Panda Garra bij Malawi's


M

MalawiS

Guest
Heeft iemand ervaring met het plaatsen van Panda Garra's (Garra Flavatra) bij Mbuna's?
 
Waarom zou je dat willen? Die komt uit Azie, en uit zuur, zacht water. Nu is Malawi niet knalhard, maar de waterwaarden liggen toch wel aan de andere kant van het spectrum :) Bovendien zijn ze voor zover ik weet zachtaardig naar andere soorten. Heel veel Mbuna zijn alles behalve zachtaardig, naar welke soort dan ook.
 
Ik sluit me Serge aan, dit zou je niet moeten willen. Het lijkt mij echt een hele slechte combinatie.
 
Hier zitten ze op zacht water met een wat hogere PH (8). Geen idee of ze harder water ook prima vinden. Ik gok dat ze die flexibiliteit wel hebben.

Toch denk ook ik dat de combinatie met afrikaanse cichliden geen gelukkige is. Panda's hebben een redelijk pittig karakter, maar zullen desondanks niet happy zijn als ze steeds beproefd worden door veel grotere vissen.
 
Hoe groot worden Panda's? Mbuna zijn niet zozeer groot (veel soorten halen de 13-14 cm niet), maar er zijn soorten die nogal bruut tewerk gaan als het gaat om het verdedigen van het territorium of het vaststellen van de rangorde in de bak. In die zin dat er vroeg of laat doden vallen als ze éénmaal een vis op de korrel hebben. Dat risico zou ik niet willen nemen. Mbuna zou ik eigenlijk alleen bij andere Mbuna houden, om een heleboel redenen (gedrag, voeding, eisen aan de inrichting), tenzij in een echt grote bak (2 meter of meer), en dan nog kan niet zomaar alles bij elkaar.

Als je op zoek bent naar een algeneter in een Mbunabak, dan voer je teveel of verkeerd. Ze eten namelijk bijna allemaal graag alg, maar dat doen ze niet meer als ze dagelijks een portie "McDonalds" krijgen. Voer je vooral plantaardig, gaan ze dat wellicht weer wel doen. Overigens moet de algenlaag wel een zekere dikte hebben voordat ze erbij kunnen. Het zijn geen plakkers zoals Ancistrussen.
 
Men zegt dat ze 7-9 cm worden. Die van mij zijn na een jaar (gekocht als subadult) 6,5-7.
 
Ok, ik zou het echt niet doen. Het kan ook nog goed zijn dat de Mbuna er niet naar om kijken (na een paar dagen "snuffelen"). Maar het kan ook zijn dat ze na een paar dagen gaan rugzwemmen. Ik zou het risico gewoon niet nemen.

Als je graag een bodembewoner hebt, zou ik Synodontis lucipinnis (ook bekend als "petricola dwarf") nemen, en dan een klein groepje (minimaal 3, liefst 5 of meer). Dat is een meervalletje uit het Tanganyikameer, maar die kan wel prima in een bak met Malawicichliden. En ze zijn nog mooi ook, qua kleurencontrast :)
 

Terug
Bovenaan