Parelschub ziek; wat?


S

Sanne2018

Guest
F958D584-0991-4CA3-9B44-8FC54A7F0FD0.jpeg
7E679288-0DBF-46D5-8263-4FF81FAE8609.jpeg
7C78FDCF-6D7C-4210-A538-C87D3B137B8D.jpeg
Heeft iemand enig idee wat er met m’n parelschub aan de hand is? En hoe ik het kan behandelen? Vis lijkt verder happy. Normaal eetgedrag en zwemgedrag.
Ik heb al een kuurtje Esha2000 geprobeerd, maar dat heeft niet geholpen. Graag lees ik jullie tips! Bedankt!
 
Foto zijkant met los hangende vinnen zodat buik en borstvinnen en staart goed te zien zijn?
Foto totaalbeeld van aquarium en medebewoners? Wat doe je aan verversen?
Hoe ziet zijn poep eruit.?
 
Foto lukt nu even niet. Maar verversen gewoon 1 x per week 60/70%. Poep en eetlust normaal. In totaal 3 vissen in 200 liter. Ik zal als ik thuis ben, nog wat foto’s maken.
 
0146EBBC-FB03-4482-9136-98A745728854.jpeg
94268554-925B-4193-A8A3-2A692A2478EB.jpeg
030A1156-E01A-4B58-8E12-458D1D014C31.jpeg
Nee geen witte doorzichtige ontlasting. Ik heb nu wel meer foto’s.
 
kun je nog een foto zijkant van de leeuwenkop en de andere collega maken en totaal aquarium zodat hele aquarium te zien is?
 
Heb je ook enig idee hoe oud ze zijn? Paaien ze al? te zien dat een mannetje achter het vrouwtje aan hapt bij de kont en hem opdrijft, rond beukt?
 
Ze paaien (nog) niet. Geen idee hoe oud ze zijn. De Leeuwenkop heb ik het langst. Ik denk zo’n 6-7 jaar. De Parelschub en Ranchu 1,5 maand. Een foto van het hele aquarium lukt niet goed; het spiegelt erg, want ik heb nog geen verlichting erin.

image.jpg


image.jpg


image.jpg
 
Foto aquarium is duidelijk genoeg. Wilde even zien wat je erin had zitten qua inrichting. Dat hout kun je beter eruit halen. Die scherpe takken kunnen wondjes veroorzaken.

Mannetjes zul je gaan herkennen aan witte stipjes op kieuwdeksels en een rij vooraan op de borstvinnen. De mannetjes gaan op een gegeven moment jagen (paaien) dat wil zeggen dat ze het vrouwtje door het aquarium gaan opjagen en beuken in op de buik om de eitjes eruit te krijgen. Soms hebben ze niet helemaal door wat het vrouwtje is dus gaan ook de mannetjes onderling achter elkaar aan. Dat kan er hard aan toe gaan vandaar zo min mogelijk tierelantijntjes in het aquarium omdat ze zich daar aan verwonden.

Ik neem aan dat het aquarium al een tijdje staat en goed is ingedraaid en er geen hoge NO2 en NH3 problemen zijn.

Nu dan de sluiers. Het is nog geen crisis want zien er redelijk goed uit.

Ik zie wel wat hapjes/rafeltjes uit staarten en vinnen. Ook de oogjes staan wat uit de kop. Dit kan duiden op een bacterieel probleem in je aquarium.

Het gat in de kop van de pearl kan duiden op bacterieel of flagelaten. Head in hole disease. Het zou ook heel goed een wondje kunnen zijn. Wellicht tegen een scherpe tak aangezwommen en dit is een beetje gaan ontsteken en gaat wat schimmelen.

Bij flagelaten "head in hole disease" zie je bijna altijd witte/slijmerige draden poep. Op een gegeven moment zal de vis niet meer eten. Er zullen dan ook meer gaten in de kop komen. Je ziet eerst een wittig/gelig pukkeltje/pusbultje en dan later een rood gat/krater.

Het kan dus alle kanten op gaan. Ik zal je advies geven in mate hoe erg het gaat worden met eerst de minst belastende oplossing voor je vissen en aquarium.

Als het een bacterieel probleem is zal je op kort termijn een kuur bactopur direct tabletten moeten gaan geven. Dit geneest alleen als je er snel bij bent. De kuur moet je vandaag gaan bestellen met het oog hoeft het nu niet dan zul je het zeker ooit wel eens moeten gebruiken. Deze kuur heeft gevolgen voor je biologisch evenwicht van je aquarium dus gebruik je liever niet maar als het moet dan moet het. Mocht je moeten gebruiken zal ik hier verder op in gaan. Wel de direct tabletten versie en niet de vloeibare!!! Zitten andere stoffen in!!

Als eerste ga je 50 % verversen. Je moet met je hand over de bodem waaien en planten even goed bewegen en dan bij de bodem afhevelen. Op bodem en planten zit altijd het een en ander aan ziektekiemen die je hiermee dus in het riool laat belanden. Dit ga je om de 3 dagen doen. Vers water wat je toevoeg moet dezelfde tempratuur zijn als je aquarium. Liever een graad te warm dan te koud.

Zoutbadjes geven. 5 dagen lang iedere dag alle vissen in het badje. 1 voor 1.
Je maak 2 bakjes/emmers met vers water zelfde tempratuur als aquarium. In 1 bak/emmer doe je 20/30 gram zout per liter bij. Zout zonder jodium. Bij voorkeur Salina zout vaak bij jumbo te koop. Plastic zak meen 0.60 cent ofzo. 10 liter dus 200/300 gram erbij in. Goed roeren met een garde zodat het oplost. Vis vangen bij voorkeur met water en al, bakje, maatbeker ofzo. Visje met de hand in het zoutbadje doen. Max 3 minuten of als hij niet meer beweegt, kieuwen bewegen of op rug gaat drijven dan eerder eruit halen. Van zoutbadje naar het badje ernaast met de hand. Visje rustig meehelpen om baantjes te trekken in het schone water zodat hij kieuwen spoelt. Visje weer vangen met maatbeker en in aquarium terugzetten onder begeleiding hand en hem weer baantjes laten trekken totdat hij uit zich zelf weg zwemt. Niet schrikken in het zoutbadje want je kunt klodders doorzichtig spul zien drijven dat is slijmhuid te samen met een hoop ongedierte. voordat je andere vis erin doe haal je meeste even weg.

Hierdoor moet je zien dat het wondje beter eruit gaat zien en dat wittige moet verdwijnen.

Aankomende dagen ga je goed op de staarten/vinnen letten. Zie je dat er meer stukjes verdwijnen of gaan rafelen dan is het misse boel. Je check ook de oogjes. Mochten die nog meer naar voren uit de kop komen ook misse boel. Verder kijken naar eetgedrag en strakke vinnen. Dat betekend dat ze de vinnen tegen het lichaam gaan knijpen/hangen niet meer losjes.

Zie je bovengenoemde verschijnsels zul je de kuur bactorpur direct zsm moeten gaan gebruiken. Volg gebruiksaanwijzing en los de tabletten eerst op in een bakje water. ff fijnstampen anders vreten je sluiers ze op. Je hebt geen licht dus prima. Kool uit filter als je dit erin heb zitten! Dan stoppen met de zoutbadjes.

Verder moet je de sluiers elke dag een portie diepvries doperwten gaan voeren om hun darmen te activeren. Weet niet of je dit al geef. handje doperwten in bakje met laagje water. ff kook erover in magnetron. Velletje eraf pellen en in stukjes snijden. vinden ze heel lekker. De poepslierten zullen daardoor soms groen zien. Zie je lange witte draden ontlasting komen of meer gaten in kop dan ook misse boel. Als je dit zie melden. Dan niet de bactopur direct gebruiken want dit helpt daar niet voor dan moet je wat anders hebben. Dan moet je een middel voor flagelaten hebben maar dat kan je later halen vallen niet meteen dood neer van flagelaten.

Sluiers voer je meerdere malen per dag kleinere porties. 4 tot 6 keer. Afwisselend voer met ook insecten, gedroogde garnalen, groenvoer etc.

Pff heel verhaal hoop dat je er wat aan heb en het goed gaat komen met je mooie sluiertjes.
 
Bedankt voor je uitgebreide reactie!
Ik heb nog wel een vraag; Waarom alle 3 de vissen in een zoutbad?
 
Omdat de kans op kruis besmetting groot is. Vele sluierhouders doen periodiek, preventief zoutbadjes. Alle vissen hebben wat aan parasieten op zich leven dat geeft niet als ze gezond zijn, hebben dan genoeg afweersysteem. Als vissen worden verzwakt door bacterieel is het feest voor parasieten en zitten er veel meer op de vis. Zout haalt een hoop van de vis af zodat ze geen energie hoeven te gebruiken voor dit probleem. Ziektes zijn meestal een cirkeltje. een opeenstapeling van verschillende soorten ellende.

Als het alleen een wondje is zal die genezen van het zout. Zout gaat niet helpen in geval van bacterieel vandaar dat je de kuur in huis moet gaan halen want als dit het probleem is dan kan dit heel snel gaan en als je te laat ben gaat niets meer helpen.

De leeuwenkop is moeilijk te beoordelen als hij al 6 jaar oud is. Is vergroeit. De ogen van de ranchu staan ook wat uit de kop en zie bij hem vinnen die niet mooi rond zijn.
 

Terug
Bovenaan