Paastakken drogen en in het aquarium gebruiken, kan dat?


MaestroCygni

Well-known member
Lid geworden
6 mei 2015
Berichten
4,113
Leeftijd
22
Locatie
Appingedam, (Groningen)
Is het mogelijk om bij de ah paastakken (krulhazelaar of wilg) te kopen, te drogen en dan in het aquarium te doen? Is het drogen eigenlijk wel nodig? Het is namelijk maar twee euro, dan kan ik 3 flinke bossen kopen en dan heb ik heel veel hout voor mijn 2 blackwater aquaria.
 
Niet om alles te betwijfelen, maar wat is de bron of onderbouwing daarvan?
 
En de sappen uit dat hout, wel gecontroleerd? kan giftig zijn.
 
Thanks :D
Wel de takken verwijderen als ze echt gaan verteren, dat geeft (meestal) te veel afvalstoffen. Ik denk dat het in blackwater mee zal vallen want zuur maar ligt gewoon aan de verhoudingen van de waterwaardes in je bak dus meten ;)
 
Vergeet niet om na Pasen de eieren die erin hangen er eerst uit te halen voordat je ze in je bak doet Christian:D;).
 
Ik meen juist ergens gelezen te hebben dat krulhazelaar voor vissen giftige stoffen bevat... maar weet dit niet zeker meer. Ervaring is in ieder geval altijd een goede bron;), en van de wilg weet ik wel zeker dat je die er in kan doen
 
Ik heb het zelfde met berkentakken geprobeerd en dat was een fiasco. Als je al takken in je aqua wil doen moet het van de wat hardere soorten zijn zoals bv eik/ wilg
Bij mij was het water 1 witte waas en de takken waren aan het schimmelen.

Ben Erg nieuwsgierig naar de paastakken, ik heb ze hier ook maar zou ze wel eerst Drogen. Geeft wel een mooi effect.
Dat ze uitlopen heb ik nog niet meegemaakt.
 
Berk loopt niet uit, doet het ook niet in de vrije natuur. Wilgen dus wel. Zet een tak in het water of de grond en voor je het weet heb je een nieuwe wilg. Daarom lopen ze ook onder water uit maar dan moeten ze natuurlijk niet gedroogd zijn.
En alle takken kunnen gaan schimmelen en natuurlijk moet je ze dan verwijderen.
 
Ik ga één of twee verse takken in de aqua 60 stoppen en de rest laat ik drogen, dat past meer bij de biotoop. Ik ben benieuwd hoe lang de verse takken het volhouden. De droge takken moeten toch redelijk lang goed blijven?
 
hoezo denk jij dat droge takken langer goed blijven dan de verse takken? (zojuist zelf wat wilg geknipt dus benieuwd:)
 
Droog hout blijft honderden jaren goed hoor, anders zouden er geen antieke kasten bestaan. ;)
 
Wilg gaat perfect, droog of ongedroogd. Even wassen in lauw water en je bak in. De houdbaarheid is natuurlijk niet zo lang als kien, mopani en dergelijke. Heb zelf ook wel redelijk gedroogde wilgentakken gehad maar de een was na een maand wel aan vervanging toe, de ander heeft er wel een maand of 9 ingestaan. Even in de gaten houden of het niet zacht wordt en gaat rotten dus, maar verder is wilg in mijn ogen een fantastische goedkope optie als je een takkeaquarium wil;)

Oh ja, en voor iedereen die weide wereld in wil en zelf takken verzamelen, knip ze vers af en haal ze niet van de grond in verband met troep. Zelf beukenblaadjes verzamelen en laten drogen voor in je bak is ook top:thumbs:
 
Het is trouwens een fabeltje dat de hazelaar giftig is voor dieren (honden, paarden, vogels enz). Lijkt me dan ook geschikt voor vissen, maar zeker weten doe ik het niet;)
 

Terug
Bovenaan