Overstappen op LED verlichting


Ik snap niet erg goed wat er wordt geschreven op de diverse sites i.v.m. STROOMBESPARING....Er wordt gesproken over "tot 75% minder stroomverbruik t.o.v. T5" ( JBM)
Een balk van 120 cm gebruikt echter 36 watt, mijn T5 van 120 cm ook......Ben ik nou dom offe........:S:S:S:stom:
 
Ik snap niet erg goed wat er wordt geschreven op de diverse sites i.v.m. STROOMBESPARING....Er wordt gesproken over "tot 75% minder stroomverbruik t.o.v. T5" ( JBM)
Een balk van 120 cm gebruikt echter 36 watt, mijn T5 van 120 cm ook......Ben ik nou dom offe........:S:S:S:stom:
Zit deels in de openingshoek van led (120 graden) tegenover tl (360 graden) en de efficiëntie waarbij goede leds over de 100lm/w gaan en tl blijft steken op 80-90 Lm/w
Dit betekent dat je met hetzelfde energie verbruik een stuk meer licht je aquarium in drukt
 
Ik heb in de schemering nog nooit blauw licht gezien?

Meestal heb je avondrood (geeft water in de sloot)

Wat jij denkt te zien is jouw eigen witbalans in jou hoofd.

Als jij ‘s avonds gezellig bij je kaarslicht zit. (geel), dan lijkt het buiten blauw. Dat heet Purkinje effect.

De maan heeft een Albedo van 0,136. Dus de maan reflecteerd 13,6% zonlicht! En zonlicht is niet blauw.

Dus die mooie blauwe nachtlampen zijn er alleen voor de algen.

Daarnaast krijg je slaap problemen van blauw licht.

Zie ook.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Maanlicht

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Purkinje-effect
Juist daarom gebruik ik mijn verlichting zoals ik aangaf. Ik maak dus gebruikt van mijn balken om een natuurlijk beeld te krijgen. Mijn witte balk is om 18:00 uur al helemaal uit. Rood/wit en Blauwwit blijven het langst zodat het licht van gelig naar koelwit gaat. Je ziet bij mij dus ook geen blauw maar een effect, zoals je hierboven omschrijft, tevoorschijn komen. Ik schreef dit zo om dat veel mensen menen iets dergelijks te moeten doen met een RGB balk waarbij ze 's avonds wel vanuit echt rood naar blauw gaan. Hetgeen dus vaak omschreven wordt als een "disco" bak. Dat wil ik dus niet en heb ik ook niet.
Nachtlampen heb ik, of wil ik, al helemaal niet. Mijn omschrijving is zo gedaan om voor iedereen duidelijk te maken dat er wel degelijk mogelijkheden zijn om te spelen met licht zonder RGB. Door o.m. mijn fotografie ervaringen zijn witbalans zaken geen onbekende begrippen. Avondrood heeft trouwens mooi weer aan boord, morgenrood geeft regen in de sloot. Maar dit terzijde.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Avondrood
 
Dankjewel! Dit is inderdaad wat ik bedoelde met nachtlicht en zonsopkomst. Ik denk dat ik voor deze balken ga, dus de epistar balken van jmb. Als ik het goed lees, passen er op hun eigen controller maar 2 ledbalken? Dan ga ik voor 1 rood/witte en 1 blauw/witte. Ik denk dat dat wel genoeg licht gaat geven.

Over de kleuren: tja echt natuurlijk zullen we het nooit krijgen en het is toch een kwestie van smaak en wat je mooi vindt. Bovendien heb ik dat 'blauwere licht' niet langer dan 2 uur aanstaan en is het echt heel zwak.
Er is ook een 3 kanaals controller met daarin ingebouwd als extra een 5 kanaals controller. (Vergelijkbaar met een TC420)
 
Ik snap niet erg goed wat er wordt geschreven op de diverse sites i.v.m. STROOMBESPARING....Er wordt gesproken over "tot 75% minder stroomverbruik t.o.v. T5" ( JBM)
Een balk van 120 cm gebruikt echter 36 watt, mijn T5 van 120 cm ook......Ben ik nou dom offe........:S:S:S:stom:
Mijn idee Bigsmoke zat daar zelf ook al mee te worstelen

Zit deels in de openingshoek van led (120 graden) tegenover tl (360 graden) en de efficiëntie waarbij goede leds over de 100lm/w gaan en tl blijft steken op 80-90 Lm/w
Dit betekent dat je met hetzelfde energie verbruik een stuk meer licht je aquarium in drukt

En vervolgens gaan we die weer dimmen om niet te veel licht te krijgen :S:juggle::D
 
Mijn idee Bigsmoke zat daar zelf ook al mee te worstelen



En vervolgens gaan we die weer dimmen om niet te veel licht te krijgen :S:juggle::D

't Ja, maar als het nu zo is dat twee TL buizen van 54 Watt elk vervangen kunnen worden door één ledbalk van 54 Watt...? @tuinkabouter sloeg de spijker op z'n kop!
 
Ik heb in de schemering nog nooit blauw licht gezien?
Maanlicht zit rond de 4000 K (dus inderdaad ver, ver van blauw). Zonlicht op een zonnige dag trouwens rond de 5500 K, bewolkte dag rond de 7000 K en in de schaduw op een zwaar bewolkte dag zit je rond de 9000 K.

Standaard 4500K wit licht teruggedimd tot een paar procent vind ik persoonlijk ronduit prachtig als avondverlichting (en qua kleurtemperatuur klopt het ook nog)!
 
Ik denk dat het 2 epistar balken gaan worden, 1 rood/wit en 1 blauw/wit. Lijkt mij voor mijn toepassing ruim voldoende. Ik zal ook nog op het vivarium verder informatie inwinnen, maar denk dat het dit gaat worden. Voor de witte leds kan ik kiezen tussen 4500K en 8000K. Wat is hierin slim? Van allebei 1? Maakt het voor de planten nog wat uit (neem aan van wel) of is het puur voor het zicht?
 
Ik denk dat het 2 epistar balken gaan worden, 1 rood/wit en 1 blauw/wit. Lijkt mij voor mijn toepassing ruim voldoende. Ik zal ook nog op het vivarium verder informatie inwinnen, maar denk dat het dit gaat worden. Voor de witte leds kan ik kiezen tussen 4500K en 8000K. Wat is hierin slim? Van allebei 1? Maakt het voor de planten nog wat uit (neem aan van wel) of is het puur voor het zicht?

Ik weet dat de 8000K beter doordringen in het water en de bak oogt dan ook frisser, bij 4500k word het meer een gele tint (wat ook mooi is). Als je beide balken voor je hebt zie je duidelijk het verschil. Zo heb ik ook bepaald welke ik wou.

Of het voor de planten uitmaakt.... :S
 
Ik denk dat het 2 epistar balken gaan worden, 1 rood/wit en 1 blauw/wit. Lijkt mij voor mijn toepassing ruim voldoende. Ik zal ook nog op het vivarium verder informatie inwinnen, maar denk dat het dit gaat worden. Voor de witte leds kan ik kiezen tussen 4500K en 8000K. Wat is hierin slim? Van allebei 1? Maakt het voor de planten nog wat uit (neem aan van wel) of is het puur voor het zicht?
Zelf heb ik voor de witrode balk 4500 Kelvin voor de witte leds. Bij de blauwwitte balk zitten de witte leds op 8000 Kelvin. Daarnaast heb ik nog een geheel witte balk die overigens veel korter aan is ook met 8000 Kelvin, witte, leds. Wanneer je voor deze kleuren zou kiezen bij jou balken keuze zou je rond een gemiddelde van zo'n 6000 Kelvin zitten hetgeen m.i. een goed gemiddelde is.
 
Dan ga ik daarvoor. Dan kan ik ook iets meer spelen met de lichtkleur lijkt me.

Overigens, dit is de nachtverlichting op mijn 60cm die ik ook graag bij de rio zou willen. Wel iets blauw, maar geen disco blauw zeg maar
IMG_20181105_220110193.jpg
 

Terug
Bovenaan