Overschakeling van 120 & 60 naar 450


Tzy

Member
Lid geworden
7 juli 2021
Berichten
7
Leeftijd
34
Beste aquarianen,


Ik heb jullie advies nodig betreft een upgrade naar 450l.
Momenteel ben ik in het bezit van een 120l en 60l. Graag zou ik deze beide wille overzetten naar de nieuwe 450 bak maar hoe ga ik dan best te werk ? Is er een mogelijkheid waarin ik de nieuwe 450 niet opnieuw moet cycle wat wss wel even duurt?? Tevens zou ik graag alle planten en media willen overzetten naar de 450. Graag julle advies..

120l 25tal vissen + 15 tal japonicas
Externe filter met biohome media fully cycled
60l 15tal vissen + cardinal shrim boom ( 40 tal )
Interne dubbele bubble filter
 
Dat is een mooie aquarium upgrade šŸ˜‰.

Allereerst even een paar vragen;
- Wat voor soort vissen heb in je jou 2 aquariums? Niet alle soorten kan je probleemloos combineren namelijk.
- Wat voor soort substraat heb je?
- Wat voor type externe filter heb je en is je interne filter makkelijk te verwijderen uit je 60 ltr aquarium?

Zelf zou ik nieuw substraat gebruiken in jou 450 ltr aquarium met mogelijk een laag van je oude substraat onderop.

Je planten kan je in principe probleemloos overzetten mits de 450 ltr ongeveer dezelfde temperatuur heeft.

Je filters kan je eigenlijk direct overzetten naar je nieuwe aquarium. Wel is het mogelijk dat je externe filter te klein is voor je 450 ltr en is het misschien niet mogelijk om je interne filter uit de 60 ltr te halen en over te zetten. Ingedraaide filters gaan zeker enorm helpen bij het evenwicht in je 450 ltr.

Heel belangrijk in ieder geval om je waterwaardes de eerste 4 weken goed in de gaten te houden. Zelf zou ik voor de zekerheid deze weken extra waterwisselen, zodat je nagenoeg zeker weet dat je waardes ok blijven.

Gr. Ed
 
Dag Ed,

De 60l heeft een Bio Air filter L met Micromec en als substraat dennerel scapersoil. Vissenbestand 60 :
- 8 neon tetras
- 12 chili rasboras
- 2 kleine siamese
- 50 tal gele neo kardinal garnalen

De 120l heeft een externe e702 met biohome media en als substraat een soort gravel gemengd met voedingsbodem ( voeding bodem loopt naar mijn mening op zijn einde ).
Vissenbestand 120 :
- 8 koper zalm
- 8 rasboras kubotai
- 5 corydoras
- 3 keizer tetras
- 2 siamese algeneters
- 2 chinese algeneters
- 1 ancistrus
- 1 pleco
- 15 japonicas

Bij de 450 was nog een externe filter bij helaas zonder media..
Ik dacht eventueel de inhoud van de e702 filter over te zetten naar die grotere externe ?
En gewoon bij de vullen met extra biohome?

Grts
 
Qua vissen bestand zie ik zo snel geen problemen. De filtermedia kan je zonder problemen overzetten naar je grote filter aangevuld met nieuw filter materiaal. Als de bodem in de 120 min of meer is afgeschreven zou ik deze zeker niet gebruiken voor je nieuwe 450.

Gr. Ed
 
Qua bodem voor de 450 dacht ik aan
3cm amazonia v2
2cm zand
3cm fijnere zwarte gravel

Verder dacht ik paar stenen wat te verwerken in de scape en de achterkant paar cm te verhogen.
En zo dan mijn huidige planten over te zetten..

Qua vissen wou ik wachten maar dan kan ik de filtermedia van de 120 niet overzetten met de start van de 450 ... of zullen de vissen dit aankunnen ? 150l water van hun beide bakke kan ik in de 450 gieten endan de filter overzetten en de rest aanvullen dan ?
 

Terug
Bovenaan