Panda Corydoras gaan dood, waterwaardes goed


B

Borito

Guest
Hallo allemaal,
Ik heb een vraagje. Ik heb een Juwel rio 180 aquarium met fluval stratum en een fluval 406 buitenfilter. Als vissen bestand heb ik 1 kleine maanvis, 3 regenboogvissen, 1 appistogramma viejeta gold, een schooltje roodneuszalmpjes en ik had 13 Panda corydora's. Een paar dagen geleden vond ik de eerste dooie panda en heb die meteen uit het aquarium gehaald. Ik ben ermee naar de dierenwinkel gegaan waar ze dachten dat het vinrot was, dus hebben ze me esha 2000 meegegeven. Ik heb vandaag voor de laatste keer behandeld, maar ondertussen vallen alleen maar meer doden... De waterwaardes gecheckt, PH:8, GH;KH: 5, NO2:0 en ammoniak ook nul volgens de dierenwinkel. Mijn andere vissen mankeert verder niets. Heeft iemand een idee wat er aan de hand is met mijn corydora's? Wat moet ik doen om te voorkomen dat ze allemaal dood gaan?
Alvast bedankt!
 
Zo'n ph verlagende bodem is eigenlijk niet geschikt voor bodemvissen maar zal niet gelijk de reden van sterfte zijn.
Met wat test je de waterwaarden? wat is de temperatuur en zie je de corydoras vaak naar het oppervlak zwemmen om adem te halen?
 
Ik heb een juwel vision 180, ook met regenboogjes en cory’s, en bij mij doen ze het goed. Mijn waterwaarden zitten rond
No3~10
No2~0
GH~5
KH~5
PH~6
Voor panda’s moet de temp. Tussen de 23 en de 25 graden liggen, liever 23. En 3 regenboogjes vind ik eigenlijk te weinig, je kan er beter een stuk of zeven bij nemen en een andere soort wegdoen, of de regenboogjes wegdoen.
De apistogramma moet geloof ik ook niet alleen.

Esha is geloof ik (verbeter me alsjeblieft als dit niet klopt) een beetje achterhaald. Veel bacteriën hebben er een resistentie tegen opgebouwd.

Is de apistogramma geen concurerende vis van de cory’s? Ik heb een ramirezi vrouwtje (krijgt een nieuw huisje, ze kwam mee met mn cory’s) en die blijft mager omdat ze niet zo snel eet als de cory’s. Als gevolg daarvan is zij begonnen de vinnen van de cory’s te bijten.

Ik hoop dat dit helpt:)
 
Om je beter te kunnen helpen heb ik wat meer info nodig:
Heb je in je bak lopen rommelen/vissen uitgevangen of dies meer VOORDAT er dode vissen waren?
Hoevaak ververs je het water? (meestal als het water te weinig ververst word, of er een slecht filter opstaat gaan bodemvissen als eerste dood omdat alle viezigheid en dergelijke bezinkt)
Wat is je filter?

Voor nu zou ik preventief 30% water wisselen en dan vooral het water wat onderin je bak zit, en 24 uur over actieve kool filteren.

ps: esha2000 is niet aan te raden om te gebruiken omdat 99% van de ziektekiemen daar resistent voor is.
 
Hallo allemaal,
Om antwoord te geven op uw vragen: Ik ververs elke week 25 % van het water. Als filter heb ik een fluval 406 die normaliter actieve kool erin heeft zitten, maar dat heb ik nu even uitgehaald wegens de behandeling van esha2000 (ik lees nu dat dat spul dus bijna niet werkt...) De corydora's eten meestal sneller dan de appistogramma die juist heel voorzichtig is met eten. Mijn bak draait nu 3 maanden met de nieuwe substraat erin. De filter zelf draait al sinds vorig jaar december. Ik test mijn water met een sera test kit en laat het ook regelmatig testen door de dierenwinkel die ook zeggen dat het prima is. De temperatuur is nu rond de 25 graden celcius.
Verder hebben de andere vissen nergens last van...
 
Oke, het is niet handig om standaard over kool te filteren, het filtert ook de goede stofjes eruit, kool word enkel gebruikt als je je bak gekuurd hebt om dus de medicatie eruit te filteren.

Heb je een totaalfoto van je bak?
 
Dit is de beste foto die ik kon vinden.

IMG_2491.JPG
 
Ja het kunnen meerdere oorzaken zijn:
- je bodem is ongeschikt voor corydorasjes het voer zakt erin weg en doordat het klei is, kunnen ze er niet in wroeten en dus niet eten
- je apistogramma kan ook het probleem zijn omdat het beide bodemvissen zijn en dan kan de apisto de cory's de dood injagen, en omdat je geen 24/24 uur voor je aquarium zit, kan dit dus ook gebeuren zonder dat je het ziet.
 
Oké heel erg bedankt allemaal voor de hulp en moeite. Ik zal een oogje in het zeil houden met de apistogramma. Ik heb ook nieuw voer dat grote bolletjes zijn die ze erg lekker vinden. Misschien dat dat helpt.
 
Ik zou ook nog een keer naar je visbestand kijken, maanvissen horen eigenlijk ook in een school net zoals regenboogjes en de apistogramma hoort ook niet alleen. Je zal zien dat de regenboogjes een stuk mooier en interresanter worden in een grotere groep, vrouwen kunnen ook mannengedrag gaan vertonen op deze manier.
 
Ik heb Panda s en Apisto s in een 80cm gehad en dat was geen goede combi. De Cory s zwommen steeds van boven naar beneden van de stress.
 
Ik ga eens kijken wat ik eraan kan doen. Ik ben wel van plan een vrouwtje te kopen voor de apistogramma alleen ben ik die nog niet tegengekomen.
Heel erg bedankt allemaal!
 
Het grootste probleem bij de Corydoras panda, is dat ze vaak te warm worden gehouden. Bij 20-22 graden, met in de zomer een tijdelijke piek. Heb je zelden problemen.
 
Als eerste zou ik een deel van je bodem vervangen voor filterzand. Zoals hierboven al beschreven is het lastig eten voor de pandas zo.
De waterwaarde wensen van je verschillende vissen lopen nogal uiteen de combi is niet de juiste.

Hoe zagen de gestorven Pandas eruit wellicht erg mager?
 
Ze zagen er inderdaad een beetje mager uit, maar ik heb nu grotere en betere pellets gekocht en ze zijn nu weer allemaal gezond.
 
Ik hoop het ook!
Nogmaals bedankt voor al jullie hulp en feedback!
 

Terug
Bovenaan