Papiliochromis Ramirezi


A

AstenDS

Guest
Kan mij iemand wat informatie/ervaringen delen over deze vis?
 
Als je met Google zoekt op "Mikrogeophagus ramirezi" krijg je 89.000 hits, me dunkt, volop te lezen. De naam Papiliochromis die jij gebruikt is al ongeveer 30 jaar verouderd.
 
Ik vond het al raar dat er zo weinig over te lezen was.

Ga het meteen proberen.

Thanks
 
De eisen van de ramirezi kort samengevat:
- schoon water (hoe minder plantenvoeding, NO3, PO4 hoe beter, easycarbo vind ik helemaal naar spul)
- warm water (graadje of 26/27 wordt door een aantal mensen die ik zeer waardeer toch als minimaal omschreven)
- water dat bij voorkeur ook nog licht is aangezuurd en een beetje zacht is
- rustige medebewoners (in kleinere bakken (bv. 80cm) de bodem voor zichzelf, liefst geen Corydoras want die snappen het concept territorium niet waardoor ze daar gewoon doorheen cruisen > stress)
- zandbodem (een must! ze happen zand om voer uit te filteren en vermoedelijk ook om hun kieuwen schoon te houden).
(en misschien vergeet ik nog iets)

Als ik dan vervolgens je topic in samenstelling visbestand zie zou ik je de ramirezi afraden. (http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... ost1504310)

~ Ivo
 
Ervaring kan ik wel delen. Er wordt soms gezegd dat ramirezi's zwak zouden zijn. Ik heb zelf weinig problemen gehad met het houden van ramirezi's. Dat komt, denk ik, doordat ik wekelijks het water verschoonde, de temperatuur op 26-32 graden had en ze, op een schooltje kardinaal tetra's en wat dwerggarnalen na, de bak voor zichzelf hadden.Ook heb ik ze altijd in grotere bakken gehouden, kleiner dan 110 cm heb ik ze nooit gehouden.Ook voer(de) ik ze voornamelijk diepvries en levend voer. Heb zelf het idee dat dat voor dwergcichliden beter is, maar heb daar geen bewijs voor en is dus puur gevoelsmatig.

Wil je er mee kweken, dan is zuur en zacht water onmisbaar. Bij mij kwamen de eieren nooit uit bij 'normaal' kraanwater. Maar toen ik eenmaal zacht en zuur water had kwamen ze wel uit. Wil je er niet mee kweken, dan kunnen ze op zich wel op normaal kraanwater. Toch heb ik wel ervaren dat de kleur van de ramirezi's nog mooier worden als je ze op zacht en zuur water houdt.En ik denk dat je er dan ook minder problemen mee gaat krijgen.

Dat is dus mijn ervaring met ramirezi's.
En ik kan je alleen maar aanraden om ramirezi's van goede kwaliteit te kopen. Want er zijn zeker wel ramirezi's die er behalve, slecht uitzien, ook ongezond uitzien (mager en ingevallen, gerafelde vinnen, rare bouw).
 

Terug
Bovenaan