Overloop voor bioloog - Zelf plaatsen - bodem afzuiging?


C

Canon

Guest
Hallo,

Zoals sommige al weten heb ik nu een gat van 55mm in mijn aquarium zitten voor een bioloog.

Hier ga ik een overloop omheen (laten) bouwen. Ik heb al 2 bedrijven gemaild wat de mogelijkheden zijn.

Hij zal iig 16x16x56,5cm moeten worden.

Om dit op te halen bij zo'n bedrijf en zelf te plaatsen zal niet het meest moeilijke zijn toch? Ik neem aan dat ik ook antwoord krijg op deze vraag van deze 2 bedrijven.


Een andere vraag die ik nog wel heb, kan je ook een soort bodem of midden afzuiging maken bij een overloop?

Ik weet dat dit bestaat.
gt2ny6w68xrggAu3YP2Oie19HhlSP_Ed.jpeg


Maar hier gaan kleine visjes doorheen. Nu kan je zeggen, dan maak je het gat toch kleiner? Maar dan is ie zo verstopt lijkt mij?

Is er iets wat goed werkt met kleine vissen? Misschien een spons voor het gat drukken ofzo? Moet het wel goed afgewerkt zijn dat ik makkelijk die spons kan verwisselen, maar misschien werkt dat?
 
Even mijn paint skills gebruikt.

nnFRCCbZAT4ZAUEEfmmWPTumTV1mD-Uf.png


Moet werken toch?

Gaat dus om de bodem afzuiging, zeg maar dat dat gat 7cm hoog is ofzo, onderin. Die bruine lijn is de achterwant.

Ik hoop dat het duidelijk is :), maar die licht blauwe streepjes gaan dus naar de grijze buis. Dat groene midden in, is een grove spons. Puur om visjes tegen te houden. Deze af en toe eens schoon maken en de bodem afzuiging is compleet.
 
Dat gaat zo niet werken he , je bak loopt leeg tot het niveau van het 2de zwarte schot ....
Filterschuim om vissen tegen te houden ???
Draai toch gewoon een tankdoorvoer in je gat met een aanzuigkorfje eroverheen .
 
Jazeker wel dat dit kan gaan werken, bak loopt idd leeg tot de hoogte van het laagste schot.
Ik zou alleen een korf of gaas in het gat zetten ipv filtermateriaal
 
Bedankt voor het meedenken!

erwin2 zei:
Dat gaat zo niet werken he , je bak loopt leeg tot het niveau van het 2de zwarte schot ....

Dat is toch de bedoeling? En dat niveau gaat niet stijgen of dalen omdat het het water weer weg loopt. Dan gaat het toch lekker door?

Hiervoor had ik dit als 'bodem afzuiging'. Gewoon een Eheim filtertje die een korfje op de bodem had.
q2mkacrlslmaa.jpg


Nu maakte ik laatst mijn hele aquarium schoon en leeg, en ik zag dat er in de korfjes heel veel van die modderige drap zat.
Dit is normaal gesproken slecht schoon te maken, met name als zo'n korfje achterin een hoek op de bodem zit.

Daarom wil ik graag een spons er voor hebben. Die kan ik zo er uit halen, ff schoonspoelen en weer terug plaatsen. Handig toch :)?
 
Erwin bedoelt dat het water nooit over het eerste schot zal lopen omdat alles
onderin weg loopt. Wat niet de bedoeling kan zijn toch ;-)! Dit tenzij je de gaten onderin veel kleiner maakt waardoor er meer water ik het aquarium komt dan er langs daar uit kan! Maar dit zorgt vast ook niet voor de gewenste onder stroming...
 
Dit is mijn eerste overloop, dus misschien heb ik het helemaal mis.

Maar hoe kan het water niet over de bovenrand lopen van het eerste schot, als het het water niveau hoger is dan dat schot?
Of bedoelen jullie dat er zoveel water onderdoor zal lopen, dat het totale niveau zal dalen? Zover had ik niet gedacht, maar die gebeurd toch ook niet als het 2e schot 4mm lager is dan het eerste schot?
 
Exact! Al het water gaat onderin weglopen en het niveau zakt tot aan de 2de overloophoogte! Je zal al een serieuze pomp nodig hebben om het water 4mm hoger te krijgen om nog over het schot te doen lopen.

Daarbij komt nog hoe groter het verschil in hoogte hoe meer druk er onderin komt. Eenvoudig met een voorbeeld : eerste schot is 40cm hoog. 2de is 39,6cm hoog. Zodra het weter stijgt tot 49,61cm begint het over het 2de shot te lopen. Stijgt het verder tot 39,99cm dan zit hier een verschil in van 0,38cm nu zal het water veel meer druk uitoefenen beneden en sneller gaan stromen onderin. Dit lijkt mij allemaal heel moeilijk fijn af te stellen. Ik zou werken met darmen onderin die tot net niet boven de hoogte van het eerste glas kopen. Op deze manier kan je met afsluitkranen de snelheid van het doorstromen regelen en kan je nog altijd overschakelen op een potfilter mocht het nodig zijn.
 
@yov Slim bedacht. Ik had zelf niet zo het benul van dat hoe groter het gat, hoe lastiger het is om de overloop ook te laten werken.

Dit is de bovenkant van de foto die in mijn eerste post staat.
UlhwKq-aLvMEQ3q7kGyayGREM76YYQrX.jpeg


Ik snap de theorie dat het heel lastig kan zijn. Maar volgens mij valt het wel mee toch? Dan maak ik het 2e overschot 2mm lager dan de eerste. Het zal altijd beter zijn dan niets.

Misschien bedenk ik nog iets, dat ik met een pvc buis van onder naar boven ga werken, en boven aan een soort klemmoer maak, zodat ik hem altijd bijna kan sluiten.

Nadeel is dan wel dat ik iets moet hebben wat de buis kan schoonmaken, en vissen tegenhoudt. Die korfjes onderin zo'n hoek ben ik eerlijk gezegd wel klaar mee na wat ik al zei, dat daar modder in blijft zitten.

@tuinkabouter. Ik snap zijn idee een beetje. Mijn Engels is matig, dus het is wat lastig begrijpen voor mij :). Als ik meer tijd heb ik ga ik het misschien nog eens proberen te snappen.
 
naja zijn idee is hetzelfde, is gewoon een bewijs dat jouw idee reeds is uitgevoerd en wel degelijk kan werken...
je binnenste schot moet alleen niet te laag zijn anders gaat het water daar te hard stromen en zal hij amper aan de oppervlakte afzuigen, wat opzich geen ramp is.

je zou ze beide even hoog kunnen maken en alleen op de buitenste een hoge overloopkam zetten, die maak je vanaf onder dicht naar gelang je meer stroming wilt in je bodem afzuiging.
 
Ik ben eens even wat serieuzer aan het meten gegaan, en volgens mij is het plan redelijk rond.

In de hoeken maak ik van die hokjes, die zorgen dat het water kan overlopen.
FkjzrGp_ixFwCn3ZfvF6Li6PvhYdm6A6.jpeg


In die hokjes van 4,5cm ongeveer druk ik dan een spons. Dit is een vissen tegenhouder + iets wat goed te verschonen is. Prik ik zo een stok in om ze er weer uit te halen ofzo :). (ik zal er niet mijn handen in kunnen.

Ik heb geen talent in meten op de mm nauwkeurig, maar volgens mij klopt het wel.
5tf82suy9sgzs.jpg


Die 8 hoek is dat PVC ding. Deze is bewust er niet helemaal omheen getekend, omdat het gat ook niet precies goed is getekend.

Mocht de onderstroming te hard gaan, dan druk ik er een dichte spons in, of doe ik zelfs een stukplastic voor het gat. gaat hij te zacht, dan doe ik een hele lichte spons er in.

Moet werken toch!??!

Leuk btw dat jullie meedenken! Erg blij mee :).
 
zou goed kunnen gaan werken.
dapper dat je het zo op durft te lossen maar als het werk heb je een gouden overloop gebouwd ;)
 
En als hier nu een visje door geraakt? Met een netje word het nipt denk ik :p.
 
Kan niet, daar is dus die spons voor ;).
Ik wilde perse niet met een korfje werken, omdat ik dus ervaring heb dat die smerig worden en amper schoon te maken zijn.

Spons kan er wel uit en ff afspoelen en weer terug drukken.
 
e1Hw1Lvyt8Dy1CxjvAgCsdjRHF-t3e_P.png


Een kort PVC buisje wel. Mochten ze daar in zwemmen komen ze tegen een spons aan. Ik ga er niet vanuit dat een gezonde vis dan niet terug meer kan zwemmen. Het zal ook een redelijk breed buisje zijn, meer dan 1,5cm. Dus het is niet zo dat ze er heel hard in worden gezogen. Ik heb ook nog nooit een vis vastgezogen zien worden aan een korfje.
 
Het plan om 2 van die kleine hoekjes te maken in de overloop zelf zag een bouwer niet zitten.

Het plan is nu 'simpel' om er een hok van 18x18cm om heen te bouwen, om die 16x16.

Ben benieuwd hoe het gaat worden en hoe het gaat werken :)!
 
Toch hier ook nog even de vraag stellen. Hier kijken misschien wat meer knutselkoningen.
(heb het fotoboek ook bijgewerkt)

Dit heb ik vandaag gekocht.
jsjoxrdvb60kd.png


Het idee is dus met een back-up buis van 25mm te werken in de 40mm buis.
Dat zal allemaal wel werken, alleen vraag ik mij af of er genoeg water door die 40mm buis kan (min die 25mm buis dus)

cwb9pr36Maa6_1dfmhKSdUhyWQjmJOvz.png


Zeggen jullie, die kan makkelijk, of moet ik toch nog over gaan om 20mm buis in de 40mm buis?

er zal toch wel zo'n 2000-2500max liter per uur door heen gaan.
 
zal wel gaan passen hoor, ik heb een 32mm buis met de kraan 3/4 gesloten.
er gaat verrassend veel water door een buisje ben ik achter gekomen..
 
Oke.. Ik denk er nog even over na. Denk dat ik toch over ga op een kleiner buisje in het midden :).

Ook wil ik graag een Schuifafsluiter hebben ipv een kogelkraan. Dit omdat deze nauwkeuriger is dan een kogelkraan.
Ik ga dan even een bestelling doen bij https://www.vijverstunt.nl/

Het rare is, dat de minimale maat van deze schuifsluiter 50mm is (bij de wildkamp ook al), en ik werk met 40mm.
Ik ga dus een vertakking in mijn buis zetten van 40 naar 50mm en doe er dan zo'n schuifsluiter op.


Als ik dit bestel gaat het allemaal lukken, toch? (sorry hoor, blijf een leek qua PVC gebied, al merk ik dat ik het begin te snappen).

- Druk PVC - Verloopring 50 x 40mm 1,20 0,61

- Schuifkraan - Schuifafsluiter - Origineel 50mm - Valterra 14,00 10,05



Er is ook nog een schuifkraan van 'topkwaliteit' voor �25,-. maar neem aan dat die van �10,- ook geen troep is. Anders verkopen ze het niet.
 
ik heb zelf een uur terug deze besteld

40mm en heeft een spindel
spears-gate-valve.gif


wat je ook kiest, neem wel 1 met een spindel en "draaiknop" anders is het net zo nauwkeurig als een kogelkraan.
en dat is een kriem ben ik achter gekomen..
 
Haha, bedankt voor je adviezen elke keer! Je loopt gelukkig net 1-2 maand voor op mij, en deelt je ervaringen :)!

Vind zo'n ding erg duur. Ik ben nu zo klaar voor �10,66 (exclusief buis).

vind �60,- beetje aan de hoge kant voor afsluiter.
 
Yup, maar geloof mij een kogelkraan is ruk.. En ik vrees dat een schuif afsluiter zonder spindel net zo subtiel is af te stellen als een kogelkraan
 
Ik vrees dat je gelijk hebt...

Ik was vandaag eens naar de wildkamp en heb een 50mm laten bestellen, een schuifafsluiter.
Er lag wel een 63mm. En ik al draaien aan die hendel, en er gebeurde maar niets.

Bleek dat je gewoon moest trekken. Was wel een tegenvaller idd..


Misschien moet ik het dan maar 'duur' aanpakken.

Belachelijk, dat alles van PVC �1-3,- kost, en zo'n ding dan weer �70,-....

Edit: Ik heb zo'n ding besteld bij de Wildkamp, van jouw link.
Als ze die hebben.
Bedankt voor de tip, net op tijd :).
Had al een slecht onderbuik gevoel. Moet je dus toch naar luisteren!
 
tuinkabouter zei:
Yup, maar geloof mij een kogelkraan is ruk.. En ik vrees dat een schuif afsluiter zonder spindel net zo subtiel is af te stellen als een kogelkraan
vanwaar deze mening tuinkabouter
gaat het omdat de regelbaarheid van de 1 beter is als de ander of speelt er meer

groet

jaap
 
Als je de hoeveelheid water in je overloop uiterst nauwkeurig wil afstellen (om het geluidstil te hebben) werkt een kogelkraan niet zo goed. Met zo'n ding van �70 moet dat wel lukken. Zal nog ff proberen zijn, maar dan moet het wel lukken.
 
flipper34 zei:
tuinkabouter zei:
Yup, maar geloof mij een kogelkraan is ruk.. En ik vrees dat een schuif afsluiter zonder spindel net zo subtiel is af te stellen als een kogelkraan
vanwaar deze mening tuinkabouter
gaat het omdat de regelbaarheid van de 1 beter is als de ander of speelt er meer

groet

jaap

Canon zei:
Als je de hoeveelheid water in je overloop uiterst nauwkeurig wil afstellen (om het geluidstil te hebben) werkt een kogelkraan niet zo goed. Met zo'n ding van �70 moet dat wel lukken. Zal nog ff proberen zijn, maar dan moet het wel lukken.

zoals canon aangeeft is het inderdaad de afstelling die het vervelend maakt om mee te werken.
ze zijn ideaal om mee af te sluiten en te openen en een zeer grove doorstroom regeling te cree�ren maar meer ook niet.

in mijn geval loopt nu een klein deel van het water constant door de nood afvoer wat gewoon best wel herrie maakt, als ik de kraan ietsje meer open zet loopt al het water door de normale afvoer maar staat me overloop bijna helemaal droog.
ik ben nu een maand aan het pielen met een kogelkraan maar ik heb er nu wel spijt van dat ik niet meteen een nauwkeurigere kraan heb genomen..
 
ik reageer hier wel op een oud topic maar ik ga binnenkort voor dezelfde uitdaging staan... Wat betreft het afregelen van de verhoudingen tussen bodemafzuiging en oppervlakte afzuiging.
hoe heb jij het uiteindelijk gedaan @Canon ?

afstand tussen 1e en 2e Schot? (las ergens dat deze afstand bepaald hoe de verhouding tussen bodem/oppervlakte afzuiging bepaalt)
hoogte 1e en 2e schot?
grootte van de gaten voor bodemafzuiging?
enz...
hoe te maken van schuifklepjes oid op de bodemafzuig-gaten en de kam om bij te regelen? mooie verhouding zou zijn 75% bodemafzuiging en 25% oppervlakte afzuiging.

Heb een bak van ongeveer.
1000 liter (270x60x60). Ben nog niet zover maar wil proberen om netto 2-3x per uur rond te gaan filteren (komen rotzooimakers in).
Bioloog is 200x50x50 met (minus volume verlies door schotten) grof gerekend water/medium volume van ong. 300-330liter

zijn er daarnaast richtlijnen voor afmetingen van de overloopkamer?

zie vaak 3 hoekige kamers maar ben aan het denken om een rechthoekige te maken langs de achterste helft van de kopse kant van de bak zeg maar.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
aquarium.jpg


als je dan op de standpijp van de bodemafzuiging een schuifmof zet, kan je makkelijk de instroom van je bodemafzuig en tegelijk de overloop regelen. op deze manier heb ik het gedaan en dat werkt perfect.
 
dank je voor jou versie.. Je maakt dus geen gebruik van een dubbel schot maar in plaats daarvan een pijp waarmee je het water eerst omhoog laat gaan, zelfde principe alleen idd makkelijker de hoogte verstelbaar te maken..
je bedoelt dus een schuifstukje op de bovenkant van die pijp waarmee je dus eigenlijk de hoogte van bovenkant pijp kunt verstellen?
wat is de invloed van een bepaald hoogte verschil tov hoogte oppervlakte overloop (in jouw tekening "x")? hoe hoger de pijp hoe lager de waterdruk dus hoe minder % vanaf bodemafzuiging tov oppervlakte overloop?

is het een ander idee om de grootte van de doorvoer bij de inlaat bij de bodem aanpasbaar te maken om dit te bereiken of werkt dat niet?

de y en 3cm is jouw tekening horen die bij elkaar of is dit iets apart? neem aan dat je iets boven de bodem gaat zitten om geen zand mee te zuigen?

vanwaar de pijp van bodemafzuiging minimaal 40mm? zodat het er niet met druk uit 'spuit' boven? en staat dit nog in verhouding met de afmeting van de standpijp naar de bioloog? wat als ik 2 bodemafzuig-gaten wil maken, 2x 40 of 2x20mm?

is het verder een probleem om de bovenkant van de standpijp naar de bioloog hoger in het overloop vak te laten komen (lager dan bovenkant bodemafzuigpijp natuurlijk), of in geval van wanddoorvoer ipv bodemdoorvoer..
 
Laatst bewerkt door een moderator:
ik heb idd een schuifstuk, zijn tekoop met z'on rubberring erin. Hoe hoger de pijp hoe minder druk en hoe minder hard de bodemafzuiging dan ook is, ideaal als er vis met jongbroed vlakbij zit.
Of de grootte van de doorvoer aanpasbaar te maken werkt, weet ik niet, mijn manier is handig want je hoeft niet helemaal onderin je bak te zijn.
De pijp idd iets van de bodem af om geen zand erin te krijgen. De diameter van de standpijp is natuurlijk afhankelijk van je bodemdoorvoer. Mijn vb is zonder standpijp naar de bioloog ivm rotzooi die onderin kan blijven liggen waar je dan weer slecht bij kan.
 
goeie info! bedankt..

maar werken zou het wel natuurlijk met een hoge standpijp?
is allemaal nieuw voor me en vind het soms nog ff moeilijk te doorzien hoe dat water z'n gangetje gaat.. maar ik denk zo als de standpijp lager zit dan overloop en pijp van de bodemafzuiging zal die altijd water pakken toch?

je hebt wel gelijk met het vuil op de bodem in de overloopkamer.. ik vraag me ook wel eens af bij de hogere standpijp of je dan geen stilstaand 'dood' water krijgt onderin de overloopkamer. dus beter een lage standpijp of igv wanddoorvoer deze alsnog tot de bodem voeren.. kan dit? je krijg dan ook een mooie stroming door de overloopkamer en kan evt voorfilteren... zie tekening... dus buis bodemafzuiging lager dan overloopkamer en doorvoer naar bioloog weer lager dan bovenkant bodemafzuiging...

20170225_134449.jpg
 

Terug
Bovenaan