Paar vragen van een absolute noob


F

Frambozenhaai

Guest
Hoi, zojuist lid geworden van dit forum en ben rond aan het lezen. Ik hoop dat ik dit op de juiste plek heb gezet.

Ik ben met een kleine bak gestart, 30 liter, water laten testen in de winkel, alles groen licht en er 5 vuurtetras ingezet.
Na 3 dagen 1e tetra verloren in de pomp. Hij had zich tussen de glaswand en de pomp heengewriemelt en is vast komen te zitten en heeft dit wriemelavontuur niet overleefd. Twee dagen later nog 1, zelfde verhaal. Volgens de dierenwinkel zouden deze vissen dan al ziek/zwak geweest moeten zijn anders gebeurt volgens hun zoiets niet... beetje wenkbrouwophaalverhaal, maar goed, deze noob neemt vooralsnog alles voor waarheid aan.

Nu zijn de overgebleven 3 vuurtetras geen groep meer en zitten verdeeld over de bak, het lijkt wel of 1 de dienst uitmaakt en de andere 2 ieder een hoek instuurt....

Heb na een week het water nog een keer laten testen en PH is te hoog (ik kan dus ook de groep nog niet aanvullen). Mij is geadviseerd om met de waterpomp (Rena Superclean40)voor meer beweging te laten zorgen op het wateroppervlak. Jullie nog tips hiervoor behalve turf? Woon in Duitsland en het water hier is snoeihard. Heb nu gedestilleerd water gekocht en 5 liter vervangen uit de tank door dit water. Over een aantal dagen misschien nog eens 5 water vervangen? In het water zit Biotopol van JBL.

De planten doen het goed. Ik heb de halogeen verlichting eruit getrokken en veranderd in LED welke je savonds ook van kleur kunt veranderen.

Verder nog bezig om een 60 liter bak op te bouwen, daar zit nog niks in behalve water met Biotopol en 2 pompen. Deze draait nu een week. Eerst de kleine bak weer in grip krijgen...

Brand maar los met die waardevolle info!
 
Welkom!
Ik zal je voorzien van wat waardevolle info :D

Waardevolle info nummer ��n:
30 liter is te weinig om vissen in te houden in mijn ogen. Misschien de allerkleinste soorten (Boraras ... ), maar ook daar ben ik geen fan van. Het is erg lastig om in zo'n bakje een goed evenwicht te cre�ren en vissen hebben vaak te weinig zwemruimte. Nu zijn Hyphessobrycon amandae waarschijnlijk best zwemmers en die trekken dan ook graag een baantje. Seriously fish heeft goede informatie, maar hun minimale bakmaten zijn vaak erg aan de krappe kant. Ik zou dan ook zelf neigen naar 60 cm voor deze vissen en misschien 80. Neem dat laatste overigens niet aan als een feit, ik kan het ook fout hebben. In ieder geval is 60 cm een verbetering.

Waardevolle info nummer twee:
Hyphessobrycon amandae zijn scholenvissen. Dit houd in dat ze graag met meerdere soortgenoten zijn. Ze zoeken veiligheid in de nabijheid van soortgenoten. Bij gevaar zullen ze samen gaan zwemmen om het gevaar van opgegeten worden te verkleinen. Daarom wordt er vaak gezegd dat het verstandig is om minimaal 10 exemplaren van scholenvissen te houden, zo ook de Hyphessobrycon amandae. Dat kan overigens niet in 30 liter, maar misschien als je 60 cm klaar is voor gebruik (wel goed laten indraaien, liefst 4 weken!) zou dat een optie kunnen zijn.
Het haantjesgedrag zal dan ook wat afnemen verwacht ik.

(Een klein beetje-) Waardevolle info nummer drie:
Led verlichting is niet altijd even goed voor je planten, hierover zou je een topic kunnen aanmaken. Ik zelf heb er weinig kaas van gegeten, dus je hoeft niet bij mij aan te kloppen verder. Misschien heb je al wel goede led-verlichting uitgekozen.

Waardevolle info nummer vier:
Ik zou de groep sowieso niet aanvullen als er nog problemen in je bak zijn of als het nog over de 30 liter gaat.

Waardevolle info nummer vijf:
Je 30 liter bakje is wel heel leuk om bijvoorbeeld dwerggarnalen in te houden. Denk hierbij aan: Neocaridina heteropoda sp. red of een andere kweekvariant. Ook kunnen er sierslakken in.

Waardevolle info nummer zes:
Over je water verzachten; voordat je van alles en nog wat gaat doen, post eerst een je waterwaardes hier. Wij kunnen misschien een plan voor je op zetten. Je kunt de waardes laten meten bij je LFS (Local Fish Shop) en vragen of ze het even op schrijven. Gooi niet zo maar allemaal troep in je water hoor!

Waardevolle info nummer zeven:
Helaas zitten LFS-mensen er zo nu en dan nogal naast met hun adviezen. Als ik naar jouw bakje kijk lijkt me dat ook het geval. Vertrouw niet iedereen blind maar lees zelf ook veel en trek je eigen conclusies. Ook hier op het forum spreken mensen elkaar wel eens tegen. Je zult je eigen visie op het houden van aquaria moeten ontwikkelen en daar naar handelen. Op advies van de LFS gaat het vaker dan niet nogal mis helaas.

Waardevolle info nummer acht:
Je kunt al plantjes in je 60 liter bakje doen tijdens de opstart. Dan zijn die al mooi geworteld als je vissen er in komen en dan hoef je dan niet meer te rotzooien in je bak.

Als laatste heb ik nog wat vragen voor je:
Wat zijn je waterwaardes? (had ik al gevraagd)
Kan je een foto posten van je bak?
Ik had er nog een maar die ben ik kwijt ._.

Nogmaals, misschien heb ik niet overal de beste info gegeven. Vergelijk wat ik heb gezegd met wat je leest op internet en wat de andere forumleden zeggen en trek je eigen conclusies.

En tot slot; we zijn allemaal eens begonnen, daar is niks ergs aan. Je hoeft er ook niet de nadruk op te leggen (titel etc), stel lekker je vragen en dan komt het helemaal goed ;)
 
Ha Sietse,

Jeetje, bedankt voor al je waardevolle tips! Daar kan ik wat mee, voel me al wat minder noob. Bedankt!

Ik weet dat de bak idd wat aan de kleine kant is, op zich is hij wel vrij hoog. LFS weet van de maat bak af en gaf groen licht voor deze soort vis. Verder zit er niks in, ik vond zo�n visje wat de bodem een beetje schoonhoudt ook wel leuk, maar dat wordt dan gewoon te druk, plus dat het bodemoppervlak natuurlijk niet groot is. De bak van 60 cm draait nu een week, ook daar heb ik al hard water in geconstateerd. (Woon in duitsland, net over de grens, heb nog nooit zulk hard water meegemaakt!).Ik laat hem nog een paar weken verder draaien en ga dan testen. Heb op zich al wel gedestilleerd water in huis. Ik vul zowiezo de groep nog niet aan in de kleine bak voordat het water weer goed is. Waardes hou je van mij tegoed, ik test met van die staafjes van JBL, die gaan op kleur (geen idee of daar getallen bijstaan).
Ik probeer idd eerst de waardes weer in grip te krijgen door de pomp wat meer wateroppervlak beweging te laten maken en een deel van het water te vervangen voor gedestilleerd water. Heb gelezen dat stukje kienhout ook zou helpen?

Het floepen en verdwijnen achter de pomp heb ik inmiddels hopelijk opgelost. Heb er een heel dun gesneden spons tegenaan gemaakt en vastgezet. De openingen zijn nu dus dichtgemaakt met spons en het pompgedeelte is nog steeds vrij. Ben benieuwd. Vanochtend zat er weer eentje tussen de glazen wand en de pomp, maar dit keer was ik er op tijd bij. Meteen de pomp losgetrokken en vis zwom weer weg.. pfieuw.. Gelijk daarna dichtgemaakt. Eigenwijze rakkers.

Vwb de Led verlichting. Ik ben er erg over te spreken. Er zit RGB Led in, waterproof en de planten groeien er goed op. Je leest er goeie dingen over online. Naast het feit dat het gunstig in gebruik is, kun je er ook hele mooie lichteffecten mee maken. Ik dim savonds het witte licht en dan op een gegeven moment maak ik het blauw (maanlicht simulatie), erg mooi.

Ik ga volgende week alvast achter wat planten aan voor de 60L bak.
 
Inmiddels planten gescoord voor de 60l bak. Ze staan nog even in een emmer.. heb er inmiddels al 18 slakjes uitgevist...
 

Terug
Bovenaan