Parosphromenus, maar welke?


MaestroCygni

Well-known member
Lid geworden
6 mei 2015
Berichten
4,114
Leeftijd
22
Locatie
Appingedam, (Groningen)
Ik heb hier twee Parosphromenus, zogenaamd de P. deissneri. Ik kocht ze als m en v maar snel kwam ik erachter dat het twee vrouwtjes zijn, omdat ze naast een blauw-witte gloed rondom de vinnen geen kleur vertonen. Nou heb ik net deze foto gemaakt, het is niet erg scherp maar je ziet dat de vinnen licht rood zijn, zou het P. anjunganensis kunnen zijn? En is het misschien tóch een man?
IMG_20170402_190745.jpg
 
Je zou toch echt wel een scherpere foto moeten nemen.

Momenteel twijfel ik tussen de P. phoenicurus en P. anjunganensis.

Of zou het een P. sumatranus zijn? Die vind je erg weinig!
 
Laatst bewerkt:
Je zou toch echt wel een scherpere foto moeten nemen.

Momenteel twijfel ik tussen de P. phoenicurus en P. anjunganensis.

Of zou het een P. sumatranus zijn? Die vind je erg weinig!
Ik hoop om eerlijk te zijn niet dat het P. sumatranus is. Ik vind het een geweldig mooie vis, maar ik zou het zonde vinden om alleen deze vrouw te hebben. Ik heb deze gekocht als "P. deissneri" dus ik kan niet 100% zeker weten dat ik een mannelijke sumatranus krijg als ik weer deissneri bestel...
P. phoenicurus is het waarschijnlijk niet.

Ik ben nu zelfs bang om een man te kopen, want ik weet natuurlijk nog steeds niet wat deze vrouwen zijn... De enige manier om te weten of deze écht een sumatranus is tijdens het paren, en ik wil deze niet zomaar met een andere soort laten paren.
 
Laatst bewerkt:
Ik vond de foto op de screenshot op internet. De paro op de foto ziet er net zo uit als die van mij. Na een beetje zoeken zag ik deze post op de bekende Paro forum. Nu weet ik niet eens zeker of mijn Paro's überhaupt wel vrouwen zijn. Het zouden ook P. opallius of rubrimontis mannen kunnen zijn... Ay...
Ik zal morgen een account moeten maken op Parosphromenus project...

Screenshot_2017-04-05-02-12-04.png
 
Ik zou het licht wat meer dimmen en echt wel proberen om betere foto's te maken.
Maar de dieren zijn voornamelijk gestresst, dus is het nog moeilijker om te determineren.

Aansluiten bij het Parosphromenus project is een goed idee. Hopelijk reageert Peter Finke op je bericht, hij is de kenner op het gebied van Parosphromenus. Ook Helene is een grote naam op het forum.
 
Beter dan dit wordt het denk ik niet.
IMG_20170406_142630.jpg
IMG_20170406_143022.jpg

Helene heeft al geantwoord. Het doet haar denken aan haar phoenicurus en tweedei vrouwen, maar ze zegt dat het ook een man kan zijn. Het is in ieder geval geen deissneri.
 
De vissen zijn nog erg Jong en zijn ze ook al gewend?? Ik heb 2 soorten en kocht ook hier 2 paar zogenaamde deisnerri maar ook achteraf Nagyi. Mocht ze wel zelf uit de afleverzak uitzoeken wat mij 2 stel opleverde.
Als ze Jong zijn moet je bij soorten ook de kenmerken weten. Goed dat je jezelf bij het project hebt aangemeld ,ook ik sta daar al een tijd ingeschreven. Wacht rustig af höe ze groeien en wennen dan kleuren ze hopelijk meer op. Ze zijn gesteld Op Donkere plekken en drijvers zijn ze helemaal blij mee.
 
Ik ben nu vrijwel zeker dat het een jong P. anjunganensis manetje is. Binnenkort maar eens bij veldhuis een bestelling plaatsen, want nergens anders hebben ze anjunganensis.
 

Terug
Bovenaan