Overzetten van vissenbestand


Jaime

Member
Lid geworden
29 januari 2024
Berichten
15
Leeftijd
20
Hallo allemaal, Ik heb een vraagje momenteel heb ik een superfish home 40 met 13 guppy’s , 2 corydoras en 2 platy’s en en superfish home 25 met 30 baby guppen 17 bleu dream garnalen . Nu wil ik een Juwel aquarium van 70 liter gaan halen om alles naar 1 aquarium Over te zetten. Wat is de beste manier om mijn vis bestand over te zetten naar het Juwel aquarium. Kan ik heel de inhoud filter, stenen, vissen gewoon overzetten ( is het ook mogelijk om mijn oude filter te laten mee draaien met de nieuwe filter de eerste weken) of moet ik hem helemaal opnieuw terug laten indraaien? wat is jullie mening of advies het zou me helpen
 
Laatst bewerkt:
Ik tel ontelbaar veel guppen, 2 Corydoras, 2 platy's en een stel garnalen.

Zou je iets anders met die guppen kunnen/willen doen? Die planten zich logaritmisch voort en dat is even leuk, maar ik kan je garanderen: de lol gaat er snel af.

Maar goed, filter overzetten naar nieuwe bak is inderdaad een hele goede oplossing (en de rest overigens ook). In dat geval verkort je het indraaien aanzienlijk.
 
Kijk wel of de oude filter capaciteit genoeg heeft voor de nieuwe bak en laat hem anders 4 weken meedraaien. Zelf zou ik het aantal levendbarenden sterk reduceren want voor je het weet wordt de groep nog groter.
 
Hoelang heb je het 40 liter aquarium Jaime?

Ter informatie Corydoras zijn er in verschillende soorten en maten. Filterzand of aquarium zand van Hornbach (0,4 - 0,8 mm) is een voorbeeld van een prima bodembedekking.

Het filter dat al ingedraaid is bevat nuttige bacteriën. Guppen kunnen meerdere keren werpen. De bovenstaande reacties zou ik zeker rekening mee houden.
Denk er ook aan om regelmatig grote waterwissels te doen. Zeker met een nieuwe bak is dat nog meer nodig.

Een LFS (local fish store) kan je helpen met de waterwaardes controleren. Druppeltesten worden het meest betrouwbaar ervaren.

**Off Topic tip**
Jezelf ff VOORSTELLEN.

 
Laatst bewerkt:
Ik tel ontelbaar veel guppen, 2 Corydoras, 2 platy's en een stel garnalen.

Zou je iets anders met die guppen kunnen/willen doen? Die planten zich logaritmisch voort en dat is even leuk, maar ik kan je garanderen: de lol gaat er snel af.

Maar goed, filter overzetten naar nieuwe bak is inderdaad een hele goede oplossing (en de rest overigens ook). In dat geval verkort je het indraaien aanzienlijk.
Dan zonder de vissen er al in te zetten?
 
Hoelang heb je het 40 liter aquarium Jaime?

Ter informatie Corydoras zijn er in verschillende soorten en maten. Filterzand of aquarium zand van Hornbach (0,4 - 0,8 mm) is een voorbeeld van een prima bodembedekking.

Het filter dat al ingedraaid is bevat nuttige bacteriën. Guppen kunnen meerdere keren werpen. De bovenstaande reacties zou ik zeker rekening mee houden.
Denk er ook aan om regelmatig grote waterwissels te doen. Zeker met een nieuwe bak is dat nog meer nodig.

Een LFS (local fish store) kan je helpen met de waterwaardes controleren. Druppeltesten worden het meest betrouwbaar ervaren.

**Off Topic tip**
Jezelf ff VOORSTELLEN.

Het aquarium staat al 1,5 jaar.
 
Maar mijn vraag is nu kan ik alles gewoon over zetten of kan ik best even wachten(hoelang?) En mijn oude filter spons uitknijpen over de nieuwe? En met een nieuwe of oude bodem bedekking?
 
Maar mijn vraag is nu kan ik alles gewoon over zetten of kan ik best even wachten(hoelang?) En mijn oude filter spons uitknijpen over de nieuwe? En met een nieuwe of oude bodem bedekking?
Ik zou gewoon beide filters gebruiken en de vissen van jouw keuze overzetten met 2 wat grotere vangnetjes.
Sturen... Vangen. ;):)

Een nieuwe bodem kan, ligt er ook aan wat je nu hebt.

De jonkies zou ik in de 40 liter tijdelijk laten met een sponsfilter.

 
Laatst bewerkt:
De jonkies zou ik in de 40 liter tijdelijk laten met een sponsfilter.
Tja als TS ook het oude filter gaat gebruiken in de nieuwe bak dan is er dus in de oude geen ingedraaid filter meer. Dan heb je alleen de bacterien in de bodem die hun werk doen.
Het is een optie maar ik zou alles overzetten met de oude filter erbij. Maar ja er zijn meer wegen die naar Rome leiden;)
 
Tja als TS ook het oude filter gaat gebruiken in de nieuwe bak dan is er dus in de oude geen ingedraaid filter meer. Dan heb je alleen de bacterien in de bodem die hun werk doen.
Het is een optie maar ik zou alles overzetten met de oude filter erbij. Maar ja er zijn meer wegen die naar Rome leiden;)
Goede tip John!
 
Ik zou gewoon beide filters gebruiken en de vissen van jouw keuze overzetten met 2 wat grotere vangnetjes.
Sturen... Vangen. ;):)

Een nieuwe bodem kan, ligt er ook aan wat je nu hebt.

De jonkies zou ik in de 40 liter tijdelijk laten met een sponsfilter.

Nu liggen grof grind in.
 
Er is een veel aangeraden zand van de Wildkamp, volgens mij rivierzand maar dat kan iemand hier vast nog wel bevestigen/afraden.
Die gebruik ik in ieder geval ook, al jaren plezier van
 
Filterzand, dat is het mirakelzand :) .

Het is dat ik niet wist dat het tegenwoordig ook in kleuren te krijgen is, anders had het ook weer in mijn huidige bak gezeten. De standaardkleur bij Wildkamp is eigenlijk altijd een beetje bruinig/gelig/beigig.
 

Okey bedankt voor de hulp allemaal. Dan ga ik morgen de nieuwe bak(70liter) halen met nieuw zand/ fijn grind. Ik zet alles van mijn 40 liter of de 25 liter bak over inclusief de filter(de eerste weken mee draaien) welke filter kan ik best over zetten de filter van mijn 25 liter bak die al 3 jaar draait of die van mijn 40 liter die nog maar een jaar draait? Volwassen vissen er ook al meteen in en de garnalen en baby visjes nog een paar weken mee wachten. Zijn er dingen waar ik extra op moet letten of dingen die jullie zeggen dat nog belangrijk zijn voor ik dit doe ?
 
Heb je niet toevallig ruimte voor een 80cm want dan heb je 125 liter en dus meer ruimte en keus;)
 

Okey bedankt voor de hulp allemaal. Dan ga ik morgen de nieuwe bak(70liter) halen met nieuw zand/ fijn grind. Ik zet alles van mijn 40 liter of de 25 liter bak over inclusief de filter(de eerste weken mee draaien) welke filter kan ik best over zetten de filter van mijn 25 liter bak die al 3 jaar draait of die van mijn 40 liter die nog maar een jaar draait? Volwassen vissen er ook al meteen in en de garnalen en baby visjes nog een paar weken mee wachten. Zijn er dingen waar ik extra op moet letten of dingen die jullie zeggen dat nog belangrijk zijn voor ik dit doe ?
Ik zou beide filters overzetten.

-Dus nieuwe bak halen
-Nieuw zand goed spoelen zodat het geen stofbak wordt
-Zand er in
-Visjes vangen en in een emmertje aquriumwater
-Water uit je oude aquariums er in
-Aanvullen met kraanwater als je te kort komt
-Filters er in en verwarming als je die gebruikt
-Plantjes er in
-Vissen er in

Ik zou eerst water uit je oude aquarium halen en visjes vangen, daarna pas de planten uit de bodem trekken, anders geeft dat enorm veel troep in het water met het loshalen van de plantenwortels.

Dan waterwaarden goed in de gaten houden.
 
Ik zou beide filters overzetten.

-Dus nieuwe bak halen
-Nieuw zand goed spoelen zodat het geen stofbak wordt
-Zand er in
-Visjes vangen en in een emmertje aquriumwater
-Water uit je oude aquariums er in
-Aanvullen met kraanwater als je te kort komt
-Filters er in en verwarming als je die gebruikt
-Plantjes er in
-Vissen er in

Ik zou eerst water uit je oude aquarium halen en visjes vangen, daarna pas de planten uit de bodem trekken, anders geeft dat enorm veel troep in het water met het loshalen van de plantenwortels.

Dan waterwaarden goed in de gaten houden.
de twee filters komen wel uit verschillenden aquariums, kan dat kwaad? Ik las net dat twee verschillende bacteriën elkaar kunnen uitmoorden.
 
Misschien is het leuk om dit eens te lezen maar je moet het niet te moeilijk maken hoor.

 
Na hoelang zouden jullie terug afbouwen om van de 3 filters naar mijn nieuwe filter te gaan. Zou ik best na … weken 1 filter weg nemen en daarna weer .. weken wachten om de laatste filter weg te nemen?
 
Kun je het oude filtermateriaal niet in het nieuwe filter kwijt? dat is handiger dan drie filters te laten draaien op een aquarium van 70 liter toch?
 
Na hoelang zouden jullie terug afbouwen om van de 3 filters naar mijn nieuwe filter te gaan. Zou ik best na … weken 1 filter weg nemen en daarna weer .. weken wachten om de laatste filter weg te nemen?
Voor zowel het filter als de nieuwe bodem zou ik rekening houden met een tijdfactor. 4 weken mee laten werken door een extra filter zou ik geen probleem mee hebben. De bacterien verspreiden/vermenigvuldigen zich.
 
Inderdaad kun je beter wat meer geduld hebben en voor meer zekerheid kiezen dan dat je problemen over je bak afroept.
 
Ik zou beide filters overzetten.

-Dus nieuwe bak halen
-Nieuw zand goed spoelen zodat het geen stofbak wordt
-Zand er in
-Visjes vangen en in een emmertje aquriumwater
-Water uit je oude aquariums er in
-Aanvullen met kraanwater als je te kort komt
-Filters er in en verwarming als je die gebruikt
-Plantjes er in
-Vissen er in

Ik zou eerst water uit je oude aquarium halen en visjes vangen, daarna pas de planten uit de bodem trekken, anders geeft dat enorm veel troep in het water met het loshalen van de plantenwortels.

Dan waterwaarden goed in de gaten houden.
Helemaal mee eens!
Alle goede adviezen gelezen en m.i. allemaal bruikbaar en gaat zeker goed komen.
Ook wel elders gelezen en filmpjes van gezien over noodsituaties waarin binnen één dag alles moest worden overgezet.
Nieuwe bak (breuk? lekkage?) en water vanuit de speciekuip met een draaiend filter of door problemen moest er een nieuw filter op,
maar m.i. in jouw situatie gaat het om visjes die wel wat aankunnen en maak je geen zorgen, komt goed.
 

Terug
Bovenaan