Paludarium gezocht

  • Onderwerp starter Marjon en Aran
  • Startdatum

M

Marjon en Aran

Guest
Wij zijn door verkeerde voorlichting en spontane enthousiasme in het bezit gekomen van een rode mangrove krab. de bedoeling van ons was een simpel aquarium met makkelijke beginners vissen. Al snel waren we dol enthousiast en de mogelijkheden waren eindeloos.

Wat begon met het idee van een vissenkom met guppen en een disneykasteel met primair gekleurde steentjes is het snel uitgegroeid naar het plan om een leuk 54L Aquarium op te zetten vol mooie gezonde planten en een combinatie van interessante tropische vissen. Enkele honderden onverwachte euros later (uitgaande van een vissenkom) en na verdieping in vissoorten is alles al in orde op een spontane aankoop van een krab na. Ja hoor, die kan er gewoon bij werd er in de dierenspeciaalzaak vertelt. Tot je er achter komt dat het beestje niet voor het uitzicht op het binnenfilter klimt maar omdat hij ook droog wil zitten. We kunnen nu 3 dingen doen, de krab laten zitten in 54L water met alleen 10 vierkante cm om op te zitten, de krab weggeven (De winkel neemt zo iets niet terug) of ons best doen op een nieuwe plek voor hem.

Het is een heel interessant beestje dat erg vermakelijk is, daarom wil ik via deze weg kijken of iemand ons uit de brand kan helpen met een 2e hands bakje. Er is gewoonweg nu niet het geld om nog zo'n project op te zetten als we nu hebben gedaan met ons aquarium. Dus heb je een (oud) bakje, groot genoeg voor Mr. krabs en 2 toekomstige soortgenoten dat staat te verstoffen. Laat het ons dan graag weten dan kunnen wij voor hem doen wat juist is. Wij wonen in de buurt van Breda, iets in de buurt zou leuk zijn.
 
Kijk eens op marktplaats, staat heel wat moois op;)


Welk soort is het?
 
Een rode mangrove krab
IMG_20180613_231438.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Aam
So wat een mooi diertje is dat. Ik kan je helaas niet helpen aan een geschikt onderkomen.
 
Het is idd een brakwater liefhebber, heb sinds we hem hebben al wel het eea over gelezen, zoals dat hij toch ook wel graag soortgenoten wil hebben in zijn leefomgeving. Hoewel er wel vaak gesproken wordt over zijn natuurlijke omgeving heb ik nog wel een aantal tips nodig die wat dieper over zijn kunstmatige leefomgeving gaan.

Heeft hij bijvoorbeeld een sterke filtratie nodig inclusief biofilter? Of zijn er planten die ik in zijn bak kan plaatsen die de filterwerking op zich nemen, zo ja welke en hoe veel ervan?

Ik zie vaak bakken gemaakt van blauwe grove sponzen en weggewerkte pompjes (bijna onbereikbaar). Hoge rotspartijen, watervallen, hermetisch afgeslotenbak en een hele theorie over de luchtvochtigheid. Maar wat is nu echt vereist, wat is de basis? Een zanderige bodem, verstopplekken dmv stenen, plantjes en mos, of moeten we een regenwoud nabouwen?

Ik wil hem gelukkig maken maar het wel simpel houden, is dit mogelijk?
 
Het enige wat je echt nodig hebt is een watergedeelte met wat verstopplekken, en een landgedeelte met een zacht substraat en een paar verstopplekken.
 
Succes zou ik zeggen voor het mooie beestje.:thumbs:
 
Dankjewel, tips zijn altijd welkom. :)
 
In Nederland is niet veel informatie te vinden over de mangrove krab, er zijn meer artikelen in het Engels of Duits. Ik kan je vertellen wat ik weet over de mangrove krabben, maar ik hou ze zelf niet en weet er ook niet alles van. Ik weet niet of ik de namen van die facebookgroepen mag noemen (?), maar ik ben zeer actief in de krabben hobby en ken er wel een paar waar je goed geholpen kunt worden. Je kan er ook naar bakken van andere leden kijken om te zien hoe zij ze houden.

Mangrove krabben zijn inderdaad brakwater krabben. Maar ze kunnen wel een aantal maanden overleven in zoetwater. Ze hebben een bak nodig van 50 tot 60 cm. In de mangrove in Indonesië zitten ze net zo veel onder als boven water, dus als je een bak met bak 50% water en 50% land kunt maken zijn ze daar al blij mee. Het landgedeelte moet bestaan uit zand, krabben vinden hetvleuk om te graven en zullen ook een heel gangenstelsel maken. Een filter is wel aan te raden, maar deze hoeft niet heel sterk te zijn. Luchtvochtigheid moet wel hoog zijn, maar dit is niet moeilijk.
Je zou heel simpel een 60 cm bak kunnen kopen, een filterspons in het midden tussen de ruiten klemmen. Het ene gedeelte vul je op met aquariumzand, het andere met een laagje zand en water. Plaats in beide gedeeltes hout en stenen voor schuilplaatsen, een filter en je ben al een heel eind.
Planten kunnen er in, maar mangrove krabben zijn planteneters dus die zullen uiteindelijk worden opgegeten. Kijk dus wel uit dat de planten niet giftig zijn. Ik weet niet zeker of ze ook mos vernielen, aar mos houd op het landgedeelte veel vocht vast wat voor een hogere luchtvochtigheid zorgt.
Dit is alles wat ik van ze weet.
 
Toby, bedankt. Daar zijn we al verder mee geholpen.

Hoe zit het met de bacteriën in het water, moeten die net zo ontwikkeld zijn als in het aquarium en zo ja, met dezelfde of is er een krabben/brak water-lijn op de markt? Kan me voorstellen dat de krab ook onder water een goede biologische cirkel heeft. Zo ja, spreken we dus over een zowel biologische als mechanische filtering. (Voorbeelden van geschikt paludarium filter)

Hoe diep moet het water zijn? Ze leven in het wild in ondiep water tot 30cm dat ik dacht te lezen.

Vaak staat er niet bij op internet of planten giftig zijn, wat kan sowieso zonder problemen?

De luchtvochtigheid vasthouden, kan dat door middel van een 'aquarium-bakje' met een plastic deksel of moet het dmv een glazen plaat?

Heeft de krab ook verlichting nodig zoals vissen of is de verlichting dmv licht in de kamer voldoende?
 
Deze site heeft in het Nederlands goede info: http://database.gek.nu/?genus=Pseudosesarma&id=511

Voor zover ik weet kunnen ze prima in zoetwater, alleen kweken ze dan niet. Beetje zoals Japonica garnalen. Ik heb zelf vampierkrabben gehad en die hield ik een een terrarium, waarbij het onderste deel gevuld was met water. Dat was 10-15cm en liep onder het landdeel door. Met piepschuim en pur (afgedekt met tegellijm) had ik er een landdeel in gemaakt en er zat een intern filtertje in dat het water via een watervalletje liet lopen. Zo hield ik de luchtvochtigheid mooi op pijl. Verwarmen ging dmv een warmtelamp die op een thermostaat zat.

Voordeel van een terrariumbak boven een aquarium is de ventilatie. Als je een krabbenbak in een aquarium maakt, heb je altijd last van een beslagen ruit.
 
In zoetwater overleven ze maximaal 5 tot 7 maanden. Het kweken vsn deze krabben is sowieso redelijk lastig. Het is nogal moeilijk de larve in leven te houden.

Ik heb geen idee hoe brak water filteren werkt. Als dat gewoon kan zoals zoet water dan moet je inderdaad zowel biologisch als mechanisch filteren. Er hoeven geen speciale bacteriën in voor krabben, zo heel erg kieskeurig zijn de krabben biet echt wat betreft waterkwaliteit.
Het water moet zo diep zijn dat de krab er volledig in past, dus dat hoeft maar 5 cm te zijn. Ik raad echter aan om het iets dieper te maken. 10 cm zal prima zijn. Maar let wel op het waterniveau ten opzichte van het landniveau. Anders komt dat alsnog onder water te staan. Als je je waterniveau op 10 cm wilt houden, zorg dan dat er voor het landgedeelte minimaal 15 cm aan zand in komt, 20 zal nog beter zijn aangezien hij dan meer kan graven.
Ik denk dat aquariumplanten gewoon kunnen, maar ik weet niet welke planten wel en niet giftig zijn. Ook voor bovenwater kun je sommige aquariumplanten gebruiken (ik heb succes gehad met javamos, anubias, javavaren en monte carlo). Koop geen planten bij het tuincentrum want deze zijn bespoten. Maar hoe er rekening mee dat je om de 2-4 weken er nieuwe planten in moet zetten, ze eten alles op. Daarom worden ze ook vaak ik bakken gehouden zonder planten.
Voor de vochtigheid moet de bak zo dicht mogelijk zijn, aar er moet wel ventilatie zijn! Dus als er hier en daar gaten in de kap zitten is dat niet erg, goed juist. Maar ik denk dat als het water stroomt de bak al erg vochtig zal zijn. Eventueel kun je zo nu en dan met een plantenspuit sproeien.
krabben hebben geen speciale verlichting nodig, dus eventueel kan je het ook zonder doen. Maar dat is meer wat jij het leukst vind kijken. Ik denk zelfs dat hij zich meer laat zien als het iets donkerder is.

Schuilplekken zijn wel echt belangrijk, dan voelt hij zich veiliger. Dus wat hout en stenen worden echt gewaardeerd, zo kan hij ook klimmen.
Ik weet niet of je ook soortgenoten voor hem wilt gaan kopen, maar zet er absoluut geen mannen bij! Die maken mekaar binnen een mum van tijd helemaal af!

Als je trouwens meer wilt lezen op internet, kan je het best op 'red claw crabs' zoeken, zo worden ze in het Engels genoemd.
 
Beiden bedankt! :)
 
http://brakwater.aquagids.nl/Opstarten_van_een_brakwater_aquarium.html

Bij het lezen van bovenstaande pagina heb ik meegenomen weer even achter m'n oren ge'krab't. Wie kan mij vertellen of deze maatregelen noodzakelijk zijn voor de 10-15cm water waar we over gesproken hebben?

Zijn er alternatieven om goed brak water te maken voor meneer krabs? Zonder apparatuur die groter is dan het paludarium?
 
Ik zou het niet weten. Ik weet alleen dat vampierkrabben niet heel kieskeurig zijn qua water, of dat ook geldt voor mangrove krabben...
Ik kan navraag voor je doen in wat facebook groepen, of zal ik je een pb sturen met de namen van die groepen? Dan kan je zelf eens rondneuzen (ik hoop dat je engels goed is:rolleyes:)
 

Terug
Bovenaan