Parosphromenus of sphaerichtys bakje


D

DannyW

Guest
Ik had na het overzetten van mijn west afrika beestjes naar de grotere bak een bakje over.
Dit bakje had ik bedoeld om er een garnalenbak van te maken maar.. het wordt een aziatisch nanovisjes bak met naar voorkeur een labyrinthvis als hoofdbewoner.

Nu loop ik te denken om eens een Parosphromenus of sphaerichtys soort te gaan houden maar voor welke is dit bakje het meest (of uberhaupt) geschikt?

Het is een bak van 60x30x30, met hierin een x aantal citroengarnalen en 6 Erethistes jerdoni. Ik wil hier eigelijk nog een schooltje Boraras bij doen.
Het filteren gaat met een BOB sponsfilter en de temperatuur ligt momenteel rond de 23 graden (kamertemp). PH is nu ong. 7 maar ben van plan om met turf en bladeren deze te verlagen richting de 6.5.

planten: javavaren, crypto's en mosballen. Limnobium laevigatum als drijver.
 
Choco's en Paro's combineren met garnalen lijkt me inderdaad geen gelukkige combinatie, hoe leuk het ook zou zijn (heb het idee zelf ook uit mijn hoofd gezet).
Mocht je het wel willen doen, dan inderdaad de PH verlagen naar 6 of minder, osmose water filteren over turf en zorgen dat er VEEL verstopplaatsen zijn. Vooral Paro's verstoppen zich graag (kijk niet gek op als je ze een week helemaal niet ziet, ze zijn meesters in zich verbergen).
 
Ja dit zal niet gaan lukken vrees ik.
Nou ja dan word het een betta bakje (zodra de citroentjes een stabiele kolonie hebben gevormd) en zet ik wel eens ergens een speciaal bakje neer voor deze bijzondere diertjes
 
Paro's zou ik adviseren alleen te houden, zo komen ze het beste tot kweken. Lage Ph is een must, net als levend voer, hier zitten ze rond 4/5 en heb al diverse jongen gehad. Bij de ene soort gaat het wat makkelijker als de ander. Het zijn echte dieren die in donker water leven en ook dus veel blad op de bodem op prijs stellen.
Zoals bderooy al aangaf zijn ze soms dagen verstopt en zie je ze hooguit met een zaklamp als het licht uit is. Maar het zijn prachtvissen en wel een bedreigde soort. ;)
 

Terug
Bovenaan