Overloop voor nieuw aquarium


FvdP

Well-known member
Lid geworden
23 mei 2018
Berichten
320
Leeftijd
41
Hallo allen,

Voor ons nieuwe aquarium ben ik bezig met alles uit te werken.
Ik heb al een heleboel gelezen over overlopen etc.
Ik wil een overloop maken die veilig is, de overloop bodem schoon houdt en die bodem afzuiging heeft.
Dit alles heb ik gecombineerd in onderstaande ontwerp.

Wat denken jullie hiervan?

Schermafbeelding 2018-05-23 om 16.25.03.png
 
inderdaad rich,deze staat op het laagste niveau
 
Het lijkt me dat hij een pomp op de bodemafzuigbuis wil aansluiten en dat direct in zijn overloop wilt pompen? Dat is vooral niet veilig....

Wat zijn je bakmaten, want ik ben bang dat die afzuigbuis niet je hele bak leeg zuigt. Dit zou wel kunnen als je er een soort van UGFilter van maakt.
 
De opvoerpomp pompt vanuit de bioloog het water terug in het aquarium. Dit komt door de 'bodem afzuiging' of onderloop en over de kam heen de overloop in. In het geval van stroom uitval loopt alleen de overloop leeg in mijn bioloog. De kleine pijp onderin (die ik ga knijpen) de overloop dient om daar het vuil weg te houden zodat dit niet daar bezinkt en dood water wordt. Als de durso verstopt raakt heb ik nog de noodoverloop.
 
Gaat denk ik wel werken.
Je moet alleen de pijp van je bodemafzuiging iets lager houden dan je overloop kam.
De hoogte van die pijp bepaald ook de waterstand bij stroom uitval trouwens...
Houd dus rekening met meer water in de bioloog bij stroom uitval dan normaal.
Hoe lager de bodemafzuiging pijp hoe meer water daar doorheen gaat en hoe minder er over je kam loopt
 
Oww... je laat die bodemafzuig buis dus eigenlijk gewoon egaliseren samen met het rooster boven.

Denk je dat dit dan echt de bodem schoon trekt? Als die afzuigbuis ongeveer de helft van je opvoerpomp gaat weg werken, dan zuigt dat niet echt heel hard lijkt me toch, of mis ik iet?

Ik vind het wel een bijzonder plan!
 
Oww... je laat die bodemafzuig buis dus eigenlijk gewoon egaliseren samen met het rooster boven.

Denk je dat dit dan echt de bodem schoon trekt? Als die afzuigbuis ongeveer de helft van je opvoerpomp gaat weg werken, dan zuigt dat niet echt heel hard lijkt me toch, of mis ik iet?

Ik vind het wel een bijzonder plan!
Waar zie jij een pomp in dit verhaal?

En ja het trekt de bodem echt schoon
Lees dit avontuur maar “ff”
http://www.plantedtank.net/forums/showthread.php?t=486449
 
Waar zie jij een pomp in dit verhaal?

En ja het trekt de bodem echt schoon
Lees dit avontuur maar “ff”
http://www.plantedtank.net/forums/showthread.php?t=486449

Ik had inderdaad dat topic al eens gelezen (had je al eens eerder op dit forum gepost), daar komt ook mijn idee vandaan.
Als je het zo afstelt (met een schuifmof bijv.) dat 80% via de bodem gaat en 20% via de skimmer dan krijg je een mooie balans.
Doordat ik de bodem van de overloop schoon wil houden betekent dat alleen dat ik het volume van de overloop in mijn bioloog moet kunnen opvangen.
 
Dus die doorvoer knijp je zover dat het merendeel van je water door de durso gaat?

Inderdaad, zodat je bijv. 20% overloop afzuiging krijgt en 80% durso.
En de noodoverloop is voor als de durso verstopt raakt om wat voor reden dan ook.
Klinkt het goed?
 
Jahoor, beetje het bean animal idee dus.

Ik heb zelf een herbi overloop ;)
Mijn pijp ligt gelijk met de bodem dus.

Maar ik denk zomaar dat het niet heel erg noodzakelijk is zo’n extra overloop, je gaat flink wat liters per uur in dat relatief kleine overloop kamertje laten stromen dus denk dat het meeste vuil toch wel mee komt
 
Ik kende die term nog niet, dus heb ik hem even opgezocht en dit lijkt inderdaad op wat ik heb bedacht.
Hier wordt het duidelijk uitgelegd en geïllustreerd https://blog.marinedepot.com/education-center/charts-diagrams/durso-herbie-bean-animal-overflow

Het nadeel van herbi lijkt mij dat je afstelling best wel nauw komt? Jij laat waarschijnlijk een heel klein beetje door je nood overflow lopen?
Dit kan dus enigszins fluctueren en maakt misschien wat meer herrie?
Sowieso wil ik graag compleet veilig zijn, ik heb al een keer water lekkage gehad en de ravage die dat aanricht is echt verschrikkelijk.
 
Jah ik ken het, de houten vloer is niet 100% recht meer hier...

Maar ik heb een schuifklep met draaiknop erop zitten voor de fijne afstelling
 
Jah ik ken het, de houten vloer is niet 100% recht meer hier...

Maar ik heb een schuifklep met draaiknop erop zitten voor de fijne afstelling

Ja die wil ik ook gebruiken om de overloop bodem doorvoer goed te kunnen knijpen.
Is het verstandig op de durso ook een schuifklep te zetten?

En op de bodemafvoer kan ik een soort schuifmof zetten denk ik. Er is niet genoeg ruimte om die ook te kunnen knijpen met iets.
 
Nee bodemafvoer zou ik ook een schuifmof zetten.

Opzich denk ik niet dat jij zo’n fancy klep nodig hebt omdat een durso van zichzelf al stil zou moeten zijn
 
Na wat zoeken snap ik niet dat ik dit nog nooit eerder heb gezien. Dat werkt inderdaad best aardig. Met dat pomp verhaal zat ik er naast.. :)

Leuk plan, en als je straks water in je bak hebt ben ik benieuwd naar filmpjes als je die wilt maken.

Als het zover is ga ik een verslag bijhouden. Dan zal ik ook foto's/filmpjes en dergelijke maken.
Op dit moment zit ik nog in de uitdenkende fase.
Als alle onderdelen bekend zijn komt het aquarium er pas.
 
Na wat zoeken snap ik niet dat ik dit nog nooit eerder heb gezien. Dat werkt inderdaad best aardig. Met dat pomp verhaal zat ik er naast.. :)

Leuk plan, en als je straks water in je bak hebt ben ik benieuwd naar filmpjes als je die wilt maken.
Ag zo leer je altijd weer wat bij ;)
 

Terug
Bovenaan