Overname oud aquarium


M

M+b7zq

Guest
Hallo iedereen :)

Een vriend van mij gebruikt zijn oude aquarium niet meer en wil hier eigenlijk van af. Het gaat om een Ferplast cayman professional 80 die hij ongeveer 3 jaar heeft gebruikt en daarna voor 7 jaar leeg heeft laten staan. Ik zou deze graag overnemen en starten met het houden van vissen. Omdat hij hier totaal geen waarde aan geeft, weet hij niet wat hij hiervoor moet vragen. Ook heeft hij mij een bijhorend tafelje/kastje aangeboden, waar het aquarium op kan staan. Mijn eerste vraag is dus hoeveel ik hem hiervoor zou geven. Langs de ene kant wilt hij weinig vragen omdat hij er van af wil en gaat het om een oud aquarium dat misschien sneller stuk gaat dan gedacht. Langs de andere kant weet ik dat dit aquarium om nieuw te kopen niet goedkoop is en wil ik mijn eigen vriend niet afzetten. Toch was het eigenlijk niet mijn bedoeling om ontzettend veel geld uit te geven aan mijn eerste aquarium.
Momenteel ben ik het aquarium aan het testen of er eventueel lekken inzitten. Op de tank zelf zitten eigenlijk geen krassen. Wel zitten er een paar vieze, vettige plekken op. Iemand een idee hoe ik deze er vanaf kan krijgen? De filter die erbij zit is een bluwave 05. De onderdelen hiervan zijn erg vuil, maar volgens mij werkt het pompje en de thermometer nog wel goed. Hoe kan ik weten of deze correct werken (thermometer juiste temperatuur haalt en pompje sterk genoeg pompt)?
Ik ben vandaag al raad gaan vragen bij een lokale aquariumwinkel. De verkoper vertelde me dat ik best alle onderdelen van de filter kon vervangen en dat dit ongeveer 30 tot 40 euro zou kosten. Kan ik dan niet beter een volledige nieuwe filter kopen aangezien deze toch al oud is en een nieuwe slechts 50 euro kost? (http://www.aquariaveldhuis.nl/index.php?productID=3525)
Ook schatte hij dat ik nog voor ongeveer 150 euro kosten zou hebben om het volledige aquarium in orde te brengen (plantjes, ondergrond, achtergrond, spullen om het proper te maken, druppeltjes om in het water te doen,...). Kan dit volgens jullie ongeveer kloppen?
Het zijn dus met andere woorden veel vragen van een beginneling, maar ik zou het enorm appreci�ren mochten jullie jullie mening hierover willen geven zodat ik snel aan mijn eigen aquarium kan beginnen :)
Alvast bedankt! ;)
 
Ik zou er zelf 40 euro voor vragen. Rekening houdende met het feit dat het een oud aquarium is, de pomp niet helemaal fantastisch en omdat je ook niet weet of de thermostaat het nog lang uit gaat houden.

Betreft die �150, het ligt er maar net aan hoe gek je het wilt maken..
Wat voor planten je kiest, welke vissen, wat voor bodem etc.

Ik denk dat we je een betere prijs indicatie kunnen geven als je al iets beter weet wat je allemaal wilt.

Veel succes met je misschien toekomstige bakje! :D
 
Hoi,

ik zou er rond de 50 euro voor geven.
Verder zou ik wel een nieuwe filter aanschaffen (misschien naar een buitenfilter gaan kijken?)
Je kunt het verder zo duur of goedkoop maken als je zelf wilt. Plakfolie of een stuk karton aan de achterkant plakken, filterzand gebruiken, enz. enz. enz.
Maar wat mijn voorganger ook al zei/schreef, het is maar net wat je zelf wilt.

M.v.g. B :engel:
 
Inderdaad, zakje filterzand kost max 7 euro bij Wildkamp. En een buitenfilter aanschaffen ipv investeren in de Bluwave.
En ik zou niet beginnen met toevoegen van allerlei hulpmiddelen voor het opstarten, maar gewoon geduld hebben een week of 4. Plantenvoeding aanschaffen in poeders.

Qua schoonmaak is het wel wat om de bak te vullen en een poosje te laten weken, misschien kan je het dan zo verwijderen met een spons. Niet met iets wat krassen kan veroorzaken. En als ie zo lang heeft leeggestaan de kitnaden goed nakijken of die niet uitgedroogd zijn natuurlijk.
 
Als ik het goed begrijp staat de bak al 7 jaar leeg. Ik zou hem eerst eens testen op lekkage voor de aankoop. Na 7 jaar kunnen de kitnaden ingedroogd zijn en kan de boel gaan lekken.

Ik vind vrienden moeten elkaar zoiets gewoon geven. Hij doet er niets meer mee en jij wil hem graag hebben en echte vrienden geven dat gewoon aan elkaar weg. Althans zo ben ik.

Een dergelijke bak heb ik trouwens via marktplaats gekocht voor 20euro in nette staat.
 
Hartelijk bedankt voor alle info! Jullie hebben me erg vooruit geholpen :)
Heeft er iemand een idee hoe ik het best het aquarium een beetje proper kan maken zonder een nadelig effect voor latere vissen?
 
Ramen kan je schoonmaken met water en een beetje azijn. Gewoon een theedoek nat maken en dit tegen je ramen hangen. 10-20min laten intrekken en nog even schoonboenen. Daarna uiteraard nog een aantal keer goed naspoelen.

Persoonlijk zou ik gewoon een filter van marktplaats afhalen en niet in de winkel. Op marktplaats staan ook vaak nieuwe filters, maar dan een stuk goedkoper. Hoe ze hier aan komen weet ik niet.. Maar het is ook maar net hoeveel je te besteden hebt.

Succes.
 

Terug
Bovenaan