Overloop met bodemafzuiging


RonH

New member
Lid geworden
12 december 2019
Berichten
2
In mijn nieuw te realiseren aquarium met bioloog zou ik graag een overloop met bodemafzuiging willen maken. Nu heb ik op aquainfo.nl al een voorbeeld gevonden maar snap ik de werking nog niet voldoende.

Ik wil graag een 32mm durso pijp (gewone afvoer naar bioloog) met een 32mm standpijp als noodafvoer in mijn overloop maken.

Onderin de overloop, op ongeveer 10cm vanaf de bodem, wil ik de bodemafzuiging maken.

Maar als ik bovenstaande uitvoer dan zal er in geval van stroomuitval mijn hele aquarium toch leeglopen? Omdat de bodemafzuiging op een laag punt in het aquarium is geplaatst.

Zie ik iets over het hoofd en is dit op te lossen?
 
Je moet een voorzet wand voor je overloop plaatsen waarin je de bodemafzuiging realiseert.

Ik m'n fotoalbum hieronder in m'n handtekening zijn er voorbeelden van te vinden en anders in het album van @canon
 
ik kan de voorbeelden van jullie systeem niet zo snel vinden. (Tuinkabouter, mijn complimenten voor jouw techniek, mooie aanpassingen en uitdagingen 😇)

Maar als ik het goed begrijp plaats je een extra voorzet wandje, met de doorvoer van de bodemafzuiging, voor de overloop? Hoe hoog moet dat wandje dan worden, even hoog als de overloop?
 
ik kan de voorbeelden van jullie systeem niet zo snel vinden. (Tuinkabouter, mijn complimenten voor jouw techniek, mooie aanpassingen en uitdagingen 😇)

Maar als ik het goed begrijp plaats je een extra voorzet wandje, met de doorvoer van de bodemafzuiging, voor de overloop? Hoe hoog moet dat wandje dan worden, even hoog als de overloop?
Dankje.

Ik heb de onderkant van de kam van de voorzetwand 5mm hoger gemaakt dan de bovenkant van de overloop.
Maar als je de kans hebt zou ik proberen de overloop iets lager te houden om meer ruimte te hebben voor je voorzetwand.
Bij mij is die wand er later in gekomen en is er dus niet veel ruimte voor speling zegmaar
 

Terug
Bovenaan