pareldanio's


M

mie567

Guest
hoi

Wil graag wat advies!
Wilde eigenlijk voor een zuid Amerikaanse biotoop gaan

Wilde eerst voor de tetra's gaan als scholenvis?
Maar nu heb ik de pareldanio's gezien

Kunnen deze ook in combinatie met corydoras en een algeneter
En nog een koppeltje ?
 
als je niet per definitie biotoop correct wilt zijn, waarom niet.
 
Pareldanio's wensen koeler te worden gehouden dan de meest verkochte 'algeneneter', de Ancistrus cf cirrhosus. Wat zijn je bakmaten trouwens want dat is ook van belang. Een Ancistrus mag echt niet kleiner dan een 80cm, maar beter minstens in een meterbak.
 
Mijn back is 80cm breedt
 
Liefst ook hoogte en diepte, of anders het model dat je hebt.
 
Ik heb een juwel primo 110 led
 
de pareldanio zit het liefst in een temperatuur van 22 tot 24 graden.
Aangezien voor de de Ancistrus of cirrhosus minimaal 100 cm wordt aangeraden zou je ook voor de otocinclus kunnen gaan.
Deze komen ook uit zuid Amerika maar worden niet zo groot( ongeveer 3 cm) maar er wordt wel aangeraden om ze minimaal in een groepje van 5 a 6 te houden.
ze kunnen trouwens in dezelfde temperatuur worden gehouden als de pareldanio
 
Als het een net gestart of nog te starten aquarium is zou ik daar alleen de eerste maanden - half jaar geen otocinclussen in doen.
 
Oke bij de Dierenwinkel gespecialiccerd in aquariumvissen? zeggen dat Ik er ook een koppeltje Apistogramma borelli
Bij kan zetten


Dus de Parel danio's
Otocinclus
Corrydorras
Koppel apistogramma
 
Pareldanio's wenst op 20-25 graden te worden gehouden, met andere woorden gemiddeld 22 graden is een goede temperatuur, corydoras (de meeste kleinere dan toch) wens ook een koelere temperatuur en zijn geschikt voor bij de pareldanio's, zelfde verhaal voor de otocincli.

Ik waarschuw je wel. De otocinclus staat er om bekend zowel tijdens het transport van de vangplaats naar de winkel als in het aquarium zelf veel uitval te hebben. Een uitval in je eigen aquarium van 50% is geen uitzondering. Een ingedraaid aquarium van minstens enkele maanden oud helpt maar is nog geen garantie.
Als het puur voor de algen is zou ik eerder neritina slakken aanraden, velen malen effectiever en sterker. Alleen visueel minder aantrekkelijk.

Ik zou niet aanraden om hier nog apisto's bij te zetten om de volgende redenen.
  1. Je zal bijna zeker conflicten krijgen tussen de corydoras en de apistogramma.
  2. Apistogramma wensen warmer te worden gehouden dan de rest van je bestand.
  3. De kans is er dat je pareldanio's levend voer worden.
Zelf zou ik dan eerder een koppel honinggoerami's aanraden, alleen is dat wel niet Zuid-Amerikaans.

Zelf zou ik voor jouw bak eerder een Aziatisch visbestand aanraden:

Honinggoerami (1.2)
Hemelse pareldanio's (30)
Pangio sp. (6)
Neritina sp. (5)
Eventueel vuurgarnalen en/of japonica garnalen.

Blijft natuurlijk maar een suggestie. Is ook afhankelijk van wat je liever wilt: Pareldanio's of een zuid-Amerika bestand.
 
Laats zei iemand
Dat de honing goeramie een virus bij zich droeg
 
Ik heb al een jaar nu een koppeltje honing goeramis en er is niets mis mee, let alleen wel goed op het geslachtsonderscheid!
 
Dus de Apistogramma borelli
Ziet mijn toekomstige parel danios als voer??

Ik zie nu door de bomen het bos niet meer
 
Apistogramma's zijn hele nieuwsgierige diertjes, ze zullen zeker ook een plek willen claimen in je aquarium, dit in combinatie met de schuwe bangerige parel danio's zullen ze zeker een hapje doen hier en daar. Een apistogramma wordt dan ook door hun gedrag niet aangeraden als beginners vis.
 
Oke Ik denk dat Ik Maar geen koppel neem!
 
Ik zou nog is een keer aanraden toch te kijken voor honinggoeramies erg leuke diertjes.
 
  1. De kans is er dat je pareldanio's levend voer worden.
  2. Apistogramma wensen warmer te worden gehouden dan de rest van je bestand.
De Apistogramma Borelli is een soort welke subtropisch gehouden dient te worden, het liefst met seizoensinvloeden. Denk aan ongeveer 20-22 graden watertemperatuur.

Apistogramma's zijn hele nieuwsgierige diertjes, ze zullen zeker ook een plek willen claimen in je aquarium, dit in combinatie met de schuwe bangerige parel danio's zullen ze zeker een hapje doen hier en daar. Een apistogramma wordt dan ook door hun gedrag niet aangeraden als beginners vis.

Waarop baseren jullie het idee dat een Apistogramma Borelli pareldanio's als levend voer zou kunnen zien?

Even los van de discussie of Apistogramma Borelli een goede keuze is voor Mie567, is de kans dat een Apistogramma Borelli namelijk actief zal jagen op een pareldanio nihil laat staan dat ze deze snelle visjes te pakken kunnen krijgen.
Het enige wat een Borelli zal doen is tijdens de paartijd zijn of haar territorium verdedigen tegen de pareldanio's. Aangezien het snelle vissen zijn en bekend staan om hun rovend gedrag, zullen de Borelli's ook last hebben van de combinatie. Een broedsel zal namelijk lastiger te beschermen zijn tegen de danio's.
 
Van zicht afbijten, is anders als opeten. Wat ik dus stel is inderdaad dat de Borelli zeker tijdens zijn afzet zijn plek gaat claimen, en de combinatie maakt het dat het dan chaotisch wordt voor beide partijen.
 
Ah oke, ik had "een hapje doen hier en daar" opgevat als het opeten van pareldanio's :)
 
Misschien ook een onduidelijke omschrijving, ik bedoelde het happen naar de vis.
 
De Apistogramma Borelli is een soort welke subtropisch gehouden dient te worden, het liefst met seizoensinvloeden. Denk aan ongeveer 20-22 graden watertemperatuur.



Waarop baseren jullie het idee dat een Apistogramma Borelli pareldanio's als levend voer zou kunnen zien?

Even los van de discussie of Apistogramma Borelli een goede keuze is voor Mie567, is de kans dat een Apistogramma Borelli namelijk actief zal jagen op een pareldanio nihil laat staan dat ze deze snelle visjes te pakken kunnen krijgen.
Het enige wat een Borelli zal doen is tijdens de paartijd zijn of haar territorium verdedigen tegen de pareldanio's. Aangezien het snelle vissen zijn en bekend staan om hun rovend gedrag, zullen de Borelli's ook last hebben van de combinatie. Een broedsel zal namelijk lastiger te beschermen zijn tegen de danio's.
Ik dacht dat ze wel een Danio zouden lusten vanwege hun grootte.
 
Laatst bewerkt:
Wat is dat virus dan? Ik zat zelf namelijk te denken aan een aanschaf van een koppel dwerggoeramis.
 
Het iridovirus is voornamelijk afkomstig uit Aziatische kwekerijen. Ongeveer een kwart van de dieren heeft het. Het is zeer besmettelijk en zal alle dwerggoerami's ik het aquarium infecteren. De vissen kunnen dan nog een jaar leven voordat ze sterven, maar het kan ook sneller gaan. Er zijn Duitse kwekers die nog wel gezonde dieren hebben, als je er daar vandaan haalt ben je wel veilig. Het virus kan voor zover men weet nog enkele andere soorten vissen besmetten maar dat is nog altijd een punt van discussie. Overigens zijn de kweekvormen kwetsbaarder dan de wildvorm.

Ik zou dus gewoon aanraden om de honinggoerami te nemen. Zelfde grootte maar virusvrij.
 
Op hobbykwekers staat den temperatuur tussen de 20-28 graden voor de borelli. Gemiddeld dus rond de 24 graden wat te warm is voor de andere vissen. Ik dacht dat ze wel een Danio lustten vanwege hun grootte. In ieder geval is de combinatie corydoras en apistogramma ook geen goed idee, er zijn er waarbij het goed gaat maar dat zijn eerder de uitzonderingen. Zou ze dus zowiezo niet er in zetten.

Apistogramma Borelli komt o.a. voor in de pantanal, waar seizoensinvloeden erg groot zijn. Je kunt ze gewoon niet houden op 28 graden aangezien ze dan erg snel opgebrand zijn, het hele jaar door op 24 graden is zelfs niet aan te raden. De pantanal is namelijk geen tropische biotoop, dus de vissen houden op kamertemperatuur is zelfs beter voor ze. Daarnaast wordt een Borelli man max. 6,5 cm en een vrouw max 5 cm. Daar past natuurlijk geen pareldanio van 3 cm in. Naar mijn mening staat er veel goede informatie op Hobbykwekers, maar staan er in dit geval een aantal onwaarheden over deze soort op de site.

De combinatie is niet aan te raden, maar de beweegredenen om het af te raden zijn niet geheel waar. Daarmee geef je een verkeerd beeld van de Apistogramma Borelli. Het is namelijk een relatief makkelijke en vreedzame dwergchiclide, welke ik elke beginner aan zou raden om te starten met dwergchiclides (al dan niet in het juiste aquarium en i.c.m. het juiste visbestand).
 
Ik prefereer zelf altijd seriously fish.
 
Apistogramma Borelli komt o.a. voor in de pantanal, waar seizoensinvloeden erg groot zijn. Je kunt ze gewoon niet houden op 28 graden aangezien ze dan erg snel opgebrand zijn, het hele jaar door op 24 graden is zelfs niet aan te raden. De pantanal is namelijk geen tropische biotoop, dus de vissen houden op kamertemperatuur is zelfs beter voor ze. Daarnaast wordt een Borelli man max. 6,5 cm en een vrouw max 5 cm. Daar past natuurlijk geen pareldanio van 3 cm in. Naar mijn mening staat er veel goede informatie op Hobbykwekers, maar staan er in dit geval een aantal onwaarheden over deze soort op de site.

De combinatie is niet aan te raden, maar de beweegredenen om het af te raden zijn niet geheel waar. Daarmee geef je een verkeerd beeld van de Apistogramma Borelli. Het is namelijk een relatief makkelijke en vreedzame dwergchiclide, welke ik elke beginner aan zou raden om te starten met dwergchiclides (al dan niet in het juiste aquarium en i.c.m. het juiste visbestand).

Op hobbykwekers staat er ook erg duidelijk bij dat dit een soort is die graag wisseling in temperatuur heeft. Gezien de iets noorderlijke vindplaats van de borelli opal variant hebben we voor de veiligheid de temperatuur in deze range gezet. Met een duidelijk uitleg erbij.

hobbykwekers.nl zei:
Temperatuur: 20-28 graden.
PH: 6.0 - 8.0
GH: 5-19
In het wild kan de temperatuur behoorlijk variëren. In de winter kan de luchttemperatuur behoorlijk zakken. In de ondiepe wateren waarin de Apistogramma borelli leeft, zorgt dit ook voor een lagere water temperatuur die op sommige plaatsen kan dalen tot 16 of soms zelfs 12 graden. Het kan dus geen kwaad om in de winter de temperatuur een paar graden terug te schroeven. Voor de kweek is wel een wat hogere temperatuur nodig.
 
Op hobbykwekers staat er ook erg duidelijk bij dat dit een soort is die graag wisseling in temperatuur heeft. Gezien de iets noorderlijke vindplaats van de borelli opal variant hebben we voor de veiligheid de temperatuur in deze range gezet. Met een duidelijk uitleg erbij.

Helder! De range vond ik namelijk bijzonder ruim en deze kon ik niet verklaren m.b.v. de uitleg. Op veel andere sites en in verschillende literatuur wordt namelijk niet deze range aangehouden voor de Apistogramma Borelli.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb net even uitgebreid de pagina van Seriously fish door gezocht en daar geven ze inderdaad hetzelfde aan als bij Hobbykwekers.
 
Misschien is het beter om Alleen de Apistogramma Borelli in mijn bak te zetten?
Bijv: 2 vrouwtjes en een mannetje
 
Dat is een prima idee, kan je misschien ook al kleintjes opvoeden.
 
Misschien is het beter om Alleen de Apistogramma Borelli in mijn bak te zetten?
Bijv: 2 vrouwtjes en een mannetje

Wil je er verder geen andere vissen bij zetten?
 
Ik denk er nog even goed over na
 
Als je perse pareldanios wil is idd honinggoeramis een goede optie met wellicht.
Botia Sidthimunki?
 
Modderkruipers zijn ook altijd een mogelijkheid. Best is wel dat je zand hebt als bodembedekking voor zowel botias als modderkruipers.
 

Terug
Bovenaan