PAR of lumen?


Friesian

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
9 februari 2020
Berichten
4,953
Locatie
2e boom, 4e tak rechts.
Morgen allemaal.

Hier op het forum lees ik regelmatig over lumen. Maar bij de meeste LFS die ik ken wordt gezegd dat bij Led verlichting PAR belangrijker is dan Lumen.

Wat klopt er wel en wat niet of heeft het echt te maken met een andere benadering dan bij tl verlichting?

Ik ben hier benieuwd naar omdat ik een jbl solar Natur 44 Watt heb maar er zijn meer soorten buizen, lichtbalken zoals een helialux.
 
Par wordt zelden aangegeven volgens mij en is voor de meeste ook niet te meten als ik het goed heb.

 
De PAR waarde is idd belangrijker dan Lumen.
Er zit geen verschil tussen LED versus TL. PAR is PAR. En de hoeveelheid PAR die gemeten word is afhankelijk van het aantal Watt van de lichtbron
 
PAR is het aantal fotonen op golflengtes tussen de 400 en 700 nm per vierkante meter, hoe hoog de PAR waarde is hangt dus niet alleen af van de hoeveelheid licht die de lamp geeft, maar ook van hoe groot het oppervlak is dat je verlicht. Hoe verder van de lamp, hoe groter het gebied is dat belicht wordt, hoe lager de PAR waarde. Bovendien verdelen lampen het licht niet helemaal gelijkwaardig, in het midden recht onder de lamp is de intensiteit hoger dan aan de randen.

als je PAR gaat meten (zijn hele dure meters voor) krijg je dit soort plaatjes met verschillende waardes op verschillende plekken ten opzichte van de lamp.
fc-e4800.jpg

Er bestaat dus niet zoiets als 1 PAR waarde van een lamp, wat de LFS of de fabrikant ook moge zeggen. PAR is afhankelijk van waar je het meet. Een lamp, LED of niet, kun je dus niet echt uitzoeken op een PAR waarde.

Lumen is hoeveel licht een lamp geeft gemeten naar de gevoeligheid van het menselijk oog. Het menselijk oog is het meest gevoelig voor geel-groen licht. Als je een LED lamp hebt met RGB dan scoort die niet zo goed als je Lumen meet, omdat onze ogen niet zo gevoelig zijn voor rood en blauw licht telt dat nauwelijks mee. Terwijl planten dat licht juist prima kunnen benutten. Ook als je witte leds hebt hebben die vaak een grote piek in het blauwe deel van het spectrum. Witte leds zijn namelijk blauwe leds met een jasje waardoor een deel van het licht omgebogen wordt naar andere golflengtes. Ook lumen is dus nogal beperkt in het geval van led verlichting.

Voordeel van lumen is dat het voor vrijwel iedere lamp gegeven is en dus een basis voor vergelijken kan zijn, Terwijl PAR meestal niet genoemd wordt, of 1 enkele waarde zonder dat duidelijk is hoe dat gemeten is.

Beide zegt dus lang niet alles over een lamp, maar lumen zegt nog wel iets meer imo.
 
PAR is het aantal fotonen op golflengtes tussen de 400 en 700 nm per vierkante meter, hoe hoog de PAR waarde is hangt dus niet alleen af van de hoeveelheid licht die de lamp geeft, maar ook van hoe groot het oppervlak is dat je verlicht. Hoe verder van de lamp, hoe groter het gebied is dat belicht wordt, hoe lager de PAR waarde. Bovendien verdelen lampen het licht niet helemaal gelijkwaardig, in het midden recht onder de lamp is de intensiteit hoger dan aan de randen.

als je PAR gaat meten (zijn hele dure meters voor) krijg je dit soort plaatjes met verschillende waardes op verschillende plekken ten opzichte van de lamp.
fc-e4800.jpg

Er bestaat dus niet zoiets als 1 PAR waarde van een lamp, wat de LFS of de fabrikant ook moge zeggen. PAR is afhankelijk van waar je het meet. Een lamp, LED of niet, kun je dus niet echt uitzoeken op een PAR waarde.

Lumen is hoeveel licht een lamp geeft gemeten naar de gevoeligheid van het menselijk oog. Het menselijk oog is het meest gevoelig voor geel-groen licht. Als je een LED lamp hebt met RGB dan scoort die niet zo goed als je Lumen meet, omdat onze ogen niet zo gevoelig zijn voor rood en blauw licht telt dat nauwelijks mee. Terwijl planten dat licht juist prima kunnen benutten. Ook als je witte leds hebt hebben die vaak een grote piek in het blauwe deel van het spectrum. Witte leds zijn namelijk blauwe leds met een jasje waardoor een deel van het licht omgebogen wordt naar andere golflengtes. Ook lumen is dus nogal beperkt in het geval van led verlichting.

Voordeel van lumen is dat het voor vrijwel iedere lamp gegeven is en dus een basis voor vergelijken kan zijn, Terwijl PAR meestal niet genoemd wordt, of 1 enkele waarde zonder dat duidelijk is hoe dat gemeten is.

Beide zegt dus lang niet alles over een lamp, maar lumen zegt nog wel iets meer imo.
Wat was dan het verschil in PAR en Lux?
 
De PAR waarde is idd belangrijker dan Lumen.
Er zit geen verschil tussen LED versus TL. PAR is PAR. En de hoeveelheid PAR die gemeten word is afhankelijk van het aantal Watt van de lichtbron

Het aantal watt + de efficientie van de LED (zit nog steeds een enorm verschil in) + stralingshoek + omstandigheden (hoogte aquarium, vorm, kleur van de achterwand, wel of geen kap, plaatsing van de leds in de lamp)

Het is leuk in theorie maar praktisch is PAR kun je in de praktijk niet zoveel mee als hobbyist.

Eigenlijk is lumen ook al te moeilijk denken. belangrijk voor een LED-aqaurium lamp:

1 het licht moet je planten en vissen goed tot hun recht laten komen, of je nou van versterkte kleuren houd, zo kleurecht mogelijk, een warmere of koelere uitstraling, tis een kwestie van smaak en neem wat jij mooi vind.

2 zie 1

3 mik voor een planten aquarium op 0,5 watt per liter LED en zorg dat je het kunt dimmen, dan heb je nooit teveel en vrijwel altijd genoeg.
 
Precies.
PAR mag dan wel het belangrijkste zijn (PUR) maar in de praktijk kunnen we hier niet zoveel mee. Want als je een maal de PAR waarde weet, wat dan..?
Er is maar weinig bekent welke plant onder welke PAR het 'beste' zou groeien. En de lijstjes die wel in omloop zijn heel beperkt.
 
Precies.
PAR mag dan wel het belangrijkste zijn (PUR) maar in de praktijk kunnen we hier niet zoveel mee. Want als je een maal de PAR waarde weet, wat dan..?
Er is maar weinig bekent welke plant onder welke PAR het 'beste' zou groeien. En de lijstjes die wel in omloop zijn heel beperkt.

En je kunt met verlichtingsduur nog bijsturen.

120 PAR voor 10 uur of 100 PAR voor 12 uur maakt voor een plant niet echt uit.
In de horticultuur kom je vooral DLI (Daily Light Integral) tegen als maatstaf, wat dus PAR maal belichtingsduur is.
En wat is het beste groeien, voor een krop sla is dat waarschijnlijk een andere definitie dan een aquariumplant.
Het is onwijs boeiend, maar onderaan de streep heb je er weinig aan als je voor het schap met lampen in de LFS staat, en dus zou een goede LFS gewoon verschillende showbakken met verschillende lampen moeten hebben staan, zodat je het verschil kunt zien. Heb je meer aan dan verkoopmederwerkers met moeilijke verhalen over PAR en lumen etc.
 
Ik ben al een tijdje benieuwd naar de opbrengst van mijn Superfish Retro "Bright" en "Color" LEDs. Info zoals Lumen wordt niet door het merk gedeeld.

Op de zaak heb ik beschikking tot een meter die ik eens zou kunnen lenen. Als ik het goed herinner hebben we zowel een PAR probe als een Lux probe.
Gaat waarschijnlijk om deze, maar moet het nakijken:

Valt daar dan iets zinnigs mee te meten?
Of alleen als ik ook de LEDs van ander merken koop en een testopstelling bouw en zo een vergelijk maak?
 
Laatst bewerkt:
Zie dat mijn vraag ondertussen min of meer beantwoord is.
 
k ben al een tijdje benieuwd naar de opbrengst van mijn Superfish Retro "Bright" en "Color" LEDs. Info zoals Lumen wordt niet door het merk gedeeld.
Alstublieft, staat wel geen lumen bij, maar misschien heb je er wat aan
 

Bijlagen

  • Specs aquarium lichten retroled.jpg
    Specs aquarium lichten retroled.jpg
    265.3 KB · Weergaven: 70
Alstublieft, staat wel geen lumen bij, maar misschien heb je er wat aan
Deze tabel heb ik al eens gevonden...maar enkel de kleine letters gelezen en niet de Lux, PAR en Kelvin wat er in koeien letters naast staat. Ik kan mezelf wel voor mijn kop slaan!
 
Eigenlijk wordt er gemeten in Candela. Dat is dus feitelijk de lichtsterkte eenheid. Dat doet men met een Monochromatische kleur, een lichtkleur dus, en daarvoor wordt groen gebruikt omdat het menselijk oog hier het meest gevoelig voor is. Omdat we de kleuren blauw en rood veel minder goed zien, een factor 10 minder zelfs dan het groen van één candela worden er hier correcties toegepast.
Lumen en Lux zijn familie van Candela. De eenheid lumen wordt gebruikt voor de totale lichtstroom in een lichtbundel. Wat netter omschreven: Lumen is de lichtstroom van een puntlichtbron waarvan het licht in 1 steradiaal gebundeld is en 1 candela uitstraalt. Lux is ook een eenheid van verlichtingssterkte. Lux is dus de verlichtingssterkte die men heeft wanneer iedere vierkante meter van een oppervlak een lichtstroom van één lumen ontvangt. Par is de golflengte van 400 tot 700 nanometer binnen het lichtspectrum, welke organismen kunnen gebruiken voor de fotosynthese. Wat dus belangrijk is in ons geval. Wanneer je er beter naar kijkt zijn ook deze omschrijvingen niet precies genoeg maar het maakt e.e.a. misschien wat begrijpelijker.
 

Terug
Bovenaan