/ amandelblad. En de Javavaren is redelijk bestand tegen de Lage Ph en overige waarden.




DSC_0409.JPG


Bovenstaande foto zoals mijn bak na 6 weken in draaien erbij stond.
2e foto een mannetje van de soort linkei.
Heb van deze regelmatig jonge visjes. En diegene die ik groot heb gebracht zijn veel minder schuw als de ouders.

FB_IMG_1487090788715.jpg


Ik gebruik overigens Rena pompjes, deze zijn in stroming goed verstelbaar.
 
Laatst bewerkt:
Nog even een filmpje van 2
Jonge Mannen die indrukwekkend op elkaar willen maken voor een vrouw.
Goed kijken, ze zitten half onder de plant.
Overigens de vrouw kiest de man lol.




Het bestand is iets te groot om te downloaden.
 
Hoe meer ik over deze soort lees en bekijk, hoe verliefder ik wordt.
Ze zijn echt geweldig, qua uiterlijk, qua gedrag.
Yep, binnen 6 maanden heb ik ze zwemmen ;) Waarschijnlijk de Nagyí
 
De door mij zo gewenste Nagyi komt volgens de species map van parosphromenus project niet voor op Borneo, alleen mainland Maleisië.
Er zijn vele soorten die er wel voorkomen, dus 'bewaard' ik de nagyi voor een latere 'speciaal bak' die er ooit moet komen.
Voor nu dus maar even kijken welke soort ik kan krijgen. Utaka heeft de Bintan zitten, ook geen Borneo species, maar even in de gaten houden en informeren bij andere shops wie er wat zou kunnen leveren.
 
Sinds gisteren heb ik 4 maal Parosphromenus zitten, het is een soort gevangen op Borneo, waarschijnlijk een ondersoort van de bintan maar dat zal de toekomst moeten uitwijzen.
Ondanks dat ze in 240 liter zitten laten ze zich goed zien! Zodra ze iets minder schuw zijn zal ik zorgen voor wat duidelijke foto's.
 
Ah, deze was ook weg.
Bij Utaka staat P. ornaticauda op de verwacht lijst, voor de liefhebbers.
Wel aan denken dat dit een van de lastigste soorten is om te houden, dus niet in een gezelschapsbak houden en goed op de waterwaarden letten.
 
Utaka heeft op dit moment de P. linkei en P. oranticauda zitten, voor de liefhebbers :)
 
Nog even een filmpje van 2
Jonge Mannen die indrukwekkend op elkaar willen maken voor een vrouw.
Goed kijken, ze zitten half onder de plant.
Overigens de vrouw kiest de man lol.




Het bestand is iets te groot om te downloaden.

Prachitg om te zien!

Hoe gtoot is de bak en hoeveel vissen zitten erin, als ik vragen mag?;)k
 
Hallo Ruben,

Ik ben begonnen Met 3 paar linkei in een 60 cm bak. De bak is in 3en verdeeld zodat elk stel zijn eigen territorium heeft. De dames kiezen de heren uit en er werd in het begin behoorlijk geimponeerd. De linkei in het filmpje zijn mijn jongen die elkaar uit proberen in een ander bakje (40cm) daar zaten 3 jonge vissen in en er zaten ook wat jonge visjes in mijn 60 cm bak. Totaal heb ik nu 8 linkei over. De nagyi heb ik ook zitten maar zeker iets moeilijker te kweken. Alles zit bij mij apart in de bakken.
 
Ps: sommige winkels en groothandels weten niet wat ze in huis halen, je kan iets bestellen maar je krijgt Soms iets anders in huis, dit vooral van de paro soorten.
 
Ps: bderooy, als je wildvang hebt worden ze niet minder schuw, maar blijven ze verstopt en zal je ze meer niet dan wel zien :eek:
 
Ps: bderooy, als je wildvang hebt worden ze niet minder schuw, maar blijven ze verstopt en zal je ze meer niet dan wel zien :eek:
Mijn wildvang P. cf sentang (vermoederlijk) zijn zeker niet schuw, ik zie ze zo goed als iedere dag wel rondzwemmen en eten alles ;)
 
Dan zijn ze nog ook nog Jong?? Of?? Krijgen ze al kleur?

Leuk om te horen dat ze bij jou wel zich laten zien, :) mijn Nagyi laten zich ook zien maar mijn linkei Kreeg ik al als volwassenen, dus Daarom dat ze liever onder de bladeren zitten. :(
 
Dan zijn ze nog ook nog Jong?? Of?? Krijgen ze al kleur?

Leuk om te horen dat ze bij jou wel zich laten zien, :) mijn Nagyi laten zich ook zien maar mijn linkei Kreeg ik al als volwassenen, dus Daarom dat ze liever onder de bladeren zitten. :(
Inderdaad nog jong, ja. Ze krijgen al wel wat kleur, maar nog niet zo indrukwekkend als een volwassen dier is. Ik kreeg ze op ongeveer 2 cm, inmiddels iets groter.
1 van de mannen is al wat groter, die heeft 1 mislukt nestje gehad maar verwachtte er ook niet veel van.

De nagyi wil ik ook erg graag, samen met ornaticauda de mooiste in mijn ogen.
IMG-20171218-WA0051.jpg
 
Ik denk dat mijn Paro's stiekem een computer in de bak hebben, want na dit geschreven te hebben besloot er eentje in vol ornaat rond te gaan zwemmen.
Foto's zijn niet van topkwaliteit want het is wat licht in huis maar dat mag de pret niet drukken.
IMG-20171223-WA0009.jpg
IMG-20171223-WA0005.jpg
 
Mooi herkenbaar als Nagyi :) en ook höe hij zich dicht bij het glas laat zien
 
Mooi herkenbaar als Nagyi :) en ook höe hij zich dicht bij het glas laat zien

Hmmmmmm het lijkt op Nagyi maar twijfel er aan. Lijkt Erg veel op wat ik heb zitten als Nagyi ;)

Overigens mocht je meer willen weten is er ook de paraphromensus project.
Despite wordt beheerd door een Duitser en een Françoise :)


https://www.parosphromenus-project.org/en/forum/index
 
Laatst bewerkt:
Hmmmmmm het lijkt op Nagyi maar twijfel er aan.

Overigens mocht je meer willen weten is er ook de paraphromensus project.
Despite wordt beheerd door een Duitser en een Françoise :)

www.parophromesusproject.com
Het is een P. sentang :)
 
Ja, prachtig. Heeft iets weg van P. ornaticauda, maar deze zal wel veel moeilijker te vinden zijn.
 
Het is inderdaad geen nagyi, die wil ik graag ;)
Het lijkt inderdaad het meeste op de sentang.

Parosphromenusproject ben ik al lid van ;)
 
@MaestroCygni: jazeker dat deze moeilijker te vinden is maar ik heb wel grote connecties :) bv in Duitsland en op de plekken zelf. Alleen sommige soorten zijn zo ernstig bedreigd, dat ik daar wel anders tegenover sta om deze soort in huis te halen.

@bderooij: dat je al lid bent is heel mooi. Dan heb je mij waarschijnlijk ook al gespot ;)
Je weet waarschijnlijk dan ook van de bijeenkomsten net als die van de IGL-DE.
 
Als ze zo ernstig bedreigd zijn door de vernietiging van hun natuurlijke habitat, is het toch juist beter om deze soorten in huis te halen? Of bedoel je dat je dat aan de meer ervaren mensen overlaat?
 
@MaestroCygni: jazeker dat deze moeilijker te vinden is maar ik heb wel grote connecties :) bv in Duitsland en op de plekken zelf. Alleen sommige soorten zijn zo ernstig bedreigd, dat ik daar wel anders tegenover sta om deze soort in huis te halen.

@bderooij: dat je al lid bent is heel mooi. Dan heb je mij waarschijnlijk ook al gespot ;)
Je weet waarschijnlijk dan ook van de bijeenkomsten net als die van de IGL-DE.
Inderdaad, ik heb je naam er wel eens gezien, en weet ook van de bijeenkomsten, al is het wel een beetje uit de buurt ;)
Ben wel van plan om, wanneer mijn stelling staat, naar Hamburg te rijden om daar mijn dieren op te halen. Heb al aanbod staan, moet ze alleen nog ophalen ;)
 
Als ze zo ernstig bedreigd zijn door de vernietiging van hun natuurlijke habitat, is het toch juist beter om deze soorten in huis te halen? Of bedoel je dat je dat aan de meer ervaren mensen overlaat?

Er zijn veel indonesen die de soort proberen te behouden en zelf kweken maar ook jonge wildvang te koop zetten. Deze soort is wat moeilijker maar ook zeker ernstig bedreigd als ik het goed heb :( Misschien in de toekomst dat ik er over nadenk om deze soort probeer aan te schaffen.
 
Laatst bewerkt:
Inderdaad, ik heb je naam er wel eens gezien, en weet ook van de bijeenkomsten, al is het wel een beetje uit de buurt ;)
Ben wel van plan om, wanneer mijn stelling staat, naar Hamburg te rijden om daar mijn dieren op te halen. Heb al aanbod staan, moet ze alleen nog ophalen ;)

Mag ik je vragen bij wie, in Hamburg :)
Hmmm ik weet dat het niet naast de deur is en ik zal je vertellen dat ik niet veel op IGL bijeenkomsten kom maar wel veel door Europa reis met mijn andere visjes.
Mocht ik weer jongen hebben ben je altijd welkom om een koppel op te halen. ( de linkei dan) Ben ook erg benieuwd naar de stelling. Hoe groot worden je bakken??
Als je zover bent dan hoop ik op een foto ;)
 
Mag ik je vragen bij wie, in Hamburg :)
Hmmm ik weet dat het niet naast de deur is en ik zal je vertellen dat ik niet veel op IGL bijeenkomsten kom maar wel veel door Europa reis met mijn andere visjes.
Mocht ik weer jongen hebben ben je altijd welkom om een koppel op te halen. ( de linkei dan) Ben ook erg benieuwd naar de stelling. Hoe groot worden je bakken??
Als je zover bent dan hoop ik op een foto ;)
Bernd :) Heeft een stuk of 6 soorten zitten.

De stelling krijgt 30 liter bakken, groot zat :) Ik denk dat er uiteindelijk 6 komen, en dan 1 of 2 grotere bakken als 'uitzwem' bak.
Wil 2 of 3 soorten hebben, 2 koppels per soort. Linkei is naar ik begrijp een wat makkelijker te kweken soort, misschien dat die er wel komt. Er zijn nu eenmaal teveel mooie Paro's :)
 
Ik heb hier momenteel 8 Parosphromenus parvulus zwemmen. Binnenkort komen daar misschien nog 6 bij. Moest er iemand ooit nakweek willen.
 

Terug
Bovenaan