Overstappen LED


Klopt, maarja, zoiers vergeer ik snel weer:oops:;)



Bedankt!

Alleen er zijn er drie mer 3 ampere:;)

9watt ( 12V/3Amp) (ik gok op deze:engel:)
15 watt ( 12V/3Amp)
18 watt ( 12V/3Amp)

Nou, die kunnen daar niet rekenen denk ik. 3x12 is bij mij nog steeds 36.
Ik hoop bij jou ook??

Wel goed gokken he? 2x 7,2 watt is geen 9 watt he?
 
Net de tc-420 besteld, zondag rgb led ophalen en de adapter. Ik heb het aanbod van Tom(@@Tom) aangenomen, bedankt!!;)
 
Probleem....


Wilde de ledbalk in het aqauriumdekssl vastmaken, dus heb hem met tyrips (oid) vastgemaakt aan de tl buis:
IMG_1997.JPG


Maar als ik hem dicht doe, gebeurt er dit:
IMG_1998.JPG


Enndat komt door deze tak:
IMG_1999.JPG




Ik kan dat stuk hout moeilijk afsnijden....

Ik zou ook de hele tl-buis, met de vittingen, en dat zwarte waar de vittingen in vast zitten eruit breken. Een stuk hout aan het deksel vast lijmen, en daarom de leds maken. Maar voordat ik dat ga doen, heeft iemand anders nog een idee?;)
 
als ik zo naar de foto kijk is je led balkje te lang Ruben
ook al zou je de boel er uit slopen dan nog vrees ik dat het niet gaat passen
of moet gezichtsbedrog zijn van de foto :juggle:
 
als ik zo naar de foto kijk is je led balkje te lang Ruben
ook al zou je de boel er uit slopen dan nog vrees ik dat het niet gaat passen
of moet gezichtsbedrog zijn van de foto :juggle:
Dat is gezichtsbedrog denk ik, de kap kan gewoon open en dicht, alleen de balk staat op het hout, waardoor de kap niet verder dicht kan....;)
 
tja dan de tl als je deze niet meer gaat gebruiken er uit halen
of de hele losse plaat vervangen voor een nieuwe plaat zodat de kap behouden blijft als je de bak weer in oude glorie wilt herstellen
 
Of de tl eruit en achter de fitting plaatsen als daar ruimte voor is of anders er net boven.
 
of de hele losse plaat vervangen voor een nieuwe plaat zodat de kap behouden blijft als je de bak weer in oude glorie wilt herstellen
Wat bedoel je met de losse plaat?;)
Of de tl eruit en achter de fitting plaatsen als daar ruimte voor is of anders er net boven.
Krijg je dan niet door dat grote zwarte ding waar de tl aan vastzit schaduw aan de achterkant?
Achja, ik ga het gewoon proberen, bedankt!:daisy:
 
Probeer het eerst eens met wat dubbelzijdig plakband, daarna kan je hem alsnog definitief vast zetten.
 
dat hele gebeuren waar je tl aan vast zit
als het goed is moet je deze er zo uit kunnen pakken
 
dat hele gebeuren waar je tl aan vast zit
als het goed is moet je deze er zo uit kunnen pakken
Ik heb het geprobeert, en ernaar gekeken, maar vgm zit alles goed vast...
Is er een trukje voor om het los te krijgen?;)
 
denk dat je me verkeerd begrijpt bedoel het draaiend gedeelte van de kap
dat zou je er uit moeten kunnen halen
ander idee kun je de led strip niet vast maken aan het draaiend gedeelte van de kap zelf kap zelf als deze
als deze binnen de randen van de kap valt moet dit kunnen
 
zelf heb ik daarvoor multiplex gebruikt 5.5 mm dik dat wit geschilderd aan de binnen zijde
en 3 lagen epoxy er over
en de boven kant zwart en ook weer epoxy
 
zelf heb ik daarvoor multiplex gebruikt 5.5 mm dik dat wit geschilderd aan de binnen zijde
en 3 lagen epoxy er over
en de boven kant zwart en ook weer epoxy
:thumbs:
Ik ga bezig:daisy:

Zou 1 laag ook genoeg zijn? Of echt liever 3?;)
 
tja das een keuze die wij niet voor je kunnen en willen maken denk ik
zonder een beetje kennis van eletronica en het arduino project word dat een hele onderneming
ook al omdat je aangeeft dat de Engelse taal niet je sterkte punt is
maar natuurlijk alles is te leren :D:D
Wat je doet: Begin eerst met Engelse les, vervolgens leer je het een en ander over electronica, daarna iets over computers vervolgens over het programmeren in het algemeen en in de taal C in het bijzonder. Daarna besluit je gewoon om een TC 420 te nemen. Je kunt natuurlijk ook direct een TC420 kopen... Wat ik er eigenlijk mee wil zeggen, maak het jezelf niet te moeilijk. Maar het is en blijft natuurlijk je eigen besluit waar ik je veel succes mee wens!

;););)
 
Wat je doet: Begin eerst met Engelse les, vervolgens leer je het een en ander over electronica, daarna iets over computers vervolgens over het programmeren in het algemeen en in de taal C in het bijzonder. Daarna besluit je gewoon om een TC 420 te nemen. Je kunt natuurlijk ook direct een TC420 kopen... Wat ik er eigenlijk mee wil zeggen, maak het jezelf niet te moeilijk. Maar het is en blijft natuurlijk je eigen besluit waar ik je veel succes mee wens!

;););)
Hahaha, klopt, ik verander steeds van gedachten......
Ik ben me nu ook een beetje aan het inlezen daarover, lijkt me nog best leuk. Maarja eerst de bak etc. maar op orde krijgen.:D;)
:thumbs:
 
En Ruben,
Hoe staat het er nu voor?
Zie je verschil aan je planten?
Moesten ze wennen aan het andere licht of merkte je daar weinig van?

Ik overweeg ook om van t5 naar led over te stappen en ben heel benieuwd hoe jij het in gebruik nemen van led ervaren hebt en hoe het toepassen van de controller bevallen is.
Ik twijfel nog tussen de tc420 of 421.
Ik hoor graag jouw ervaring.
 
En Ruben,
Hoe staat het er nu voor?
Zie je verschil aan je planten?
Moesten ze wennen aan het andere licht of merkte je daar weinig van?

Ik overweeg ook om van t5 naar led over te stappen en ben heel benieuwd hoe jij het in gebruik nemen van led ervaren hebt en hoe het toepassen van de controller bevallen is.
Ik twijfel nog tussen de tc420 of 421.
Ik hoor graag jouw ervaring.
Uik ben er harstikke tevreden over! Dit komt door de mogelijkheden die het geeft, je kunt zon op en ondergang nabootsen, en (hopelijk) gaan ze langer mee dan de tl.
Aan de planten merk ik geen verschil, maar dat komt denk ik omdat ik geen plantenbak heb, er staan maar 2-3 planten in.
Of de vissen moesten wennen weer ik niet, want ik had de bak heringerichttoen ik dit deed, dus er zitten allemaal nieuwe vissen in.

De controller bevalt heel goed, makkelijk te programmeren, programma kun je vrij fownloaden, en er zit ook een cd bij met het programma.
Tc 421 is toch met wifi? Mischien iets handiger, ik had de laptop op mijn schoot naast het aquarium, omdat het kabeltje niet lang genoeg was. Maar je kunt gewoon eerst het programma maken, en dan naast het aquarium neerzetten en het kabeltje erin.

Ik wil tot nu toe niet meer terug naar tl:D;)
 
Thnx Ruben voor je terugkoppeling :)
Dat maakt de overstap alweer wat makkelijker. Ik heb een rio300 met 2 x 2 t5 en wil over naar 2x dag en 2x rgb.
Ik heb wel wat planten maar grotendeels epyfieten en traaggroeiers. Geen moeilijke planten, wel CO2 icm. een all-in-one plantenvoeding.

Ik denk dat ik voor de tc421 ga, maar ben nog niet helemaal overtuigd.
Die is € 10 duurder dan de versie zonder Wi-Fi en als ik voor een tientje meer gebruiksgemak heb, heb ik dat ervoor over.
Maar over het ook gebruiksvriendelijk is, weet ik nog niet. Ik kan weinig filmpjes vinden over in gebruikname van de tc421.
Ik puzzel nog even verder :juggle:
 
Dat maakt de overstap alweer wat makkelijker. Ik heb een rio300 met 2 x 2 t5 en wil over naar 2x dag en 2x rgb.
Ik zou dan gaan voor 3 keer dag, en 1 keer rgb, want de rgb is alleen voor het kijken, niet voor de planten ofzo;)

Ik weet niet hoeveel planten erin komen, maar ik heb 1 keer dag, maar er staan maar 2-3 planten in:)
 
Bedankt voor de tips!
Ik ga er met mijn boerenfluitjes verstand namelijk van uit aan 2 x dag voldoende te hebben want ik heb momenteel aan mijn 4 t5's te veel licht. Waarvan 2 x Juwel nature, 1 x Dennerle color en 1 Dennerle special plant. Heb ik met 2 x rgb niet meer/ rijkere kleur afstel mogelijkheden of heeft die 2e rgb geen enkel nut?
Als ik jullie goed begrijp, is 1 rgb dus genoeg om voor een rijk ingestelde kleurtemperatuur icm. 3 x (gedimde) dag leds te zorgen?
 
Jep, 2e rgb voegt niks toe, is alleen voor kijklicht, niet voor de planten, want het bevat het hele spectrum niet, alleen rood, groen en blauw;)
 
Nou Ben. Daar heb je even op gestudeerd. Maar het is correct!
Al mijn studieboeken opengehad. Daarna flink wat sites geraadpleegd. Verder een oude Docent van mij proberen te bereiken. Die bleek overleden. Reanimatie had geen nut meer... Kort en goed, veel energie in gestoken. Wees dus dankbaar! Bovendien was deze correctie vooral noodzakelijk gezien het feit dat je iemand op z'n cijfer voor natuurkunde wees en hem zelf dus ook een foute, niet bestaande, formule voorlegt....
No offence overigens, kon het daarom gewoon niet laten....
;););)
 

Terug
Bovenaan