Pantoffeldiertjes plaag


Kikkervis

Well-known member
Lid geworden
21 september 2014
Berichten
1,361
Leeftijd
26
Locatie
Groningen
Beste aalquafanaten,

Voor het eerst zie ik een explosie van pantoffeldiertjes in mijn vijver. Nu de zon er op staat zie je gewoon wit-troebel/opaal van de pantoffeldiertjes. Ik vind het niet erg, de jonge stekelbaarzen groeien als kool hierdoor, maar ik ben wel benieuwd hoe dit komt? En of dit een slecht teken is?
 
Zeker geen slecht teken want bij nano s met garnalen zie je ze ook vaak maar vaak is wat teveel voeren mede de oorzaak.
 
Maakt helemaal niet uit, hoef je de stekelbaarsjes niet bij te voeren:p


Er is gewoon veel voedsel voor de pantoffeldiertjes over, liggen er veel bladeren pf ander rottend afval in de vijver? De microorganismen die daar leven, worden gegeten door de pantoffeldiertjes.
 
Het is vijver die al een jaar of 10 bestaat, onder een dikke wilgenboom. Blad zit er veel in, icm ander organisch materiaal. Vijverwater is wel altijd helder!

Leuk gezicht, jonge stekelbaarsen jagen op de pantoffel diertjes en de grote baarsjes jagen weer op de kleintjes. Nog steeds zijn er felrode stekelbaarsjes bezig met nestjes te maken. T bulkt over van die beestjes :p
 
Het is vijver die al een jaar of 10 bestaat, onder een dikke wilgenboom. Blad zit er veel in, icm ander organisch materiaal. Vijverwater is wel altijd helder!
Dat is dus de oorzaak van de pantoffeldiertjes:)
Maar als het gewoon helder is zal ik er niks aan doen
 
Nah, om eerlijk te zijn is hij dit jaar nog niet kraak helder.. maar nu het hoornblad en fonteinkruid begint te groeien wordt het al een stuk beter. Nog een paar week en hij is weer helder
 

Terug
Bovenaan