Overstappen op LED, zo ja welke?


K

kraikkonen

Guest
Ik zou mogelijk willen overgaan op led verlichting. Dit heeft eigenlijk 2 redenen:

Ondanks toevoegen voldoende CO2 en All in one plantenvoeding, worden mijn planten nooit mooi rood, dit is de belangrijkste drijfveer. Boven de juwel 80 hangen 2 18 watt TL lampen, een 840 en een 865.

Reden 2 is de blijvende last van hardnekkige baardalg, niet veel maar toch. Kan bij een beter spectrum van LED dit gereduceerd worden?

De Twinstar lijkt me heel mooi, maar die is geloof ik niet zomaar te krijgen voor een juwel 80 bak? Welke raden jullie dan aan? Het liefst 1 waarmee je de kleuren kunt aanpassen met een dimmer o.i.d.
 
Baardalgen zijn geen oorzaak van het licht wat je nu gebruikt maar toch een Co2 tekort of een plantenvoeding tekort ga je led gebruiken dan geven leds met wit/rood/blauw het beste resultaat voor deze planten maar de vraag naar voeding wordt wel groter.

Vertel eerst eens wat je water waarden zijn en hoeveel water je per week verwisseld + hoeveel Co2 je in het water hebt + welke voeding je aan de planten geeft en wat geef je bij de wortels aan voeding.

Rode planten zijn vrij licht behoeftig en houden van veel ijzer en kalium bij de wortels om mooi rood te worden, met led zou je hier dit soort planten beter kunnen laten groeien maar omdat je al wat baardalgen hebt duid dat er toch al een tekort is en bij led zonder veranderen van deze te korten op te lossen geeft led alleen maar extra problemen.
Dus hou daar wel rekening mee, led bevorderen inderdaad planten groei als hij juist is samengesteld maar betekent ook meer planten voeding en Co2 verbruik.

Daarom is het nu juist belangrijk om eerst het probleem baardalg aan te pakken en de oorzaak vinden waarom je ze nog steeds hebt.
 
Perfecte raad die je kreeg van Edje !!!
 
Ik ben het met het bovenstaande de eens. Is de circulatie wel goed in de bak? Ruim 100 liter en maar 36W is nou niet een overdaad aan licht en dan zou de vraag ook niet zo hoog liggen denk ik. Als je al voldoende co2 in je water hebt dan kan het ook een probleem in de circulatie zijn maar zoals al is gevraagd zouden de waarden handig zijn om te weten.
 
Eigenlijk gaat het om de verhoudingen tussen licht en dientengevolge de CO2 vraag met daarna de overige bemesting. Voor de rode planten die Ts zou willen wordt er een behoorlijke lichtintensiteit gevraagd. (Lichtintensiteit is iets anders dan lichtduur, dit misschien ten overvloede.) Omdat je veel licht aanbiedt heeft een plant de neiging om sterker te gaan groeien. Om dit te kunnen biedt je voldoende CO2 aan. Daarna voldoe je aan de vraag v.w.b. overige bemesting. Licht én CO2 behoort tot de basisbehoeftes van elke plant en staan sterk in verhouding tot elkaar. Daarbij spelen kleuren ook een rol. Rood, blauw en eigenlijk ook violet zijn van importantie. Het is overigens niet zo dat per definitie led meer of beter licht geven dan TL.
 
Als ik zo naar je lampen kijk dan denk ik niet zo zeer dat je problemen direct met led verlichting zijn te verhelpen. Net als bij tl verlichting is led in verschillende kleuren te krijgen. Nu heb je zoals je zelf zeg er 4000 en 6500K in zitten. In deze combi zit wat minder in het rood en wat meer in het groen, geel en blauw. Over het algemeen verlangen rode planten wat meer licht in het blauwe spectrum, dit is bij jou aanwezig. Baardalgen zijn roodwieren en ook deze verlagen meer licht in het blauwe spectrum. Je rode planten en roodwieren hebben dus min of meer behoefde aan het zelfde licht, er is dus te stelling dat je licht kleur de slechte groei niet veroorzaakt. Ook de lichtintensiteit lijkt mij voldoende, er zijn genoeg mensen die met deze hoeveelheid licht prachtige rode planten hebben groeien. Echter heeft een (rode)plant een rood pigment nodig om dit blauwe licht te kunnen opnemen, dit pigment wordt gehaald uit ijzer. Je zicht plantenvoeding toe te dienen maar waar halen jou planten rode planten het ijzer vandaan. Rode planten halen dat meestal vooral uit de bodem, ik denk dat het vooral zinvol is om eerst eens te kijken of het helpt om van die kleibolletjes of sticks bij de wortels van je planten te steken. Roodwier kan dat ijzer wat makkelijker uit het water halen dan de meeste planten welke meestal eigenlijk moeras planten zijn. Als je planten eenmaal goed groeien zullen ze de voedingsstoffen bij de algen wegkapen waardoor die op den duur zullen verdwijnen.
 
Mijn advies. Koop niet van juwel de helialux. Geen goede ervaringen mee de gewonne t5 led balken van juwel geven veel mooier en meer licht inde bak.
 
Mijn advies. Koop niet van juwel de helialux. Geen goede ervaringen mee de gewonne t5 led balken van juwel geven veel mooier en meer licht inde bak.

Nou word ik nieuwschierig..

Volgens de opgegeven specs geeft hij 300lumen meer licht als met 2x T5 met reflector.
En wat zijn de negatieve ervaringen ?
slechte planten groei of enkel maar minder mooi licht ?
 
De rode planten waar het mij om te doen is zijn de Rode tijgerlotus, de Hygrophylla pinnatifidia en een rode valisneria, allen hebben een kleibolletje aan de voet en blijven toch tamelijk flets.

Ik voeg 30 ml All in one per week toe verdeeld over 4 keer aan mijn 110 liter bak. De lampen branden maar 8 uur en er zit een chrystalprofi filter in de kast welke ruim voldoende zou moeten zijn. Er gaan 2 bellen per seconde de bak in, en die gaat 2 uur eerder aan als het licht en een uur eerder weer uit.

kh = 6
ph = 6,9
overige waarden kan ik momenteel niet meten

M.i. zijn alle voorzieningen wel aanwezig, maat lukt het op de e.o.a. manier niet om van de alg af te geraken ondanks alle kosten die ik er in geïnvesteerd heb en hoe zeer ik ook consistent iedere week handmatig zoveel mogelijk verwijder, wegsnoei en 50 procent water ververs.

Ook ik heb op het net wel eens prachtige bakken gezien met minder licht als mij, maar met schitterende rode planten. De vraag is hoe ze het voor elkaar boksen.
 
Twinstar s series is perfect voor rode planten. Moet je wel een rimless bak hebben..

Op welke planten heb je de baardalg zitten? Om baardalg aan te pakken is het belangrijkste toch gewoon gezonde plantengroei realiseren door een goede balans van co2, plantenvoeding en licht.. jaa klinkt makkelijker dan het is. :p Zelf heb ik soms een beetje baardalg op langzaam groeiende planten zoals crypt parva en riccardia chamedryfolia. De aangetaste delen snoei ik dan gewoon weg.

Het klinkt misschien gek maar baardalg heeft soms ook de neiging om te groeien op plekken waar de flow erg sterk is.

2 bellen per seconde? Mijn water is wel wat harder en ik heb 5 bellen per seconde (met de jbl atomizer). Oke bellentellers variëren maar dit lijkt wel weinig moet ik zeggen. Ik heb een 80x40x40 bak. Hoe meet je het co2 gehalte in de bak?
 
@edje555 slechtere planten groei en minder mooi licht. Heb mijn bak opgestart met de helialux maar niet alleen minder mooi licht maar mijn planten groeien nu ook veel mooier. Ik denk dat het veelal te maken heeft met de licht verdeling de helialux heeft alleen in het midden een streep licht en de t5 zitten beter over de bak verdeeld en bij de t5 zitten er veel meer langs elkaar. Bij de helialux zijn de ledje heel raar verdeeld waarvan ook nog 1 baan blauw is maar over de hele lengte maar echt beperkt is. Ik heb het over t5 led lampen voor de duidelijkheid hè hier heeft een reflector geen zin. Is alleen t5 formaat
 

Terug
Bovenaan